Ett första intryck

Discussion in 'Xperia ray' started by gudas, Sep 6, 2011.

1. Popcornchick

Popcornchick Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter nu med luren i handen och är mer än nöjd nu när jag bytt upp mig från min Iphone 3G.
    Den känns gedigen på alla sätt och vis och för mig känns det inte negativt att byta från en större till en mindre skärm, det känns som att det som ryms på rayen räcker och att den är liten gör den väldigt behändig!

2. mille97

mille97 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Var inne på Tre och fick byta min trasiga ray mot en ny och nu fungerar den alldeles utmärkt.

3. nox

nox Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det blev ju faktiskt en liten mindre chock! Antar att det är en vanesak, men vid första anblicken kändes allt väldigt plottrigt och smått.

En sak jag funderar över, som jag dock inte gillar; skärmupplösningen är ju lika hög som i bland annat SE Arc, dock ser inte menyer etc ut som på Arcen utan de verkar vara anpassade för den lilla skärmen? Stämmer detta? Verkade så på exemplaret jag testade i alla fall och detta gillar jag inte då detta gör så att upplösningen känns lägre än vad den egentligen är.

Slå till nu eller vänta ;)!? Blev det en Arc eller Pro för dig, eller sitter du kvar med Nexus S och gottar?

Sen kan inte den absolut mest optimala telefonen för tillfället vara en telefon utan HDMI ;)!

4. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har nu haft Rayen sedan igår eftermiddag och kan konstatera att det är en kompetent liten lur, med en perfekt formfaktor. Att ta upp min Galaxy S gör att den känns som en tablet :)

Ray får definitivt äran att fungera som övergångstelefon tills nästa Nexus kommer ut.

Funktionellt är den snabb och utan några märkbara prestandaproblem. Något jag saknar, som jag vant mig vid med Galaxy S är:

• Snabbknappar till wifi, bluetooth, ljudlös och gps i notifieringsfältet. Då är de alltid nära till hands.
    • Automatisk anpassning av ljusstyrkan på skärmen. Eller åtminstone möjlighet att "swipa" höger/vänster på notifieringslisten för att justera ljusstyrkan.
    • Att få automatisk sökning i telefonboken både på namn och nummer när man slår in siffrorna i dialern.

I övrigt är skärmen riktigt bra, utan några problem med betraktningsvinklar, och den höga upplösningen med den "lilla" skärmen gör det näst intill omöjligt att urskilja enskilda bildpunkter.

Kameran har jag inte haft möjlighet att testa riktigt än, men jag har lärt mig att inte ha allt för höga förväntningar på mobilkameror.

5. MartyAB

MartyAB Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

6. Gagg3

Gagg3 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Berätta mer!! Får den på tisdag, är den värd pengarna?

7. strangnet

MINA ENHETER

Det beror förstås lite på hur mycket man betalar för den och hur mycket man anser sig vilja betala för en telefon. Givet att det är en ny modell som kostar omkring 3300-3400 kr så tycker jag det är en bra prispunkt, särskilt som SE:s nya Live Sound-headset följer med. På amazon uk kostar bara den £70.

Personligen tycker jag man får en trevlig telefon, och passar speciellt de som inte vill ha en allt för stor telefon i fickan men heller inte göra avkall på prestanda, funktionalitet och utseende.

I jämförelse med min Galaxy S känns Rayen riktigt snärtig och kanske till och med lite snabbare rent generellt. Eftersom jag tänkt ha den fram tills nästa Nexus landar, så är jag än så länge nöjd med köpet.

8. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker det ser riktigt bra ut! :)

9. kanin

kanin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

En fråga: Sitter det ett skärmskydd på era telefoner med från "start"? (Syftar inte på "paketeringsskyddet")

10. gudas

gudas Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    Nej, man applicerar medföljande på egen hand.

11. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Nu har jag ingen Ray utan en x10 men själv har jag en app som heter my settings som gör att du kan komma åt och ändra wifi, bt, gps, ljusstyrka mm via notifieringsrullgardinen. Denna app borde funka till din Ray också.
    Testa och se om det var ungefär så du ville ha det. Kan annars finnas fler appar där ute.
    Mgman

12. strangnet

MINA ENHETER

Visst finns det appar som löser det mesta. Jag använder Quicker, som ger mig tillgång till samma inställningar som My Settings, men det är fortfarande ett par fingertryck mer än på galaxyn. Just att ha tillgång till inställningarna bara genom att dra ned notifieringslisten är oslagbart smidigt.

13. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    ah ok.
    Blir inte notifieringslisten väldigt lång då, om wifi, bt, gps, skärm etc ligger uppe direkt? Eller missuppfattar jag dig?
    Fast du kanske föredrar en lång lista och då är det ju smidigt som du säger.
    Jag klickar nog en gång och väljer sen än att scrolla.

14. kanin

kanin Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

jo jag fick med ett skärmskydd men när man tittar närmare på skärmen så ser det ut som att det sitter ett skydd på redan, eller har jag fått ett "bättre" begagnad telefon?

15. mij

mij Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma, men misstänker att det är som någon skrev här innan att det är ett splitterskydd. Funderar fortfarande på om man ska orka trycka på det medföljande skyddet.

16. strangnet

MINA ENHETER

Så här ser notifieringsfältet ut på galaxyn:

https://www.gstatic.com/android/market/com.tistory.serna.galaxy3gsetting/ss-480-3-0

De fem knapparna fyller utrymme som ändå inte används till något, konstigt nog tror jag det bara är Samsung och LG som kör det (rätta mig gärna om jag har fel).

17. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
  18. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    @ strangnet.
    Nice, såg ju väldigt bra ut, nu förstår jag hur du menar och håller med dig att det är smidigare än my settings etc.
    Säg till om du ramlar på något :)

19. strangnet

MINA ENHETER

Out of the box finns dels en status-widget med airplane-mode, bt, gps, wifi, ljud, roaming och batterinivå samlade, och dels separata småwidgets för wifi, bt, gps, ljud osv.

20. Jelzin

Jelzin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag sitter också och funderar på om jag ska "orka" trycka på det medföljande skärmskyddet. Vad jag förstår är skärmen redan repskyddad?

Frågan är således om det behövs och hur skyddet påverkar "pek-känslan"..