Testa att byta till 3G manuellt om det är svajigt. LTE är inte lika bra utbyggt många delar av Europa som i Norden, men telefonerna är konfigurerade att i princip alltid välja LTE oavsett hur dålig täckningen är, så länge en signal öht går att upprätthålla.
Inte sällan man får bättre fart med 3G än LTE på grund av detta, beroende på region/LTE-utbyggnad förstås. I princip varenda gång jag upplevt svajigt nät på resande fot har det berott på att luren hållit fast vid en LTE-mast trots urdålig signal medan 3G-signalen varit utmärkt. Lagom irriterande, så jag brukar bara sätta den på 3G om jag inte är i en storstad eller på roadtrip.
Naturligtvis saknas 3G på många platser också, och då blir det så klart tufft att göra så mycket åt saken, men den vanligaste förklaringen tror jag beror på att telefonerna prioriterar LTE så högt.
Märkligt för övrigt att du hade problem i Holland. Det är ju yttepyttigt till ytan och lika platt som Skåne

Måste vara en operatörs paradis/extremt billigt att bygga nät i jämfört med Sverige eller Norge. I alla fall de delar med varierande topografi.
Click to expand...