Ensam språk fascist ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 6 okt 2010.

?

Rycker det i mungipan?

1. Ja!

100 röst(er)
    79,4%
  2. Nej.

26 röst(er)
    20,6%
  1. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett annat är ett praktiskt problem; att läsa många inlägg är inte det högsta prioriterade alla gånger, så därför hoppar man gärna över inlägg som är slarvigt skrivet och där man måste anstränga sig för att förstå många gånger. En liten personlig reflektion.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så är det absolut. Då jag oftast hoppar över inlägg är när de inte har några som helst styckeindelningar eller radbrytningar utan helt enkelt går i en lång mening som tar upp flera rader.

Man ser samma fenomen på Blocket rätt ofta.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Om man vet att folk verkligen försöker så är det definitivt ok. Det är latheten som stör mig. Man kan i allmänhet ganska snabbt skilja lata människor och människor som av andra orsaker har språksvårigheter åt.

Om en människa är för lat för att anstränga sig att ställa en fråga på ett bra och tydligt vis så hämnas jag genom att vara för lat att hjälpa till.

4. Flagellant

Flagellant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Du gör inte direkt invandrarna en tjänst genom att acceptera sämre prestation från deras sida med motiveringen att de inte kan bättre.

5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Medhåll.

Det är ett av skälen till att jag vill se att folk åtminstone försöker.

6. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det handlar inte om att acceptera sämre prestationer, jag har en fru som har arabiska som modersmål och som har bott i Sverige i mindre än två år. Om hon skriver en uppsats med några få språkfel kan det vara en större prestation än om du skriver samma text felfritt.

Jag skulle inte tokdissa henne bara för att hon missar en särskrivning, vilket jag däremot skulle göra med min bror om han inte kunde skilja på en "sjuksköterska" och en "sjuk sköterska".

./Spaderess

7. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    sant. men det kan ju vara ett bra tillfälle att på ett lite fint sätt påpeka att "om du skriver det här ordet så här kommer folk att kunna missuppfatta det, för det betyder egentligen inte vad du menar".

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Lite så. Om jag hade flyttat till Arabien (valfritt land med ett språk som skiljer sig ifrån vårt) så skulle jag velat ha hjälp med att stava så korrekt som det möjligt går.

Sedan får man ju se till begränsningar. Jag har en kompis som har bott i Sverige i över 10 år nu och flyttade till Sverige när han var ung. Han snackar oklanderlig svenska så när på "en" och "ett". Ibland, någon gång på 20, säger han fel där. Men det är t.ex. sådana regler som är oerhört svårt att lära sig som utomstående. Vi vet ju helt enkelt när vad skall vara när.

Så att det tar lite längre tid för en invandrare (även om det är en flykting ifrån Sarajevo eller min kompis ifrån England) får man ju acceptera.

9. Ponisch

Ponisch Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag har under flera år planerat på att samla alla särskrivare på en enda plats, 5 dagar non-stopkurs i stavning och om detta inte skulle vara nog så har jag väl inget annat val... BOOOOM! ;)

10. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Finns många bra argument i denna tråd, dock känner jag att vissa är lite väl pretentiösa. Hoppa ner från era höga hästar och slappna av.

11. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag instämmer till fullo.

12. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Håller med dig där. Jag siktar på att bli journalist inom en snar framtid så för mig är det givetvis viktigt att kunna skriva korrekt, men i forummiljöer bryr jag mig inte ett skvatt om hur andra, eller ens jag själv, skriver. Och jag kan tycka att i takt med att denna tråden växer försöker folk överträffa varandra i ogillande för människor som har svårt för det svenska språket, eller bara skiter i att skriva korrekt på t.e.x forum för att, let's face it, det är ingen tidningsartikel vi skall publicera. Bara min personliga åsikt :)

13. Flagellant

Flagellant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nejdå. Det kan möjligtvis vara en större bedrift, med det är per definition inte en större prestation.

Generellt sett brukar jag inte heller spruta fradga runt kring mig om jag ser att en invandrare verkligen försöker - och dessutom blir bättre vad tiden lider. Men just kravlösheten - att klappa på huvudet och glatt prata om hur duktiga de är när de presterar ett "ormet kruper" - är livsfarlig. För dem. Att behärska det gemensamma språket i det samhälle man valt att slå sig ner i är a och o för den med ambitioner högre än socialen... När man dessutom låter den kravlösheten rinna över på infödda talare och skribenter och därmed medverkar till en generation av funktionella analfabeter så har man rätt mycket på sitt samvete.

Varför det? Du har ju riktat in dig på ett yrke där vem som helst som har ens ett uns allmänbildning direkt vid läsning kan konstatera att språkkraven är obefintliga. För att begå svensk journalistik numera kan du skriva och stava som en färsk produkt av vad som humoristiskt nog går under benämningen den svenska skolan, så länge du klarar av att haspla ur dig lite politiska korrektheter och illustrera dina artiklar med stora tuttar.

14. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    ...

HAHAHA it's a crime!
    +1

15. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

+1.

16. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som sagts flera gånger tidigare i tråden: Folk får väl skriva hur fan de vill, men om de vill att jag ska läsa det de skriver så får de skriva så jag lätt kan förstå det. Annars hoppar jag bara över deras inlägg.

17. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag kan hålla med om att det inte verkar ställas särskilt stora språkkrav på journalister nu för tiden, men om jag har ett bra språk, som då förmodligen är bättre än majoriteten av resterande journalistaspiranters, ger det förhoppningsvis mig en fördel i den kampen.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det värsta är ju samma sak med journalister som resten av befolkningen. Ifall vem som helst gör ett ärligt fel, det vill säga skriver fel på ett ord eller något annat, är det för mig helt ok.

Men ser man att en text är rutten rakt igenom och att människan i fråga försöker för mycket blir det jobbigt. Bästa exemplet är när man skall använda "de" och när man skall använda "dem".

Och ja, det finns journalister som inte vet var vad skall vara i en text.

19. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är ju sjukt mycket stavfel i tex aftonbladets artiklar nuförtiden, tycker tidningar borde anställa folk som klarat högstadie svenskan i allafll.

Men gällande svenska så tycker jag inte om skriva i hop regeln, den ställer bara till med problem och gör det svårt för översättnings programm mm. Det är ju bara en liten del av dessa ord som kan ge helt fel betydelse som tex sjuk sköterska.. många ihopskrivna ord är helt onödiga och därför tycker jag man ska ta bort alla och skapa nya ord där det behövs.

Vet att många stör sig som attan då man skirver i sär ord, så jag skriver nästan alltid i sär bara för att jävlas och också som en liten protest att man borde förbkuda skrivihop regeln. Det är ju en sjukt ologiskt regel speciellt då så många skriver isär då det känns mest logiskt.

20. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur avgör du då med enkel deduktion hur ett ord uttalas om det är särskrivet respektive ihopskrivet? Om du verkligen tänker på hur uttalet blir så är det en nyansskillnad, som ändrar melodin i uttalet ganska mycket.

Om du verkligen analyserar språket, ordens inbördes betydelse, uttalet och språkmelodin så kommer du snart se att det är logiskt uppbyggt: att ord som är sammansatta av flera ord skrivs ihop—annars är de ensamma beståndsdelar och skrivs isär.