Ersätta Windows med Ubuntu?

Discussion in 'Off Topic' started by Dellblod, Nov 18, 2011.

1. Gnadock

Gnadock Youth Droid Medlem

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Jag var inne och rotade på mus/touchpad.. men där fanns inget om scrollern. Touchpadens scroll fungerade bra och var som vanligt.

2. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag sa aldrig att du ska köra något spec. OS. Du bör köra det du tycker är bäst.
    Det jag reagerade på var att du skriver en del dryga svar på vad en användare tyckte var bättre men Linux än Windows och sen avslutar med

>Jag vill inte trampa någon på tårna, absolut inte, men jag vill bara förstå. Är HELT novis gällande linux alla distar.

Om man u bara vill förstå och dessutom är "helt novis" bör man inte skriva dryga svar till vad någon annan tycker är bättre med ett specifikt system.

3. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det enda jag lyckas hitta är bara
    Vilket tyvärr bara är en temporär lösning :/

4. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis som hmf svarar så förlorar du i princip ingenting, bägge operativsystemen kör i full fart i din CPU utan att ägna den andra installationen någon tanke.

Dock ser jag ändå en stor nackdel och en mikroskopiskt liten teoretisk nackdel.

Den stora nackdelen är att det är väldigt jobbigt att boota om sin maskin bara för att man vill köra en annan applikation. Därför brukar man ganska snabbt komma fram till att det lönar sig att köra applikationer från den miljö som man använder minst på något annat sätt än att boota om sin ordinarie PC. Exempel på andra vis kan vara:

• wine (har redan nämnts i tråden)
    • virtuell PC typ vmware eller qemu (även detta har nämnts i tråden)
    • nätverksinloggning på annan PC via X eller remote desktop

Den lilla teoretiska nackdelen är att snurr-diskar har bäst prestanda i början av disken och sämre prestanda i slutet av disken. Därför brukar man sträva efter att lägga hastighetskrävande partitioner i början av disken. Om början av din disk upptas av en stor Windows-partition kommer Ubuntu läsas lite långsammare från disken än om Ubuntu låg på början av disken.

m v h Henrik

5. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad tycker ni om detta:
    http://opensource.idg.se/2.1014/1.194331/sa-har-installerar-du-windowsprogram-i-ubuntu-med-crossover

låter enligt mig den bästa lösningen, men en sak som hindrar mig från att gå över helt och hållet är att jag har en laptop med i5 (den nya versionen) med inbyggd grafikkort, samt nvidia 520m, så jag har alltså optimus på min dator,

Så som jag har uppfattad det så stöder ubuntu inte detta, men det finns dock lösningar på detta, är det någon annan här som har det som jag som även kör med denna lösning som sägs finnas?

Tack

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Om du tog det som dryga svar får du nog allt läsa igen.

Virus har jag inga. - Hur bör jag skriva det annorlunda?
    Windows 7 har inte crashat än - Stämmer, hur vill ni att jag lägger fram det?
    Gratis. Hänger med datorn när man köper det. Suger mot nästa gen. dock men det finns ju "gratis"-vis att få tag på allt. - Stämmer väl också? Tycker ju dock att det suger mot nästa gen. som blir Windows 8. Är ju inte gratis uppdatering där.
    Communityn är absolut trevligt. Windows har ju världen som community och alla vet vi hur många idioter som bor i den. - Är väl på något vis inte drygt mot någon förutom möjligtvis mig själv?

Ta det lite lugnt. Det jag ville var att hitta anledningar för mig att byta. Hur gör jag det om jag inte frågar om vad jag kan tjäna på det?

7. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sorry jag missuppfattade.

8. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Windows är ju dock inte gratis för att det följer med datorn vid köp, datorn skulle ju vara billigare ifall det inte var installerat, vet att det i enstaka fall funnits folk som lyckats få en återbetalning från Microsoft för att de inte använder Windows utan Linux istället.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

9. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Det finns ett till bra alternativ som jag själv just nu använder och det är via Virtualbox.

Jag fick nog av allt "jefla" käbbel inom den öppna källkoden, främst då storkäbblarna som dyrkar RMS och tog bort mina riktiga installationer....:P

Virtualbox:
    https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

(nu kör jag med en i3:a och en SSD-disk och då funkar det prima med virtuella installationer)

10. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur vet du det? Jag skulle inte ens vilja komma med ett sådant säkert påstående trots att jag kör Linux.

m v h Henrik

11. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Iofs sant. Det är en gömd kostnad som man accepterar... Lite skrämmande.

12. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Foliehatt much? :-)