Ett första intryck

Diskussion i 'Xperia ray' startad av gudas, 6 sept 2011.

1. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

När har man störst nytta dubbelkärnig processor då?

Upplevs en telefon med samma hårdvara som i ray som slö? Blir en sådan slöare med tiden?

2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Så länge som du inte är ute efter att spela tyngre spel så räcker det gott och väl med det du har i en ray.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

3. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag skiter nog i tungt spelande överlag, men hur "tunga" spel klarar en Ray egentligen?

4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Så länge som det inte är de senaste 3D spelen så behöver du nog inte bekymra dig.

5. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

@jn84
    Jag tror inte det har släppts något spel än på market som Rayen inte klarar. :)

6. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Jag har testat en del tyngre 3D-spel, alla har funkat utmärkt. :)

7. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Okej. Låter bra. Vad skulle ni säga då, köpa Ray nu, eller vänta på den där uppföljaren? pallar ju egentligen inte vänta, har redan väntat i flera månader på att få råd, och sen haft en jävla cirkus med retur pga pixelfel efter det och ännu mer väntan.

Sen vet jag inte huruvida jag kommer uppleva att dubbelkärnig, för mina behov, kommer vara värt 1000 spänn mer. Har ändå inte råd.

Sen är det åas surt att man ens har vetskapen om uppföljaren i bakhuvudet.

Last edited: 26 jan 2012
  8. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Ptja, jag skulle slagit till på en Ray, mest på grund av att jag gillar designen på Ray mer. Men vill du ha lite bredare skärm så kan du vänta på upppföljaren. Den ska väl vara ungefär som en iPhone i bredden (ray och iphone har i princip lika långa skärmar, bara det att ray är smalare på grund av 0.2'' mindre skärm).

Testa dom mobilerna och avgör om vilken skärm du tycker är bekvämast.

Huruvida dubbelkärningt spelar någon roll är svårt att säga. Ray är ju riktigt rapp som den är, och uppföljaren kommer inte vara sämre. Frågan är om ICS kommer göra Ray snabbare, lika snabb eller slöare, och om det i sådana fall kommer vara bättre med en dubbelkärnig. :P

Sen beror det även på när uppföljaren släpps. Jag gissar tidigt på hösten, augusti/september (ungefär samma period Ray släpptes).

9. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tack så mycket för svaret, jag har redan bestämt mig för att behålla Ray. :cool:

10. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nja N.O.V.A 2, Modern combat 3 och GTA 3 är ju ganska tunga spel och flyter på som det ska.
    Den är ju lite underskattad pga storleken men som alla vet så spelar storleken inte roll om man vet hur man använder den (eller ja, lite storlek skadar inte).

Sent from my Ray S

11. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok sitter här med min nya ray, slapp frusna pixlar denna gången som det ser ut. Underbar telefon <3 Gick sjukt snabbt att vänja sig vid det lilla qwerty-tangentbordet, trots mina övergödda korvfingrar. :)

Last edited: 29 jan 2012
  12. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Är det vanligt att touch responsivnessen inte alltid är helt 100%? Ibland får man trycka två gånger på en ikon innan den hajar till, om ni förstår vad jag menar, eftersom inget hände första trycket. Kan tilläga att jag har absolut noll tidigare erfarenhet av annan touchscreen-baserad hemelektronik, så jag har ingen aning om vad man ska förvänta sig.

Detta är min tredje Xperia Ray då jag jag haft maximal otur innan, frusna pixlar på första och en skada på skärmen i den andre.

Om det beror på att android är lite halvkasst på sådant så accepterar jag det eftersom det inte är ett särskilt stort problem egentligen, men är det min telefon specifikt som är defekt (igen) blir jag grymt trött och besviken.

Last edited: 31 jan 2012
  13. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Själv tyckte jag det krävdes några dagars träning innan jag lärde mig hur länge och hårt man ska nudda skärmen. Detta på min tidigare telefon, SE X8.

