Essential Phone - Andy Rubins nya Android-flaggskepp

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Johnh3, 22 mars 2017.

1. gooner

gooner Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Så, uppdaterar lite efter att ha lekt ett tag med mobilen. Finns nu ett antal developers som jag kommunicerat lite med. Oreo kommer släppas som custom inom kort. Lineage och Resurrection finns nu som roms. I övrigt så börjar jag älska telefonen..jag tror jag är här för att stanna ett tag. Tänk om dom bara fått till kameran så som man trodde..satan!

Men klart värd pengarna..gillar man att flasha custom roms så är denna att rekommendera. Annars kan man ju bara invänta att stock blir lika bra som Resurrection och Lineage nu...

Senaste är att LOS developern aktiverade EAS (googla), vilket gjorde batteritiden enormt mycket bättre och flytet extremt bra. Fick ut 6 timmar SOT igår på 18 timmar. Det anser jag vara KLART godkänt. Det var nån av devsen som hade nästan 7 timmar på över 24 timmars användning...sjukt bra.

Faizty och bernard gillar detta.
  2. Virtual

Virtual Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Hej på er!
    Jag har idag en Xiaomi mi mix 6/256.
    Nu är det så att jag får köpa en essential phone för 4500:- är det bra pris tycker ni?
    Är väldigt sugen, då jag tycker den ser riktigt nice ut :) Kommer köpa den på måndag, i så fall.
    Input om priset vore nice! :)

Mvh

3. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Förutsatt att skicket är bra skulle jag säga att det är ett ok pris, varken högt eller lågt. Som du ser högre upp i tråden så får du betala drygt 5100 om du importerar den själv.

4. gooner

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Köpte min för det också begagnad,, om man nu kan kalla det så endast uppbackad och testad osv. Lätt värt.

5. Virtual

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Är det någon här som ägt en mi mix, innan dem köpte sin essential phone? Tänkte om några ångrat sig och gått tillbaka :cool:

6. gooner

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jag hade en Mix 2. Jag har absolut inte ångrat mig, tvärtom.

7. jhorn188

jhorn188 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Eh va?! Vad spelar det för roll vad andra har? Skulle ni välja en sämre telefon bara för att ingen annan har en? Eller undvika den bästa telefonen på marknaden om den också var mest populär?

Tycker Essential verkar ha allt för många och allvarliga brister för att vara värd i närheten av 5000 kr+. Ser inte hur det kan väga upp att man är ensam om att ha den?

8. gooner

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Vilka brister är det? (Mer än den bristfälliga kameran, som ändå är i klass med OP5)

9. Gustav Karlsson

Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.3
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Nej det har jag inte påstått. Däremot tycker jag inte om att bära en enhet vars övervägande del har. Exempelvis en Samsung, Sony eller för all del Apple. OnePlus har nu växt i Sverige och blivit såpass välkänt märke att jag inte längre tycker märket "är något extra".

10. jhorn188

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    - Kameran ja, med tanke på bristen på inställningsmöjligheter och en av de sämsta kamerainterface jag sett så är den inte ens i klass med op5 även om den skulle prestera bilder av liknande kvalité. Vilket i sig inte är så imponerande då kameran även är OP5s svagaste sida.
    - En "notch" (dock kanske den inte stör alls lika mycket som på iPhone för att den är mindre så den inte blockerar notifikationer, och skärmen är 17,5:9 så videos i 16:9 bara behöver lägga till en liten svart kant där uppe för att dölja den.)
    - Inget 3,5mm
    - Igen trådlös laddning trots en ömtålig baksida
    - ingen ip klassning
    - Mjukvara som inte verkar färdig med hemska lagg (vet dock inte hur illa det är då jag inte har en själv, men av vad jag sett på videos och läst i reviews)

Med detta sagt är förstås inte allt dåligt, den har flera starka sidor också. Men tycker detta är för många och allvarliga brister för 5k+. Jag vill heller inte köpa en telefon som KANSKE blir bättre med tiden om den inte har någon extrem fördel mot konkurrenterna som jag bara måste ha. Alternativt om den hade varit otroligt billig går det att chansa. Men knappast för 5k+.

