Enkel steg-för-steg root +rom guide

Diskussion i 'Desire Z' startad av Qdroid, 14 feb 2012.

  1. Qdroid

    Qdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att nyheten kom ut här på Swedroid att HTC har meddelat att bland annat syskonet DHD skulle få ICS medans det dök upp en massa frågetecken huruvida DZ skulle få denna behandling eller ej så bestämde jag mig för att roota telefonen. Jag har ju rootat förut mestadels med one-click alternativ och räddat halv brickade telefoner med hjälp av adb och steg-för-steg guider. Men det hela kändes övermäktigt när man ser alla rader med kod och att man behövde ladda ner dittan och dattan för att ens få upp ADB så hittade jag denna guldgruva:

    http://www.desirez.strawmetal.com/p/downgrading-from-gingerbread-to-froyo.html

    Som många av er redan vet så har HTC verkligen gjort sitt bästa med att låsa in DZ och har man uppdaterat hela tiden för att prova nyheter som jag så har man kommit till en återvändsgränd när det gäller att kunna roota på ett enkelt sätt. Så enda lösningen är att pröva välbeprövade metoder, men för att ens kunna göra det så måste man nedgradera DZ till Froyo android 2.2 och sen från det kunna genomföra alla knep för att lyckas roota sin telefon. Men följ guiden här ovanför så är du halvvägs till att kunna roota.

    Nästa steg är att roota själva telefonen vilket beskrivs utmärkt på denna sida:

    http://www.desirez.strawmetal.com/p/rooting.html

    När det kommet till custom-roms så finns det MASSOR av dom, jag skojar inte. Och det går inte att gå igenom alla dom som finns. För enkelhetens skull så kommer ett litet axplock utav vad man kan tänka sig att pröva:

    1.) MIUI ROM

    Skapat av ett kinesiskt Android utvecklar team, har gjort en väldigt snyggt och fungerande rom som andas iOS och Androids oäkting. Detta är nog hur Apple och Google skulle ha gjort en gemensamt os om det inte vore för alla patentstrider och annat tjafs.

    Hemsida: http://en.miui.com/
    Senaste Versionen: 2.2.10
    Android Version: 2.3.7
    Nedladdningslänk: http://files.miuiandroid.com/2.2.10/miuiandroid_DesireZ-2.2.10.zip

    2.) CoreDroid

    "This Rom is Based on CoreDroid v8.1 from the Desire HD Forums, its also based on sense 3.0 , also this rom is heavily themed to look amazing, and highly optimized, and above all speed."

    Hemsida: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1117841
    Senaste Version: 1.2
    Android Version: 2.3.4
    Nedladdningslänk: http://android-maisters.net/roms/index.php/rom-downloads/summary/9-coredroid-vision/60-vision-coredroid-v12

    3.) CyanogenMod7

    Denna borde egentligen vara på första plats, väldigt stabil rom från ett välkänt team (Cyanogen). Detta vill jag påstå att denna är till för nybörjare rom, ger inga som helst bekymmer. Samtidigt har den funktioner när man har blivit varm i kläderna och vill tweaka lite.

    Hemsida: http://www.cyanogenmod.com/
    Senaste Version: 7.1.0 (det finns även CM 9 men bäst att börja med denna)
    Android Version: 2.3.3
    Nedladdningslänk: http://download.cyanogenmod.com/get/update-cm-7.1.0-vision-signed.zip

    Börja med guiden och roota, prova med dessa förslag, det är alltid en början!
     
  2. SeriousCaller

    SeriousCaller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Försökte följa guiden för att nergradera min Desire Z till 2.2 Froyo, men stötte på lite problem. 90% av alla länkar till en stock desire 2.2 rom är nere verkar det som. Du har inte någon fungerande länk till en Froyo rom som man vågar använda?

    -En rootnoob.
     
  3. SeriousCaller

    SeriousCaller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittade en guide med fungerande länkar efter att jag postat här, så nu kör jag Cyanogen 7.1 jag också. Ville mest byta för att få ökad prestanda över 2.3. Verkar vara väldigt lovande så här långt och skitsnyggt gui. Tack för guiden.

