Ett första intryck

Diskussion i 'Xperia ray' startad av gudas, 6 sept 2011.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har haft en K800i (eller rättare, jag har kvar den fortfarande, men använder den inte längre) och jag håller med om att det var en otroligt bra telefon för sin tid. Den är lite stor och klumpig, och det där förbenade linsskyddet envisades med att öppna sig hela tiden. Det kom ett par uppföljare till K800 som är i stort set tsamma telefon men snäppet bättre, t.ex T700 och nu senast Elm, den har dessutom WiFi inbyggt.

    Xperia Ray är en otroligt välbyggd lur utan något knirr eller annat som stör. Möjligen kan man tycka att den är lite för kantig så att man nästan skadar sig på dom vassa hörnen. På just mitt exemplar är ytbeläggningen på bakstycket lite dålig så den börjar bli avskavd på några kanter, de ser lite fult ut men det påverkar inte funktionen.
    Programvaran är ganska buggfri också, och förhoppningsvis blir den ännu bättre när nästa Androidversion kommer till den, 4.0, (ICS, "Icecream Sandwich"). Det där med den okänsliga skärmen har jag inte riktigt fattat elel märkt av. Jag hade en Satio förut och Ray:en är rena blixten i jämförelse. En grej jag stört mig på annars är att den ibland tappar Bluetooth-kopplingen med mitt MW600 om den samtidigt ska koppla upp sig mot ett WiFi-nätverk. Alla Android-lurar är dessutom mycket sämre på att prata med MW600 än tidigare SonyEricsson-telefoner är. Exempelvis så visas inte låttitlar eller namnet på den som ringer. Fast har man sin MW600 fastclipsad i tröjan under hakan så ser man inte så mycket av displayen i alla fall, så det kan kanske kvitta.

    Sammafattningsvis: Köp den!
     
    papinho gillar detta.
  2. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft några problem med att skärmen inte reagerar så som beskrivs i swedroids test. Jag installerade 2.3.4 ca en vecka efter köpet, men med 2.3.3 hade jag inte heller något problem. Kanske fick swedroid ett måndags ex? Telefonen har även varit stabil, förutom sista veckan då jag har haft två omstarter. Jag misstänkter att jag har installerat någon app som inte är juste eftersom telefonen inte startat om tidigare.
    Vad gäller byggkvalitén är den bra - inget glapp etc!
    Priset på ray verkar ligga stadigt runt 3000kr, kanske inget fyndpris, men ok om man jämför med konkurrenterna med samma hårdvara.
     
  3. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    2.3.3 hade en bugg där facebook-appen från och till sa att man måste logga in, sen när man klickade på logga in sa den att man redan var inloggad. Den buggen försvann dock med 2.3.4 uppdateringen. Annars har jag inte märkt av några buggar. :)

    Den känns stabil, men kan knarra till ibland. Vet inte varför.
     
  4. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är displayskydd nödvändigt på Ray?

    Vissa verkar ju vara av skolan att det är lika bra att skita i, att det till och med är bättre utan. Att mobilerna har tåligare glas idag. Vet ej om det gäller ray dock.
     
    Last edited: 13 dec 2011
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ett skydd är ju alltid ett skydd, det hindrar ju telefonens display från att få repor. Sen kan man ju diskutera om det behövs, och det har det redan gjorts, det bli ofta lika livligt som när man diskuterar Android vs iPhone. Ray:ens display är ju gjord av glas, så den är ganska ordentligt reptålig som den är, betydligt tåligare än de telefoner som har plast i displayen. En annan aspekt är att det inte ser riktigt lika snyggt ut med den där plasthinnan utanpå, speciellt om man slarvar så att det blir luftbubblor när man monterar displayskyddet. En del som har provat menar att touchkänsligheten inte blir densamma. Displayskyddet i sig är heller inte särskilt reptåligt.
     
  6. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Touchen skulle jag säga blir sämre med displayskydd. Sen täcker det medföljande skärmskyddet Rays främre kameran vilket har en negativ inverkan på bilder tagna med den.

    Tycker även att ljuset bryts lite konstigt genom skärmskydd. Funkar ju alltid bäst utan men vill man vara försiktig så är det bäst med.

    Jag brukar köra första 4-6 månaderna med skärmskydd då jag inte vill förstöra mobilen på en gång, sen drar jag bort skyddet. :)
     
  7. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hittade en frusen pixel, som dock mest syns mot svart bakgrund. Mailade SE som inte kunde svara på om det skulle gå på garantin och sedan hänvisade till återförsäljaren och be dem skicka till verkstad. Funderar nu på att försöka utnyttja ångerrätten istället.