Ronii10 gillar detta.
  11. jhorn188

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Då förstår jag inte vad du påstår.
    Om du säger att ett märke kan "ha något extra" bara av den anledningen att det är ovanligt, så säger du ju att "ovanligt" är ett värde, som alltså kan väga upp för övriga brister eller? Och du tycker inte om att ha en Samsung eller Apple för att de är populära, även om de skulle vara bäst?

12. Gustav Karlsson

Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 16 Pro Max
    ROM:
    iOS 18.3
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Det stämmer att jag inte tycker det är lika "roligt" att äga en produkt vars alla andra i min omgivning bär runt på, vare sig denna har all världens funktioner eller inte. Dessutom har "udda märken" ofta bättre XDA-development och på så vis "en roligare" användarupplevelse.

13. gooner

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Kameraappen har inte många inställningar nej. Google camera funkar fint dock. Tillomed bättre. Notchen stör inte nämnvärt. Mjukvaran är lite laggig nu, kommer bli fantastiskt dock med Oreo då lineage är helt laggfri. (Mjukvaran laggar dock mindre än touchwiz). Bra batteritid. Ömtålig är nog det sista den är med ceramic. Kolla YouTube droptest. Byggkvalitet är överlägsen andra telefoner. Är den värt 5000? Nja. Men efter att ha haft op5, mi mix2, s8, så är den inte på något vis sämre än dessa. Att den saknar ip-klass är negativt. Allt är ju upp till användaren. En del skulle säga att s8 är världens bästa telefon. Jag anser det vara rent skräp.

Edit; oneplus är ju bra annars men OOS går ju bort. En fördel med ph-1 är 0 bloat, 0 loggor, ren och fin android. Bara det gör ju telefonen något extraordinär.

Last edited: 27 november 2017
  14. Keson

Keson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel (first gen)
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Iphone 7 - Arbetstelefon
    Just nu får ni Essential Phone + 360° kamera för $399 på Amazon.

thompo gillar detta.
  15. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja precis som alla inte vill ha samma bil eller kläder.. De finns dock iphone "gänget" och samsung "gänget" sedan finns de det som vill vara lite mer inviduella.

specs är inte allt.. man vill få känsla till telefonen också.. något man verkligen gillar att hålla i sin hand.
    Men visst kan förstå att vissa bara går efter specs. Men personligen vill jag inte ha en ful telefon och där ryker samsung direkt.. mjukvaran är ett havsverk och kommer alltid vara så med samsung det sitter i väggarna hos dom..

Essential tror jag kommer få åtnjuta lång support för telefonen med mkt uppdateringar...
    telefonen kommer bara bli bättre och bättre då hårdvaran igentligen är bra.

Jag personligen skulle inte köpa den pga av notchen

16. Virtual

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Låter intressant, funderar på att inte köpa den, men till det priset blev den intressant igen.
    Hur är det med import/tullkostnader? Vad kan hela slutsumman landa på? Tänkte om det är 399$ allt som allt, eller om andra avgifter tillkommer :/

Keson gillar detta.
  17. Androis

Androis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Jag beställde nyss min via Boxeez, 5.143 pistoler, frakt och moms inkluderat. Liksom 360-kameran.

Last edited: 27 november 2017
    Keson gillar detta.
  18. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Tack för tipset, det gick inte att motstå nu när jag ser att telefonen får Project Treble också.

$558 alltså ca 4600 kr med snabba frakten och "import charges". Helt ok! Nu blir det spänd väntan...

Keson, tpalsson och Androis gillar detta.
  19. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Blev en beställning här med :) $ 536 inkl långsamma frakten och importavgifter.

tpalsson och Androis gillar detta.
  20. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Och efter jag beställt upptäcker jag att telefonen inte har Aptx. Alltså hur kan man göra en mobil utan hörlursjack och Aptx? Hårdvaran finns där, men tydligen har inte Essential licenserat Aptx än. Får verkligen hoppas att det kommer med Oreo, annars får jag leta vidare efter annan lur. :mad: