En möjlig GPS fix

Discussion in 'Galaxy S' started by DrT, Jul 21, 2010.

1. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Installerade root explorer hade lagt gps-filen i min sd mapp flyttade över den till system/etc ersatte den gamla filen.
    startade om telefonen men dom gamla inställningarna är kvar. Vad ska jag göra?

2. Chrilleee

Chrilleee Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyckte inte det gav så mycket...
    Har även dragit igång SkyHook (gav lite) samt ändrat det i GPS-inställningarna till supl.google.com... Vad har ni som får bra nu för inställningar?

3. chilledhobbit

chilledhobbit Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma för mig, vad är felet? o_O

4. nixxz

MINA ENHETER

Japp, kan inte ens skriva in det manuellt och spara.

5. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det är bara att konstatera att det där funkade inte heller.

Körde hem 44mil från Härjedalen nu idag, och GPS:n betedde sig lika uselt som vanligt. Tappar låsningen ideligen och ligger flera tiotals meter fel för det mesta.

Det går en stund, sen tappar den låsning och får tillbaka den efter ett litet tag. Sen tappar den igen efter allt från 100meter till nån kilometer igen, och så håller det på mil efter mil.
    Spelar ingen roll om det är helt öppet på fjället eller om man kör på en väg med mycket skog runt omkring, det är exakt samma ändå.

Och om nån undrar, så låser min också efter några sekunder inomhus om jag så vill, så känsligheten är det inget fel på.

6. cyberdog

cyberdog Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte gjort något med min GPS mjukvara sedan jag köpte den och jag får in flera sateliter innomhus samt att den visar på några meter när vars jag är. Så jag har inte märkt av något galet än :)

7. Peter_l

MINA ENHETER

Så det funkar bra även när du är ute och åker bil? Vore intressant att veta hur det ser ut med GPS-test på din telefon när du är ute och rör på dig.

8. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick detta svar idag från samsung support

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Det är uppdateringar på gång till denna telefon, om den uppdateringen
    kommer göra att GPSen uppdaterassnabbare har vi dessvärre inga
    uppgifter om just nu.

Jag håller tummarna att det blir löst.
    Testade just med både min g:a magic och en xp10 mini, de hittar mig på några få sekunder trots att jag står på undervåningen i en villa på två vånigar. Max 2 meter fel.

9. nixxz

MINA ENHETER

Ingen som vet varför inte mina inställningar sparas? när jag använder Boot explorer
    Vad finns det för app som "gps test"

Last edited: Jul 22, 2010
  10. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Fungerar inte bättre för mig iaf.

11. chilledhobbit

chilledhobbit Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Måste bara fråga, är detta bara något som ska hjälpa till just Galaxy S, eller alla androidmobiler i allmänt?

12. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    okej, testade att flytta filen, hittar färre satelliter och de hoppar fram och tillbaka och vägras att låsa, även i stockholm. Innan jag la in detta så funkade det bättre tycker jag :S

13. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Jag har inte heller gjort något med mjukvaran i min SGS och och GPS:en fungerar tillfredsställande för mig iaf. Inte lika bra som tidigare mobiler men tillräckligt för att använda som bilnavigator. I GPS test tar det några sekunder för min galaxy s att hitta satelliterna. Han hittar 10 st och användandet pendlar mellan 6-8 sat. Ibland tappar han dom helt precis som för er andra. Men har som sagt inte märkt av nått strul vid navigation.

Han ritade felfritt i mytracks!
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=181873&postcount=21

14. Peter_l

MINA ENHETER

Men när den tappar låsning och kommer tillbaka, är den prick på då? Min hamnar flera tiotals meter fel ett tag innan den blir rättvisande. Och när det väl börjar visa rätt så är det snart dags igen att tappa låsning. Och så håller det på.

Det här alltså när den fungerar bra. Nu i veckan när jag var på långkörning, så kunde det vid några tillfällen ta en mil innan den fick låsning igen.

Last edited: Jul 23, 2010
  15. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Med denna fixa så har jag flyttat min position till infarten av min gata, men den visar fortfarande fel med 10 - 20 meter. Sedan när jag vill använda ett tracker program så blir det hel fel. Tappar låsningar helt och påstår att jag är låg ca 700 m bort från min verkliga position.

16. nixxz

MINA ENHETER

17. Kai

Kai Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är ny här och har inte så mycket koll på nånting med android men har rootat min Galaxy S enligt guiden här på forumet.
    Det enda märkbara med rootningen var att superuser permission ikonen kom fram. jag laddade ner android mate vilket fick superuser permission automatiskt men jag kan varken flytta filer med android mate eller ändra i textfiler.

Vad jag är ute efter är att antingen få tips om andra "file manager"-program, som går att få tag på, eller hur man kan ge superuser permission till något "file editor"-program så att jag kan ändra i gps.config

edit: Jag har hittat hur android mate flyttar filer, men den flyttar aldrig utan det står bara att det flyttats.

Last edited: Jul 23, 2010
  18. nixxz

MINA ENHETER

Som jag höll på med dessa "file-manager"-programmen och fick inte gps.conf att sparas. så tycker jag du ska göra som jag gjorde följ denna guide.
    då kommer det fungera garanterat :), annars är det bara att fråga eller skicka ett pm

http://forum.samdroid.net/f38/gps-speedup-1262/

Har du sdk? om inte ladda hem det här: http://developer.android.com/sdk/index.html

19. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Känner igen problemet. Har krånglat i flera dagar, och får samma svar hela tiden om read only. Jag redigerade gps.conf och sparade det på SD kortet. Sen borde det bara att kopiera över orginalfilen i /system/etc , men det blir bara read only.

Då gjorde jag nått helt idiotiskt som inte heller borde fungera. Jag öppnade orginalfilen i /system/etc med Text Editor och klistrade in ändringarna och sedan sparade jag. Då fungerade det!!.

Slutsatsen är att man inte kan kopiera över orginalfilen, men att öppna orginalfilen med Text Editor och sedan spara samma fil går bra. Linux är fantastiskt.

20. milsjg

milsjg Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Bättra att ladda in ny firmware

Min SGS är både snabbare och hittar och låser satelliter bättre med de nya firmwaren JM1. Sök på XDA developers SGS forum så hittar ni hur man får tag i den.

Kom dock ihåg att det kan strula en hel del när man använder ODIN som programmet heter. Oftast är det dock bara att pröva på nytt när SGS'en låst sig. Det finns ju en flashguide här på Swedroid om ni vill vara extra säkra på att lyckas.