    PS. fan vad det var nervigt innan man såg att allt fungerade. Hörde om brickade telefoner och jag är i stort behov av min telefon när jag jobbar. :D
     
    Last edited: 18 feb 2012
  4. Qdroid

    Qdroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja prestandan och utrymmet man får är absolut inget att klaga på! Men om man lyckas bricka så är det bra med att kunna följa instruktioner för ADB :) Nu hoppas jag på att det släpps en vettig rom med ICS så att man kan få testa det :)
     
  5. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
  6. Dracoth

    Dracoth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har du fått ADB igång och navigerat till mappen med fre3vo?
    USB debugging mode måste vara på btw
     
  7. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Japp jag följde guiden steg för steg och har alltid haft debugging på (för att slippa ett problem som fanns i början, minns inte vad det var dock)

    Men jag får väl köra igen och hoppas att det funkar denna gång

    edit: nepp samma problem
    kommer till delen då jag ska skriva adb push fre3vo /data/local/tmp och får upp "cannot stat 'fre3vo' : No such file och directory
     
    Last edited: 25 feb 2012
  8. Dracoth

    Dracoth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har du extraherat filerna från .zip?
    om ja, testa lägga filerna i en annan mapp och navigera dit med
    Kod:
    cd C:etc...
    och testa kommandot igen
     
  9. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    både ja och nej, laddade ner zip 2 gånger och extraherade bara den ena, försökt att navigera dit, kollat så att både zipfilen och vanliga filen finns i mappen osv, får upp samma skit hela tiden

    känns som om det är lika bra att köpa en ny telefon, då anledningen till att jag vill roota är att mobilen har blivit så trög och htc launchern kraschar hela tiden, blir inte bättre med nån annan launcher
     
  10. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det verkar som om du inte lyckats navigera dig till rätt mapp...

    innan du startar adb så skriver du (i cmd) cd \sökvägentillfilerna\

    [​IMG]
     
  11. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Någon som vet om denna guide funkar till DZ:an om man har låst upp bootloadern via htc development?
     
  12. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
  13. Dracoth

    Dracoth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Om du har låst upp den via htc development bör du följa denna guide http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1453066
    Rekomenderar dock att inte låsa upp via htc development

    Annars är det bara att följa den vanliga guiden eller min nedgraderings/root guide (några sidor bakåt i vår forumsdel) om du vill ha på svenska.
     
  14. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Nu har jag redan låst upp den, men vad var det bra för? Jag måste fortfarande nedgradera och sedan roota, så vad är htc development bra för egentligen?
     
  15. Dracoth

    Dracoth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Inge som helst nytta för oss med DZ, då vi har redan bräckat igenom.
    Enda nytta är nog för HTC som inte behöver göra något ifall du tar sönder mobilen då genom upplåstning genom htc development har du avverkat garantin. (kanske inte hela garantin?)
     
  16. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jo, troligen. Men jag försökte igår att downgradea, men jag får inte adb att funka. När jag ska skriva in "adb devices" i cmd, det står "adb är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil".

    Vad skall jag göra, jag har följt guiden så noga jag kan, men det funkar inte
     
  17. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Får du "adb är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil" tyder det på att du inte är i samma bibliotek som adb.exe finns och att du inte har lagt till sökvägen till adb.exe i "Path". Path är en variabel i windows som säger var windows skall leta efter de kommandon du skriver så som till exempel när du försöker skriva adb

    För att lösa problemet kan du antingen lägga alla filer du skall jobba med i samma bibliotek som adb.exe finns eller så lägger du till sökvägen till adb.exe filen i path
    det senare gör du på följande sätt:

    Om adb.exe finns i C:\android-sdk-windows\platform-tools\ (vilket är ett vanligt alternativ) så skriver du i commando fönstret du jobbar i:
    path %path%;C:\android-sdk-windows\platform-tools\
    och trycker Enter. Sedan skall du kunna köra adb från vilket bibliotek du vill.

    Tänk på att när du stänger commandofönstret så försvinner det du la till i path. Vill du ha det permanent så måste du göra det i windows guiet men det får du leta upp info om själv. Bara att söka på "lägg till sökväg i path windows" ett exempel finns dock här


    Hoppas det hjälper.