Ersätta SMS och samtal med Google Hangouts?

Diskussion i 'Applikationer' startad av mikael.a1, 17 jul 2016.

1. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du redan använder Hangouts som chatklient med några vänner så slipper du en app (Google Messenger) om du även låter Hangouts hantera SMS.
    Om du primärt använder Facebook Messenger som chatklient så kanske det är bättre att låta den hantera dina SMS.

Mitt mål är att använda så få appar som möjligt. Ju mer utspridd jag är desto mer klutter och oreda uppstår. Tyvärr så gick många vänner över Telegram så då fick jag ännu en app att använda. Om det någon gång kommer en vettig universell IM-klient som också hanterar SMS så blir jag överlycklig.

Dadde gillar detta.
  2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag tydliggör lite...

• Hangouts som app kan hantera vanliga SMS och MMS
    • Hangouts som app kan hantera Hangouts meddelanden - detta görs via datatrafik
    • Hangouts röstsamtal och videosamtal kan göras med appen, men bara till andra som har Hangouts app eller är inloggad på Hangouts på datorn - detta görs via datatrafik
    • Google Voice har jag inte stenkoll på men det är inte riktigt samma sak som Hangouts röstsamtal - tror Google voice har ett fast nummer kopplat till sig.
    • Hangouts appen kan (idag) sammanfoga SMS meddelanden och Hangouts meddelanden, ryktas dock slås isär. Dock kommer SMS och Hangouts meddelanden fortsätta fungera i appen. SMS och Hangouts från samma person kommer synas i olika trådar.

Familjen och några av vännerna kör Hangouts bara, fungerar dessutom kanon att ringa via datatrafiken oavsett om det är mobildata eller wifi!

bernard och jnsson gillar detta.
  3. mikael.a1

mikael.a1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Problemet är för mig som för de allra flesta, nämligen att flera personer i vänskapskretsen använder olika kontaktvägar. 99% av de jag känner använder Facebook samt Facebook Messenger. Sedan så finns det ju den där lilla klicken människor som vägrar ny teknik, och som nyss skaffat mobil. Då måste man ringa eller smsa om man vill dem något, för de vill inte använda Facebook.

FB Messenger är för mig appen jag mest använder, mest för att alla man känner är på Facebook. De få gångerna man måste ringa, så duger det med telefonappen.

Har insett att GH fungerar på samma principer som Skype, dvs att man måste ha data m,m för att det skall fungera som det är tänkt.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

När de uppdaterade GH så den hanterade SMS så använde jag den ganska mycket. Men jag har haft många problem med GH när det gäller att skicka sms till kortnummer, mestadels "beställ mer data inlands/utlands" där GH har vägrat att skicka de alls. Så då har jag bytt tillbaka till standard SMS-appen på min OP2. :/

5. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Nej han har en Sony Arc S.

På vilket sätt lånade han tråden? Tråden handlar om att ersätta telefon och sms app med Google hangout och då är väl en diskussion om huruvida mms stöds ett utmärkt ämne att nämna. Läste igenom de tidigare inläggen i tråden innan jag skrev det och ingen hade nämnt det.

Asawi gillar detta.
  6. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Google Voice var ursprungligen en lösning för accessnummer kallad Grand Central innan det köptes upp och syftet var då att ha ETT nummer man alltid nås på i fronten s.a.s och sedan andra nummer bakom, t.ex operatörens dito. I paketet ingår även röstbrevlåda med visual voicemail och e-postnotifiering av nya meddelanden.

Därefter vidareutvecklade Google det hela ytterligare genom att introducera en IP-telefonitjänst inom ramen för Google Voice vilket först kom för iOS (som det brukar vara med just Hangouts) och därefter till Android då Hangouts Dialer introducerades. Uppgraderingen gör att man kan välja att ersätta sitt GV-accessnummer (röstbrevlådenumret/framkopplingsnumret) med ett "vanligt" nummer kopplat till Googlekontot. Detta nummer är helt oberoende av operatören och fungerar självständigt, d.v.s det går att ringa till det samt ringa ut, skicka SMS o.s.v. Helt enkelt en direkt konkurrent till operatörerna.

