En möjlig GPS fix

Diskussion i 'Galaxy S' startad av DrT, 21 jul 2010.

1. tanner

tanner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm verkar mkt lustigt.

Du råkar inte ha GPS igång så det är ngt sånt att filen används?

Sen vet jag inte om det kan påverka vilken terminal man kör med, jag använder denna: http://www.appbrain.com/app/jackpal.androidterm

Last edited: 18 aug 2010
  2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Den terminalen jag kör med också.

Men hur ligger det till, finns det flera sätt att roota på eller? Kan man kanske göra fel där på något sätt?

3. zetar

zetar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Om du provar detta, funkar det då:
    Kod:
    su
    cp /system/etc/gps.conf /sdcard
    Gör ändringarna i filen som ligger på sdcard, sedan:
    Kod:
    cat /sdcard/gps.conf >/system/etc/gps.conf
    Kolla att ändringen "tagit" med:
    Kod:
    cat /system/etc/gps.conf

4. uppsalapojk

uppsalapojk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni som redan har en Galaxy S, är insatta och säkert har pratat med andra... har ni någon känsla för hur vanligt det här GPS-problemet är? 90%? 10%?

Jag vill köpa en Galaxy S och bl.a. kunna använda bilnavigering. Skulle ni säga att fixen som diskuteras här löser problemet för de allra flesta, så att man åtminstone får en hyfsat pålitlig bilnavigering? I så fall slår jag till... annars måste jag nog vänta och se att det över huvud taget går att fixa.

5. tanner

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från vad jag har läst och den uppfattning jag har fått, har alla problem med GPSen, mer eller mindre.

När jag köpte min SGS kunde jag inte förstå vad det var folk klagade på, då den fungerade perfekt. Men sen när jag började använda GPSen mer, samt att logga mina rutter, så såg jag att den hoppade rätt bra ibland pga att den tappade satelliterna. Du har säkert sett på forumet här när folk har lagt ut sina rutter och de har varit riktigt sågtandade i värsta fall. Så illa har det aldrig varit för mig men inte perfekt.

Även om den ibland tappade satelliterna en kort sekund har det inte varit några problem att navigera med den, använder bla Navigon.

Nu när jag har gjort de fix jag har postat om här på forumet, så tycker jag att GPS fungerar bra, kanske tom mkt bra. Jag har nu i ett par dagar reggat min väg till och från jobbet med "My Tracks" som är ca 9km, och det är mer eller mindre perfekt hela vägen. Kan vara den utritade vägen gena över en rondell eller så. Men det kan iofs lika gärna bero på programmet som inte registrerar tillräckligt frekvent.

Och när jag kör ren bilnavigering med Navigon, inga problem alls.

Last edited: 18 aug 2010
  6. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    FYI:

NTP_SERVER används för tidssynk så att sätta den till en svensk sådan kan säkert förkorta tiden det tar för GPS:en att veta korrekt tid. Detta borde iofs inte ha någon effekt men det man kan tänka sig är kanske att det är någon timeout som är snålt ställt som slår till om det tar för lång tid.

När det gäller XTRA_SERVER så skall de inte peka på NTP servrar. De stackars NTP servrar kommer inte att vara till någon hjälp. Effekten lär dock bli att XTRA systemet slås åt så om det nu är någon bugg i den funktionen så slipper man ju den. Nackdelen är att det tar längre tid att få första fixen.

De som kört windows mobiler känner säkert igen programmet QuickGPS eller SnabbGPS (på svenska). Det är ett program som laddar ner information om satelliternas positioner (och säkert en massa annan nyttig information) som gäller i en vecka. Det är den informationen som laddas ner från XTRA servrarna och den används för att "prime:a" GPS:en. Genom att känna till tiden på dygnet och GPS "almanackan" i förväg så kan den snabbare räkna ut var du befinner dig.

Värt att nämna är att originalposten i xda-developers forumet inte ändrat XTRA servrarna.

7. uppsalapojk

uppsalapojk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Då får man nog tro att det går att fixa själv tillräckligt bra, om nu Samsung inte kommer med något snart.

8. jordgubb

jordgubb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag testade nu med gpsen avstängd, exakt samma saker händer. Jag förstår att det inte är lätt för någon att hjälpa mig över internet såhär, och det spelar väl egentligen inte så stor roll om det funkar halvdåligt för mig personligen, men jag blir galen på att jag har rootad och allt det där, men just den filen kan jag inte ändra på hur jag än gör, medans andra inte har några problem alls.

9. tanner

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du gör som #103 föreslår?

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=221228&postcount=103

10. jordgubb

jordgubb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

11. davidt

davidt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Innebär detta att om man är utomlands så kommer problemen att bestå? För där har man inte tillgång till en internetserver om man inte roamar... har inte läst in mig så mycket på detta så vet inte frågan tagits upp innan.

12. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    problemet är väl i första hand inte servarna utan hur telefon tar hand om sattelitsignalerna som jag uppelver det.

Sportypal får en fix, visar snudd på exakt var jag är, sedan kopplar den ner och börjar om igen.

13. davidt

davidt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja exakt... jag tycker den är bra på att hitta satelliter men den har svårt för att låsa. Men samsung har ju lovat en fix så hoppas de håller vad de lovar. Lag problemet är bortblåst nu iallafall med de fixar som finns ute, så bara GPS:en kvar :)

14. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Min har fungerat bra, lika som på Gotland, Polen, Tyskland...