@bernard Hur många ggr kan man använda QR koden tror du? Kan jag spara den så jag kan använda den i framtiden när jag byter telefon? Eller måste man beställa varje gång?
Själva QR-koden (och uppgifterna för manuell inställning) är av säkerhetsskäl engångsuppgifter. Du måste därför beställa en ny QR-kod varje gång du ska aktivera det.
Jobbigt, men vad jag har hört så behövs det inte att ställa in igen om man bara återställer telefonen, hoppas det stämmer! annars är det jobbigt ju.
Nej, när du återställer telefonen finns ett fristående alternativ du kan bocka i, huruvida du önskar återställa eSIM samtidigt eller lämnar det orört. Då är det bara att surfa/ringa på som vanligt sedan efter återställningen.
Fick just eSIM till mina två abonnemang. De skickas fortfarande ut via brev, trots inloggning via bankid. De går inte heller att beställa via Mina Sidor, enbart via kundtjänst. När de väl kommer finns ingen info om vilket mobilnummer som är kopplat till eSIM kortet, det är förstås inget problem om du bara har ett nr, för mig med två kort blev det att sätta sig i en oändligt lång chattkö. Hela lösningen känns väldigt amatörmässig och något de inte vill satsa på, hittade heller ingen info på deras FAQ om eSIM.
Kan lägga till att de fortfarande inte har stöd för klockor, tex. Apple Watch. De vet inte heller när/om stöd kommer.
Hej! Jag undrar hur jag kan göra för att ha två enheter med samma nummer från Comviq. Eller kopplade till varandra med ett huvudnummer på något sätt. Alltså exempelvis ha en klocka med simkort och en telefon med simkort. Men inte ha två olika telefonnummer. Så om någon ringer eller skickar sms kommer det till båda.
Comviq erbjuder varken tvillingkort eller eSIM för klockor. Om du önskar eSIM för din klocka får du kika på en operatör som har det stödet. Mig veterligen finns det inte någon operatör för privatkunder som erbjuder tvillingkort heller. Men de som erbjuder eSIM för klockor, tillåter ju att samma nummer används för att nå både mobil + klocka.
Den möjligheten finns inte alls. Du kan t.ex. inte få ett sms till två olika mottagare med samma telefonnummer. Samma gäller samtal.
Varje SIM-kort måste ju ha en unik identitet. Det är till denna identitet som ett samtal/SMS skickas. På något sätt måste systemet ha en unik mottagare. Jag ser inte heller att jag motsäger cupcakes. Samma nummer används, men inte exakt samtidigt och inte parallellt.
Jag fick nyss detta svar från kundtjänsten fast från Halebop: Min fråga: "Om jag har ett esim i klockan med ett annat telefonnummer. Och om någon ringer på telefonnummer som är kopplat till mitt simkort i telefonen. Kommer då samtalet att gå fram både på klocka och telefon? Trots att de har olika nummer?" Svaret: "Ja precis dem ska vara sammankopplade men har trotts allt två olika nummer på varsin enhet."
Klockan är ju då kopplade till telefonen med Bluetooth via en app så samtal till telefonens nummer går också till klockan precis som med en klocka utan eSIM. Ringer man klockans nummer om den har eSIM kommer man till klockan, men det kan ju hända att man kan ställa in det så på klockan att samtalet går vidare till telefonen via Bluetooth.
I sammanhanget frågade jag dock specifikt om jag skulle gå ut och endast ha klockan med mig och inte telefonen. Finns det någon som använder sig av esim på det sättet skulle det vara intressant att höra erfarenheter eller test av detta.