En scammer här på swedroid!

Diskussion i 'Off Topic' startad av RuffyMan, 14 feb 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

har låst upp den såklart,h ade kvitto och allt ju
    hade jag velat lura honom så hade jag skickat ett tomt paket..
    men som sagt jag ville bara inte råka ut för samma sak som innan och nu när jag sett detta...
    det enda jag kan komma fram till är att trådskaparen ville blåsa mig och jag lyckades undvika det.. få mig gärna på andra tankar om ni kan :P

Last edited: 14 feb 2011
  2. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Skriv din berättelse, jag väntar.

3. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Du är inte ensam.
    Intressant detta!

4. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Jag vill oxå veta hur du låste upp den

5. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

1. han fick alla mina uppgifter han bad om, facebook, msn, adress, telenummer mm. så jag har inte undanhållt nånting..jag fick aldrig hans nummer..utan det var "hans kompis -var vänlig försök senare numret"
    anledningen att det skulle skickas som vanligt brev var att jag tappat mitt leg, jag bad honom istället skicka till min kompis eller mamma, men han gillade inte idén..

2. jag avvaktade med att skicka paket tills jag hade fått hans, vilket även polisen rådde mig för ett tag sen när jag hade problem förra gången. det var mitt enda atlernativ för att vara på den säkra sidan.

3. han erbjöd pengar emellan utan att jag bad om detta och dessutom så var han på mig ganska mkt vad gäller det "glöm inte att du ska ha pengar av mig" men han bad inte om konto nummer förens igår.. :/ dessutom hade han inget kvitto eller kartong.. så jag bad honom skriva ett avtal som han skulle skicka med så att jag har något bevis alls. jag skulle göra detsamma plus kvitto+garanti
    eftersom han inte gillade det för mycket så struntade vi avtalet, han tyckte det var för "komplicerat"

6. S-Droid

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Hur har du låst upp den?

7. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

ringde till tre (som sålt telefonen från början) som i sin tur bad mig höra med polisen.. så det gjorde jag och genom dem lyckades jag. dessutom så hade personen i fråga inte ens anmält mig då polisen inte hade några uppgifter om det.. de låste upp telefonen utan några större bekymmer.

8. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Tycker detta ska lugna ner sig då allt verkar vara ett missförstånd mellan 2 parter.

Jag håller med om att de som blåser folk ska namnges så att andra varnas. Men man ska vara försiktig med att hänga ut personer om man inte är 100% säker.

Här har det ju inte skett någon blåsning. Det är 2 personer som båda är försiktiga, vilket man ska vara när man handlar/byter på detta viset. Nu blev försiktigtheten väldigt stor och ledde till missförstånd.

Det är iaf vad jag tycker om detta :)

9. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Men det är ju inget nytt i denna historia?
    Du hade ju tappat bort leg och ville att han skulle skicka till en kompis?
    Jag brukar vara noga med att allting man överenskommit ska gälla. Även om det gäller att jag betalar för att det känns rätt.

Varför ville du inte skicka REK brev och bestämde dig för att skicka utan?
    REK betyder spårbart och http://sv.wikipedia.org/wiki/Rek

Ah ok, nu var det alltså inte ni två som skulle byta telefoner.
    Utan båda två har lämnat nummer till kompisar?
    vad gnäller ni två om för då?

Varför tror du att han skulle ta det lugnt om det visar sig att du inte skickat nåt paket utan bara sitter och väntar på hans?

Det är svårt att bestämma sig för vem man ska tro på men just nu låter det ju som att du är den som försökt blåsa och nu få tillbaka tilltro?

10. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

+1
    Nu när ingen har blivit blåst låt då dom här två göra upp var för sig.....
    Må vara vara att båda verkar vara livrädda för att blivit blivit blåsta och då skyller den andre för att blåsa...
    Men vad vet jag........

11. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

man kan inte hämta ut rek utan leg. och han ville inte skicka till mamma, så det fick bli vanligt.
    jag skulle ha skickat rek men först när jag mottagit hans, så det blev inget.
    han hade mitt riktiga telenummer men jag fick hans kompis.
    han visste ju inte att jag inte skickat paketet,
    han trodde jag gjort det men fick reda på sanningen idag när jag sa det.