    Eller hur hade ni gjort? Är jag bara löjlig?

    Har förövrigt testat sånna där appar som i bästa fall kan återaktivera frusna pixlar, dock utan resultat.
     
  8. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Brukar väl behövas 3-5 pixlar för att det ska gå på garantin. Har du kollat upp vad som gäller i garantipapprena för telefonen?

    jscreenfix är ett bra program som fixar frusna pixlar. :)
     
  9. Tox

    Tox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni som har haft en Ray ett tag nu. Upplever ni att mängden RAM och utrymmet för app-installationer är begränsande på något vis?
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det tog inte så hemskt många veckor innan den började klaga på att det var ont om minne, det är ju kul att ladda ned och testa nya appar ;), men nu har jag sansat mig lite, plockat bort det jag inte är intresserad av, och framför allt satt dit ett 32GB SD-minne och flyttat ut en del appar på det, så nu är det inga problem längre.
     
  11. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är rejält med utrymme för appar, lite impad av daltemyr som lyckades fylla det :-)
    Vad gäller RAM så har jag märk ett fåtal gånger att det tagit slut. Om man kör flera stora appar samtidigt och går tillbaka till hemskärmen kan det ta 1 sek att rita om foldrar. Jag antar att telefonen behöver ladda in hemskärmen igen efter att utrymmet har tagits över av andra appar. Detta är inget jag bekymrar mig för.
     
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Så svårt är det inte att fylla minnet med appar. Det finns en del ganska stora, som duke Nukem 3D, eller IKEA-katalogen. Några av dom går inte att flytta till SD-kortet heller. Frågan är förstås ifall man verkligen behöver ha dom.

    Jag har förresten fixat problemet med den avflagnande ytan på batteriluckan: Jag beställde ett nytt bakstycke på nätet för 135 Kr + frakt. Det skulle kanske gått att driva det som ett garantianspråk, men då skulle telefonen förmodligen fått ligga hos Anovo i två veckor typ.
     
  13. Nale72

    Nale72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det går annars att köpa billigare batteriluckor via eBay också, t ex från nedanstående för $4.95 (fri frakt): eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices.

    Jag köpte två stycken, som kom hem på ca 2 veckor. De ser i alla fall ut som orginalluckor och passar hur bra som helst.
     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Den jag köpte ÄR original, åtminstone enligt återförsäljaren, och gjutmärkningar och kvalitet etc är identiska med den andra luckan, (till och med lite bättre kvalitet eftersom färgen sitter kvar). Jag beställde en fredag och fick levererat följande måndag. mytrendyphone heter företaget ifall nån undrar.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag spelar väldigt sparsamt på min telefon och vanliga appar tar rätt lite plats. Sen kan du ju flytta över mycket av det till minneskortet.

    Jag upplever inga problem!
     
  16. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är många appar man installerar bara för att testa, eller för att nån annan tycker att man måste ha dem, och sen glömmer man bort dom. En hint är att gå ned i applikationslagret och sortera på "mest använda". Dom som hamnar långt ned är sannolikt såna som man inte använder särskilt mycket. Dom slåss visserligen med dem som är nyinstallerade om sistaplatsen. Jag flyttar till minneskort eller avinstallerar efter behov.
     
  17. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Absolut inte märkt nåt, har enbart flyttat spel till minneskortet och har ~100-200mb ledigt (det varierar) och har visserligen rensat bort 40mb med bloatware såsom facebook och annat jag inte använder. Ramen har jag inte heller märkt nåt utav vare sig före eller efter SuperChargerV6 scriptet.
     
  18. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Såg nu att det snackats om uppföljaren till ray

    Sony ST25i Kumquat kommer sannolikt få namnet Sony Xperia U | Swedroid

    Lade beställning på ray igår, ere bara att skicka tillbaka nu då? Iofs vill jag inte lägga ut mycket mer än vad jag lade på min ray (2450:-). Lär ju ändå dröja innan denna modell släppts på marknaden samt kommer ner i pris?
     
  19. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du lär nog få räkna med ungefär ett år tills den modellen kan vara nere i samma pris som ray ligger på nu. Väntar du tills dess så kommer det snart någon ny mobil som kommer gå ner till samma pris om ett tag. Kör på den du beställt istället!
     
    jn84 gillar detta.
  20. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tack, precis vad jag behövde höra :) Ja, du har helt rätt.
     
    Last edited: 25 jan 2012