Problem: en varning angående modem/radio flashande

Discussion in 'Galaxy S3 LTE' started by Poontus, Dec 2, 2012.

1. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi använder exakt samma kretskort till bägge modellerna (inte bara 2 st med samma layout)
    Antennen som sitter på 9305 verkar faktiskt fungera BÄTTRE på 9305N än den som sitter där original.

Det kan jag inte svara på då IMEI processen är annorlunda på vanliga och N så det kan mycket väl vara att dom låser nånting mjukvarumässigt där. Tyvärr så har jag ingen 9305/N som jag kan testa med privat så kan inte ta reda på det heller :/

2. mEmNiC

mEmNiC Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis flashat in PA men får inte 4g att fungera. Har testat med att flasha in ett nytt modem men det funkar ändå inte. Har även testat det modemet du länkade Poontus till men det funkade inte. Någon som har varit med om liknande ?

3. Bugz

Bugz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lånar tråden . Hoppas det e ok. Har en I9305N o den är då till tele2 o telenor,är det modemet jag skall flasha om ifall jag skall använda den i 3s lr telias nät fullt ut?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

4. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Snoogiloo hävdar att enda skillnaden är antennen + "mjukvara"

jag hävdar att begränsningen ligger i SoC som inte kan hantera alla frekvenser i samma modell, och den därför har släppts i olika versioner 9305/9305N/9305T. det är vad som har sagts tidigare.

kan någon bevisa motsatsen var så god, det skulle även kunna gynna mig om jag vill byta operatör längre fram.

men jag förutsätter att detta inte kommer fungera.
    jag märkte ju hur "obrukbar" min 9305N blev när jag flashade in ett 9305 modem, och då var det inte endast en av 4G frekfrenserna som föll bort, allt det andra gick också skit

5. Ljunkan

Ljunkan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

vilket modem har ni med i9305 ej N

Hej

Ska testa flasha in i9305 modem på min 19305n tele. Har telia som operatör. Märker just nu att jag inte kommer åt 800mhz 4g nätet.

Men behöver veta vilket modem nummer jag ska flasha in. Så vad har ni som har i9305 för olika modem nummer här i sverige??

6. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    du "behöver" inte veta det, ta något av dom senaste ifrån modemtråden på XDA, och om du vill läs igenom dom sista sidorna för att se vad andra tycker om dom olika eller testa dig fram

7. Sarcosian

Sarcosian Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Följer med spänning hur det går!

Jag har en I9305N med Tele2 som arbetsmobil. Vi kommer nästa vecka byta till Telia genom Telavox. jag tog upp detta med Telavox och en tekniker där påstod att det visst skulle gå att byta modem och få 4g på bägge frekvenserna. Om det inte gick får jag ny telefon av dem.

Jag har inte funnit någonting som säger att det är möjligt tvärtemot är det enda som sägs att det är hårdvara som ger tillgång till de olika frekvensbanden och inte mjukvara. Ska bli spännande att se om du får till det, återkomer med hur det går för mig när jag vet mer.

Lycka till!

/sarc

8. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Då får jag säga grattis till en ny telefon då :)

Sarcosian likes this.
  9. Ljunkan

Ljunkan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nä jag är ganska säker på att flasha nytt modem inte gör någon skillnad. Jag har ej fått tillgång till 4G på 800 MHz bandet. Får ej någon täckning medans mitt 4G mobila bredband får det. Men mitt 4 G fungerar i stan. Jag frågade dessutom Samsung i deras facebook supportsida. Där sa de att det är hårdvarumässigt låst. Så det verkar rätt kört om man sitter på fel mobil som jag. Därför undrar jag. Någon som vill byta? Har en N vetion, men med telia abbonemang gratis från företaget.

10. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    den är egentligen inte "låst" det är en "begränsning" kretsarna som dom använde (i SoC?) klarar inte alla frekfrenserna i samma modell

11. most

most Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Problem med 4G och MMS

Jag har problem med 4G och MMS, MMS laddas inte ner och telefonen kopplar aldrig upp på LTE.

Jag har Tele2 och I9305N och kör custom rom (Sentinel.v4.80)
    Jag har testat både dessa modem utan framgång, I9305N_XXBMC2 och I9305N_XXALI8.

Filerna hittade jag i denna tråd...
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2010116

12. Ljunkan

Ljunkan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick svar från samsung på deras facebook sida, att det är skillnad i hårdvaran. Så det hjälper altså ej att flasha olika modem över N versionen.
    Men det jag skulle vilja ha hjälp med är. Flashar jag filen bmc2 så stor det bmc1 om jag kolla sedan ( Om enheten) Någon som får samma sak? Kan det vara fel i filen?

13. most

most Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, jag får samma fel. Flashar bmc2, men det står bmc1 i settings.
    Men angående modem, jag förstår inte. Skillnad i hårdvaran? Jag har ju rätt hårdvara, om jag kör med "rätt" modem så borde 4G fungera!?

14. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    det är jag som har gjort filen som ni flashar, jag får samma sak, jag dubbelkollade med min källa som jag har tagit modemet ifrån, dom anger att det ska vara BMC2, men så är det visst inte... :D

skillnad i hårdvaran, jo, Samsung kunde inte vid tidpunkten för när våra telefoner gjordes göra ett SoC/modem (fysiskt) som klarar alla LTE frekfrenserna samtidigt, därav så var dom tvugna att släppa samma telefon med tre olika variationer av modem chippet (9305/9305N/9305T(Australien...))

så ja, har du en telefon med modem avsett för den telefonen och har den operatören som den telefonen är avsedd för så ja, då ska du får 4G

15. Robert_100

Robert_100 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Jag lånar tråden lite grann om det är okej!
    Jag har en 9305T olåst, kan jag flasha mobilen med firmwares som är för 9305N?
    Det är okej om jag inte får 4G, men 3G vill jag ha.
    Jag är rädd att förstöra mobilen som dessutom inte är min!

16. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Själva ROMen ärvde inga problem med, men med modemet så kan det strulade.
    Men det är ingen fara att testa, inte värre än att du får flashade tillbaka.
    Jag fick extremt låga hastigheter när jag flashade "fel" modem

17. Robert_100

Robert_100 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tusen tack för svaret. Jag vet inte hur man flashar tillbaka. Jag tror att jag låter bli. Mobilen är ju inte min.

Skickat från min C6603

18. Äppelmos

Äppelmos Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har rootat och bytt till Cyanogen 10.1.3. på en 9305N, kör med Halebop och gissa om jag blev förvånad när jag fick tillgång till 4g-nätet :). Har dock annat strul som att ibland behöva sätta på och av flygplansläget för att få kontakt med någon mast. Annars står det bara "ingen service". Händer nästan bara efter att man kört bil en längre sträcka. Använder XXBMC1 och har försökt bytt till 2an men utan resultat.