Problem: Envisas med att jag är i budapest ?!?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av joker, 5 jun 2014.

1. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min Note 2 påstår att jag är ibland i Bulgarien!

2. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gps på drar väl extra Power, eller menar du att det skulle lösa våra problem, mobilen ska väl kunna ge rätt position även utan gps.

Jag avinstallerade och deaktiverade allt som kräver positionering bl.a. google playtjänster igår kväll, men nu på morgonen så är det just det som krävt platsupgifter, om något är deaktiverat och vill ha något borde man rimligen få frågan men så var det inte, då har jag ändå stängt av goole platsrapportering också, just för att försöka hitta vad som gör att det slår fel, lite trist med just google now då det var det man upptäckte först och var mest störade, förutom vädret då.

3. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Detta är bara en gissning och diskussionen har ju redan varit inne på att det kan vara ett IP relaterat problem så detta är bara en utveckling av det resonemanget men Google Location Services (GLS) utnyttjar ju WiFi som en del i att hitta var man är.
    Om man då har en intern AP i sitt hemmanät med en intern IP adress som är samma som en annan AP i ett annat land så kanske Google har registrerat den andra AP:n i GLS och det är därför du får att din telefon är i ett annat land.

Enligt https://support.google.com/maps/answer/1725632?hl=en
    Så skall man ju helst använda SSIDNAMN_nomap i SSID på sin AP om man inte vill ha med den i GLS.
    Så som AP med interna IP adresser eller AP som flyttar mycket som exempelvis WiFi hotspotten i mobilen eller en WifI till 4G AP och liknande.
    Rimligtvis borde ju alla interna IP adresser (192.168.*.*, 10.*.*.* mfl) inte kunna registreras i GLS men man vet ju inte om det är en glitch i GLS eller liknande.

indika gillar detta.
  4. saffecool

saffecool Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Själv har jag omväxlingsvis "varit" i Brasilien, Thailand och någonstans på Sinaihalvön.

5. joker

joker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har peppar peppar inte råkat ut för eländet sedan jag skrev här senast, tyvärr har jag ingen konkret lösning på det hela.

Det jag gjorde var helt enkelt att avinstallera alla appar som begärde positionering, misstänker starkt att det var någon av google-relaterade apparna som ställde till det.

Tanken var att sedan installera om de på nytt en efter en för att se hur det gick, och det fungerar som sagt än så länge och då har jag installerat om alla mina appar på nytt som jag hade innan, därför jag inte kan ange någon särskilld app som orsak.

Lycka till ni andra som har samma problem.

6. Androis

Androis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Grenoble är mitt andra hem...
    Lite bekymrad eftersom jag ska åka på semester till USA och behöver navigera med mobilen. Fick rådet att köra Open Signal som hittar satelliterna. Lite omständligt, men det funkar.

7. erik90

erik90 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Jag hade också problem med helt fel position innan jag körde GPS Status Test & Fix för att låsa mot satelliter en gång. Efter att jag hade kört den så har det fungerat klockrent med alla appar som vill ha positionen.
    Verkar ju som att de flesta är inne på att det är något annat problem (ip-adressen) och det kanske det är men det är väl värt ett försök!

Shurtie gillar detta.