Enkel Root till 2.2?

Diskussion i 'Legend' startad av TookieDroid, 3 mar 2011.

  1. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ok, det här är inte något som jag brukar föreslå för de som vill ha ett peka-klicka-interface för att ta bort saker, men _om man vill_ testa en konsoll-variant för att _försöka_ ta bort prylar från telefon-delen när man har temproot så kan man ju försöka ta bort den med remove-kommando.

    Något i stil med:
    1: Installera terminal-emulator (eller kör adb shell via kommandotolk)
    2: Ta reda på vad appen heter (de flesta system-appar ligger på min Nexus One i /system/app). Man behöver ingen root för att köra tex, från en kommandotolk:
    adb shell
    ls /system/app
    3: När man tagit reda på vad appen heter, temproota med något verktyg, senaste versionen av VISIONary, tex.
    4: Gå tillbaks till en terminal och kör: rm /system/app/[namn på app ni vill ta bort] (TA GÖRNA EN SÄKERHETSKOPIA PÅ DEN INNAN!: cp /system/app/[namn på app ni vill ta bort] /sdcard/[namn på filen ni vill ta bort])
    5: Kolla om programmet tagits bort på telefonen
    6: Starta om telefonen och dubbelkolla att programmet fortfarande är väck

    Som sagt, om ni inte har järnkoll på det här med telefonerna i terminaler, root, osv, så ska ni INTE göra detta, risken är att ni pajjar något som gör att ni måste blåsa om telefonen och börja från början.
    Men för de som verkligen, verkligen, verkligen inte vill ha en viss systemapp och känner sig manad att åtminstone göra ett försök, så har ni de genomgripande stegen ovan. Jag vet inte riktigt hur djupt en temproot går, men fungerar det så fungerar det.
     
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Som gualm redan säger, ge oss lite mer information så vi vet hur det går för dig. Och även om du skulle lyckas, utan att ha behövt hjälp, ge oss gärna en vink om var det blev konstigt. Jag är här för att förbättra guider om jag kan och finner det lämpligt (skyddande begrepp det där "lämpligt", jag vet, men det finns ju gränser).

    Hur är det med förkunskaperna? Inga tveksamheter om vad root, temproot, terminal, kommandotolk, recovery, ROM, osv är?