Jag har inte haft några problem med touchen på min Ray, men swedroid klagade på att skärmen frös några gånger på det exemplar de testade.

14. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tycker mig möjligtvis uppleva en förbättring nu om jag trycker under lite längre tid, med större yta av fingerspetsen istället för supersnabbt och endast med yttersta fingerspetsan som innan. Kan det stämma?

Last edited: 31 jan 2012
  15. martin3

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ja, det tycker jag stämmer bra med min upplevelse. Det gäller att trycka med lagom stor yta och lagom lång tid, svårt att beskriva. Jag testade lite och det är faktist lite svårt att få skärmen att inte reagera - då behöver man vara bra snabb och fjösig i sitt pekande. Antar att det beror lite på hur ens fingar ser ut också, en del verkar ha problem med att fingrarna är för torra, då reagerar skärmen inte alls.

16. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Så det kan hända även med ditt exemplar av ray att den inte reagerar?

Vad tycker du att jag ska göra? Behålla telefonen och vänja mig, försöka få telefonen utbytt (om det är mjukvarurelaterat som man tror så kanske det är mer eller mindre standard i serien iofs) eller helt enkelt skita Ray öht? Känner mig väldigt kluven. Helt klart är iaf att det finns andra android-telefoner av andra märken som generellt är bättre på det där med responsivness än vad ray är...

Last edited: 1 feb 2012
  17. martin3

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nja, jag skrev att det var svårt att få den att _inte_ reagera... Att trycka lagom snabbt och med lagom stor yta lärde jag mig för någåt år sedan då jag köpte min första touch - en SE X8:a.

Jag skulle testa ett annat exemplar för att utesluta att ditt ex är defekt. Enligt de testar jag läst är Ray väldigt snabbt/responsivt i UI:et, även jämfört med de telefoner som har kraftigare hårdvara. Detta pga att SE helt enkelt är bra på att optimera sin mjukvara. Om du byter till ett annat märke i samma prisklass så är chansen därmed stor att du får mindre flyt i UI:et.
    Testa andra telefoner också, kanske fungerar HTC/Samsung etc bättre för just dig? Om du inte är ute efter en liten smidig telefon så finns det ju massor att välja på.

18. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad tycker ni är fördelarna resp nackdelarna med en ray?

Påverkar det lilla internaminnet på 300mb~ eller gör det inte det om man t.ex sätter in 8-16GB SD-kort?

Prisvärd för 2449:- som Elgiganten har den för just nu?

Med tanke på att jag har införskaffat mig en platta så känns dubbelkärnig telefon ganska onödigt, eller vad anser ni?

19. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag tycker egentligen inte den har några stora fördelar alls. Stör mig lite på att inte ha en fysisk kamera-knapp och så tycker jag micro-usb-kontakten sitter korkat till. Men det är nog det enda.

Internminnet har inte varit någon begränsning för mig än så länge. Iofs är jag inte någon stor app-konsumerare (räknar antalet installerade appar nu, har drygt 40), så jag kanske inte ska uttala mig.

Vad gäller dubbelpropp så beror det ju helt på vad du ska ha den till. Har aldrig på något sätt upplevt den som seg, tycker tvärtemot att den flyter på ruskigt bra i allt jag gör med den.

/Daniel

20. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag antar att det där var en felskrivning, annars motsäger du dig själv lite.
    Jag har något fler appar installerade , drygt 100 var det sist jag tittade, och det lilla internminnet ÄR ett problem. Ganska ofa efter en uppdatering av apparna från android market så klagar den på att internminnet är slut, trots att dom flesta apparna ligger på minneskortet. Jag antar att dom är inne och vänder på internminnet under installationen.

I övrigt så håller jag med om att den är ganska rapp, förutom att det kan ta en stund att uppdatera och återställa ikonerna efter att man har lämnat en tung app. Om man inte har behov av att köra extra processkrävande appar så tror jag att en dubbelkärna kan vara till nackdel i form av högre strömförbrukning. Men det gäller kanske även för en stor bildskärm.