Våra första intryck av redaktionens exemplar av Essential är.. blandade.
Herregud vilken, till det yttre, läcker pjäs. Kan vara den mest välbyggda och snyggaste telefonen jag har hållit i mina händer någonsin. Materialet, känslan, en viss tyngd, passformen. Wow.
Försiktigt positiv rent generellt vad gäller mjukvaran. Ren Android av allra senaste snitt (8.0 undantaget, då). Essential har en lite annorlunda approach första gången man startar upp telefonen, direkt ur kartong. Så snart man har kopplat upp sig mot wifi, under setupfasen, kollar den efter uppdateringar. Finns det en uppdatering så måste den installeras, man kan inte gå vidare annars. Förmodligen ett bra sätt för Essential att säkerställa sig att alla använder den för tillfället senaste mjukvaran, istället för att skippa uppdatera (vilket många finner "för jobbigt") och sedan bli arg på eventuella buggar som den senaste uppdateringen kan ha fixat.
Mindre positivt: pekskärmen är lite okänslig ibland. Den reagerar inte alltid på supersnabba och lätta "duttar" på skärmen.
Uselt: Kameraappen är, ursäkta kraftordet, skit. Kameran kan ta skapliga bilder, åtminstone i dagsljus, men kameramjukvaran är den värsta dyngan jag har använt på många år. Inte så mycket för att den är funktionsfattig (det är den, också) men för att den är till förbannelse långsam. Att via en "snabbswitch" aktivera HDR tar om man har tur bara en sekund och har man otur fem sekunder, och kameraappen låser sig nästan helt under den tiden. Att ta en bild går ibland skapligt snabbt, under en sekund, medan det nästa gång kan ta
tre sekunder. Det går vidare inte att ställa in upplösning eller bildformat.
Jag hoppas och tror att Essential kommer skicka ut flertalet uppdateringar för att förbättra kameran de kommande veckorna. Gör de inte det kan de lika väl kasta in handduken och avveckla företaget redan nu.
Click to expand...