Problem: eSIM kan ej ta emot samtal

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av vandahl9, 31 jan 2023.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det här belyser en faktor med eSIM som jag inte har tänkt på tidigare.

Om man har bara en telefon, med eSIM, så hamnar man på pottakanten i några dagar om något går snett med luren...?! Och det är ju ganska så opraktiskt i dagens värld då mobilen är nästan lika viktig som syre för att livet ska funka.
    Har man ett fysiskt SIM är det ju bara att slita ut det och stoppa i en skrottelefon man har i lådan för pensionerade enheter, och livet går vidare tills man får ordning på primärtelefonen.

Själv har jag i många år kört med två telefoner paralellt, (som många andra gör), primärtelefonen med Comviq eSIM och Wifog med fysiskt SIM. Sekundärluren med Wifog fysiskt SIM, så jag hamnar iofs inte på pottans kant ifall, men man kan ju se att i framtiden när eSIM blir standard, att många har enbart ett eSIM, och inget annat. Då gäller det att operatören har en smidig lösning så man snabbt kan flytta över det till en annan telefon. Vad jag förstår kan man hos några operatörer sköta det via sin kontosida, dock inte hos Tele2/Comviq.

Det här med eSIM är ju iofs ett ganska nytt element, men jag är lite nyfiken på om andra har några "backup tankar" om man bara har ett eSIM?

Btw, huvudorsaken till att jag kör med två telefoner är att jag bl.a styr smarta hem enheter med sekundärtelefonen, så den ligger alltid hemma. Har inget med eSIM att göra.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 072
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    katho gillar detta.
  3. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Är väl bara Comviq (hos operatörer som har eSIM) som man inte kan ordna det själv på nätet/i en app?

KTM gillar detta.
  4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Men det är ju Comviq den här tråden rör sig om, eller...?

Asawi gillar detta.
  5. pehlm

pehlm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20
    Platta:
    iPad 10th gen. (2022)
    Hej, har samma problem med inkommande samtal. Har Comviq. Bytte för någon dag sedan till en S23+ och nytt esim, samma telenr. Skannade koden och trodde att allt var okej. Men inte. Kan ringa och skicka sms själv men inte ta emot samtal. Från början inte heller sms. Men efter att jag bytte APN-inställningar så verkar detta ha ordnat sig. Hade en 45 minuterschatt med en supportkille tidigare idag på Comviq men hade inte alla uppgifterna som han behövde. När jag kom hem så var chatten stängd. Det här verkar vara ett problem andra har också så skickar det här....

Det konstiga är att jag kan ta emot samtal med den gamla telefonen som också har esim. Ska inte det esimet avaktiveras helt efter att man aktiverat det nya med QR-koden?

Har sökt efter möjliga lösningar på nätet men tror faktiskt det är ett internt problem på Comviq. Men kanske ska jag beställa ett nytt esim ändå. Det verkade dock på supportkillen som jag talade med tidigare som att det kanske kunde ordnas ändå. Får se när jag har chattat en gång till med dem (när jag är hemma).

Last edited: 14 feb 2023
  6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Blir ju lite missvisande. Går ju bara med vissa abonnemang hos Tele2 egentligen, eftersom Comviq-abonnemangen och är från Tele2.

Rätt sagt är väl att om en har ett abonnemang med namnet Comviq går det inte att skaffa eSIM digitalt. Detta är otroligt konstigt, att Tele2 skiljer så mycket på sina varumärken när systemen rimligtvis bör vara desamma för att ha någon slags kostnadseffektivitet.

geobjork gillar detta.
  7. jacobjs

jacobjs Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hittade ni en lösning på problemet?

Sitter i samma båt nu, kan inte ta emot samtal eller sms vid byte av telefon samt esim från Comviq.

8. vandahl9

vandahl9 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    S25U Titanium Black 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    S25U Titanium Black 512
    Det som stökade till det för min del var eSIM till smartwatch. Be dom säga upp det åt dej eller gör det själv. Därefter ta bort ditt befintliga eSIM och sen skaffar du ett nytt :)

Lycka till!

KTM gillar detta.
  9. jacobjs

jacobjs Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för tipset! Har också ett eSim till smartwatch. Ska prova att kontakta dem imorgon och be dem säga upp det. Trevlig kväll!

vandahl9 gillar detta.
  10. vandahl9

vandahl9 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    S25U Titanium Black 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop / 3
    Telefon:
    S25U Titanium Black 512
    Ah så bra då är det helt säkert det som spökar.
    Alltid kul att kunna hjälpa så håller tummarna för att det ska lösa ditt problem kompis

11. arvidsson

arvidsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

.... precis skaffat Pixel8 Pro... gjorde om mitt fysiska SIM från COmviq till e-sim.. sen dess har det inte fungerat att skicka eller ta emot samtal, samma med sms verkar.. har nog testat det mesta förutom ominstallation av telefonen.. Var i kontakt med Comviqs support och de var tyvärr inte mycket till hjälp.. de kunde tydligen se att jag hade 4g/volte avslaget men inte enligt inställning jag kan se i telefonen... vet inte om detta har med saken att göra.. någon som har tips på vad som kan göras?

12. Hp1

Hp1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

Sitter i samma båt som dig.. löste det sig för dig och isåfall hur? Comviqs kundtjänst är rent av inkompetenta när det gäller "tekniska" lösningar. Blir hänvisad till Apple som i sin tur hänvisat tillbaks till comviq. Ganska uppenbart att felet ligger hos Comviq.

13. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har hamnat i detta problem jag med.
    Tänkte testa esim och ångrar mig grovt nu, det gick bra att installera och telefonen visar full 5g.
    Mobildata fungerar men det är typ det enda, det går inte att skicka eller få sms.
    Om någon ringer mig blir det direkt till röstbrevlåda.

Om jag ringer ett samtal får jag direkt "Samtal avslutat" provar jag igen så går det att ringa andra eller tredje gången.
    (Här ser jag att telefonen hoppar friskt från 5G till H+ till 2G)

Ringde support som inte hade en aning, ärendet är skickat till "Tekniker".

Har såklart provat att beställa nytt esim med samma resultat...

Någon av er som hade problem som löst det på nå vis ?

Tele2 och Pixel 8.

14. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag fixade har inte bytt till esim, men kan inte heller ta emot samtal. Ringa och skicka sms går bra. Helt galet att sånt här händer 2024.

15. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu har du nämnt detta problem i olika trådar (samtidigt som andra simultanpostar sina grundläggande frågor kring Comviq, antar att det är några abonnemang som drar intresse); denna tråd, i "tråden om Comviq", "Comviq vs Fello" och "Comviq som mobiloperatör".

Det kan skapa onödiga svar från några användare i någon av dessa trådar, i all synnerhet om du lämnar sannolik förklaring till problemet i en tråd (portering av nummer från Tre till Comviq kontant, som aldrig laddades innan de blev konverterat till abonnemang), men inte i andra.

2024-07-06A.PNG

16. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Har du problem så får du väl kontakta moderatorn. Men visst, jag kanske inte borde spammat Comviqtrådarna. Comviq vs Fello = Jag körde Fello innan Comviq och jag tycker fortfarande att det är skandal att man kan glitcha ett abonnemang , 2024 så att det inte går att ta emot samtal, medan allt annat fungerar. Det är bara av slumpen som jag upptäckte att inkommande samtal inte fungerade. Fello fungerade mycket bättre ur det avseendet.

Comviq som mobiloperatör. Deras firstline support lämnar ju mycket att önska när man inte kan hantera sådana fel. Att få vänta 1,5 timmar för att samtalet kopplas fram är ju minst 1 timme för länge. Dålig support. Klart det måste fram. För om du får problem så vill du få de lösta, vilket i detta här fallet pratar jag om kundtjänstens bemötande samt förmåga att lösa problem.

Min killgissning efter att ha sökt runt så hittade jag en tråd, förvisso på Flashback att kontantkort som inte laddas på Comviq blir aldrig riktigt aktiva. Min slutsats är att numret har hamnat i någon sorts limbo i deras system.

Skulle du fortfarande ha problem så finns det den fantastiska funktionen att blockera användare med. Då slipper du ju läsa mina inlägg. :)