12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja, faktum är att jag är sugen på att låsa tråden då 90% av inläggen plus topic inte stämmer med verkligheten längre

13. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

varsågod, vi båda har ju ändå fått fram det vi ville.

14. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    +1

Vem vet vad som har hänt och vad dessa personer har haft för intentioner. Jag vet inte och jag kommer nog aldrig att få reda på det.

Den ena har väldigt många forumposts och det borde ju också var värt en del i trovärdighet. Sen så finns det en ganska stor uppriktighet i det som trådskaparen skrev. Min gissning, missförstånd och tveksamhet från båda parter.

Om inte annat kan man ju se det som att det lönar sig inte att blåsa en forumkompis om man vill vara kvar här som en respekterad medlem. Skulle nån ha blivit blåst/scammad så skulle ganska många medelmmar bli ordentligt hämndlystna! ;)

15. JoeH

JoeH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Varför då skicka utan REK?
    antingen så är det uppenbart misstag från er båda sidor eller så är det någon som inte riktigt var med på vad som gällde..
    Hade jag vetat att någon inte skickat trots överenskommelse hade det vart ner på stationen direkt.
    Folk som blivit "blåsta" förut är inte att lita på.

Vad är det som säger att du är ärlig nog att skicka ditt paket efter mottagit hans?

Alltså jag bara tänker högt, men nu har ju faktiskt inte den andra killen skrivit något här så vi skiter i det här för det blir för ensidigt..

gör upp genom PM istället.

16. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

PM, ja tack. det var inte jag som skapade tråden men jag ville att folk skulle få läsa min syn på det hela också. in får tycka vad ni vill det avgör ni själva. jag råder er alla att ta lärdom av detta, och var försiktiga när ni gör affärer på nätet.

over&out

17. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Nämen vänta lite nu? Jag försvinner ut ett tag för att äta med familjen då det är alla hjärtans dag så har personen redan hunnit försvara sig med massa meningar. Telefonumret jag har givit är äkta, det tillhör mig och det är i min iPad just nu då jag har återställt hela telefonen för att den var redo att skickas. iPad kan inte ta emot samtal och får jag fråga en sak till, fick jag någonsin ditt nummer?

Jag har inte brutit mot något här, han har däremot kommit med massa ursäkter, visst finns det två sidor av varje mynt, men allt jag berättar kommer direkt ur historien och jag har tagit med varenda detalj. Kom inte med massa skitsnack nu, ifall ni behöver bevis har jag allt logg via PM och msn, nu får du ta och ge dig för tusan.

Vem blir inte förbannad när personen försöker vända på det hela och få det mot mig? Ifall ni läser inläggen ser ni att han försöker tystna tråden, rätt ska vara rätt och jag gör det här för att andra inte ska råka ut. Det räcker med att jag blev offret. Herregud vad man blir trött på sånt här, försöker vända på det hela. Ursäkter hit och dit, nej tack.

Angående kvittot och lådan hade jag redan berättat allting redan från början, det var då han förslog att jag skulle betala 1000 och jag gick med på det. Själv fick jag aldrig reda på att hans lur hade varit stöldspärrad tidigare, fick själv luska fram det genom hans trådar och sedan fråga honom.

*UPDATE*

Anledningen till att jag skapade tråden var för att varna, jag tog varken med namn eller något i tråden. Själva personen har valt att träda fram själv, ni kanske ser tråden som patetiskt men det är mest för att påminna er själva hur illa det kan gå när man gör affärer på nätet.

droidbobby gillar detta.
  18. S-Droid

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Fan heller, hur bra som helst att sånt här uppdagas då ingen förtjänar detta.

19. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Speciellt på detta forum... Vill inte att missförstånd eller scamming ska förekomma här :/

20. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Men vafan är detta?

Problemet bottnar alltså (mer eller mindre, med lite detaljer undantaget) i att två peroner ska byta telefoner med varandra. Men båda är rädda för att bli blåsta, så båda avvaktar med att skicka iväg sina telefoner innan de erhållit den andra partens telefon... När ingen av parterna mottar en telefon så börjar de anklaga varandra för att vara scammers?

WTF... Låter som en dålig komedifilm... ;)

eal, FlyBob, Agge_ och 1 annan gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.