En annan fördel med Hangouts Dialer är att utlandssamtalen går att ringa även utan det traditionella GV-systemet, d.v.s även om man inte har GV går det att ringa utomlands billigt genom att använda HD och tanka på samtalskrediten.

Den ursprungliga GV-utlandstjänsten har byggt på att Google tar över ett utgående utlandssamtal, d.v.s att GV-appen i enheten känner av att man ringer internationellt och då "leder om" det hela till GV så att operatörens egen utlandstaxa inte gäller. Det brukar fungera bra men vissa operatörer har försökt fula sig genom att debitera dessa samtal och dessa störningar har väl delvis legat bakom Hangouts Dialer. På så vis är samtalen helt i Googles händer utan att SIM-operatören är inblandad.

Således finns följande appar och tjänster:

Hangouts. Chatt/videosamtal och röstsamtal till andra Hangoutsanvändare (Googlekonto). Den kan även skicka operatörs-SMS och fungera som förvald meddelandeapp.

Google Voice röstbrevlåda/bas. Tjänst som ger ett accessnummer som är det nummer man ger ut och kopplar sina SIM-kort till. D.v.s om folk ringer accessnumret 718-123456 börjar mobilen med SIM-nummer 347-654321 ringa. Det går även att ringa utlandssamtal med tjänsten som då tar över utgående internationella samtal och kopplar via Google. För detta finns även en särskild GV-app som dock är gammal och långt efter i uppdateringarna.

Google Voice. Ger GV-funktionaliteten men även ett riktigt telefonnummer som fungerar för inkommande/utgående samtal, obegränsade samtal till USA och Kanada, obegränsade SMS till dessa länder o.s.v.

Hangouts Dialer. Den app som ger Hangouts fullständig GV-funktionalitet när man har ett fullständigt GV-nummer (ej accessnummer). Appen ifråga gör det även möjligt att ringa utlandssamtal UTAN att man har GV-tjänsten i sig. Därmed ger HD billiga sådana samtal även i Sverige, med svenskt Googlekonto utan GV-koppling. Installerar man denna app på t.ex en tablet, dator eller mobil med rent data-SIM får man en fullt fungerande telefon med nummer och allt sålänge man har fullständiga GV.

Jag hade först GV-röstbrevlåda och uppgraderade sedan med ett fullvärdigt GV-telefonnummer och Hangouts Dialer när det lanserades.

Har man Hangouts utan Dialer och GV kan man ringa röst/videosamtal samt skicka Hangoutsmeddelanden till andra Hangoutsanvändare. Med Dialer och GV går det även att skicka SMS och ringa till användare med vanliga telefoner vilket är den funktionalitet som gör att det konkurrerar med vanliga operatörer.

maww, svenix, tpalsson och 1 annan gillar detta.
  7. mikael.a1

mikael.a1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Sorry, men orkade bara läsa knappt hälften :neutral:

Kör vidare på standard SMS och telefonapp ;)

Asawi gillar detta.
  8. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, har man redan ett abonnemang med obegränsade SMS finns det ingen större anledning att ge sig på Hangouts/Dialer/GV-kombon.

Däremot är Hangouts Dialer lämpligt om man t.ex ringer mycket utlandssamtal och vill undvika sin operatörs taxor för detta. Man får 100 minuters samtal till fasttelefoner för $1.

Edit: Det är ingen vidare strategi att "inte orka" läsa förklaringar till den tjänst eller rättare sagt tjänster man startar trådar om.;) I USA är det enkelt att svara "ja" på frågan om Hangouts/GV kan ersätta operatören - i Sverige är det mer komplext. Sedan är det som sagt skillnad mellan Hangouts, Hangouts Dialer, Google Voice (röstbrevlåda) samt GV med fullständigt nummer. Ovanpå detta kommer utlandssamtal via Hangouts Dialer som är ytterligare en tjänst.

Last edited: 17 jul 2016
    Vispen74 gillar detta.
  9. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Skulle funktionen med svenskt Google Voice nummer komma kommer det i en annan dager, men där är vi ju inte än. För USA-nummer är funktionen att få inkommande samtal kopplade till valfritt nummer en fantastiskt bra funktion som jag gärna såg här. Men, som sagt, där är vi tyvärr inte än.

AVR4000 gillar detta.