Ett första intryck

Discussion in 'Xperia ray' started by gudas, Sep 6, 2011.

1. roffe99

roffe99 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med om det mesta utom att baksidan/batteriskyddet skulle vara mindre bra och knarra och glappa lite - det var det som slog mig mest att bakstycket satt som en Mercedesdörr, tight och helt fast och utan minsta glapp och knarr - har du verkligen satt fast det ordentligt så att det klickar till - nåja skämt åtsido det kanske skiljer sig åt mellan olika exemplar?

2. K4L

K4L Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Var precis och testade en Ray. Det var helt omöjligt att stava orden rätt :( Synd att dom gjorde skärmen så smal på en annars väldigt bra telefon.

3. roffe99

MINA ENHETER

Tycker inte det är något som helst problem - vare sig liggande heller stående - vilket tangentbord använder du? - standard eller scandinavian (finns med både å-ä-ö och utan vilket gör tangenterna lite större). Har testat även på Xp Mini ooch X8 och inget problem där heller - om man inte har handskar på sig ;)

4. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inga som helst problem att skriva med telefonen i stående läge. Dock tyckte jag inte att det inbyggda tangentbordet var tillräckligt (en massa saknad funktionalitet), så jag kör med Swiftkey X, som är oslagbart vad gäller ordförslag vilket gör att man kan skriva mycket effektivare.

5. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag saknar piltangenter, såna som t.ex. Xperia Mini Pro har på det fysiska tangentbordet, för att flytta textmarkören. Man kan även markera text med dessa genom att hålla inne shift-tangenten samtidigt. Jag vet att det går att flytta textmarkören genom att peka på skärmen på olika sätt men det är väldigt pilligt, och det är lätt hänt att nånting annat händer, som att kopiera-menyn poppar upp, etc. Finns det på något annat tangentbord man kan installera?

6. damagee

damagee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag måste också ge ett utlåtande. Enligt mig den mest fantastiska telefon som gjorts. Det ultimata formatet som passar helt rätt i handen oavsett handstorlek. Jag har stora händer men det passar perfekt i alla fall och jag har inga problem att skriva heller, dock använder jag T9. Batteritiden kan jag inte heller klaga på alls, ni som har problem bör kolla upp detta för det finns inget som talar för att tiden ska vara dålig. Den är grymt snabb i alla menyer och lagg är det inte tal om någonstans. Solid och gedigen är något som talar för ray. Till och med SE egna gränssnitt är helt ok enligt mig men kanske lite för lite inställningsmöjligheter.
    Jag ger den helt klart 4 av 5...

roffe99 likes this.
  7. roffe99

MINA ENHETER

Nåja, den mest fantastiska telefon som gjorts är väl att ta i men det är helt klart den bästa mobil som Sonyericsson producerat på evigheter - utseendet, byggkonstruktionen och användarmöjligheterna är absolut toppklass - sin mindre storlek till trotts. Håller med om att batterikapaciteten är bra och att skriva på tangentbordet (vilket man nu väljer) är inget problem heller. Och uppdateringsproblem är det ju inte tal om eftersom den har 2.3.3 från början - väntar på 2.3.4 i oktober?

OM man utrustat den med lite större skärm, haft LED flash istf lampa, haft riktig kameraknapp och bakgrundsbelysning för de två funktionsknapparna nederst så hade den fått 4,5 av mig.

8. damagee

damagee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det vete fan om jag inte tycker att den är mest fantastisk men det är såklart en högst personlig åsikt. Större skärm tycker jag inte då jag inte anser att det är en lur som man ska se massa klipp på eller liknande och då fungerar den utmärkt men visst det finns lite mer yta för större skärm. Kameraknapp helt klart ett stort plus men det går rätt bra ändå, dock blir stabiliteten inte den samma. Sen tycker jag man vänjer sig med funktionsknapparna inte har belysning men det vore mycket funktionellt och snyggt när ändå hemknappen är belyst.

9. Jelzin

Jelzin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ska förtydliga det jag menade. Jag håller med dig fullständigt att bakstycket känns mycket gediget - närmast Mercedesdörr som du skriver. Det jag åsyftade var plasten i botten av telefonen, alltså där handledsremmen mynnar ut. Ber om ursäkt att jag var otydlig!

Iaf, på min Ray känns detta stycke plast inte alls särskilt bra. Det glappar lite om man trycker lite på det och det känns nästan som det inte sitter fast ordentligt. Kontrasten blir stor kontra bakstycket som är hur stabilt som helst. Det är på denna punkt som jag har invändningar angående byggkvaliteten.

10. roffe99

MINA ENHETER

Skärmen på 3,3" är okey i formatet men det finns ju lite plats till precis som du skriver som man kunde utnyttja bättre. Kameraknapp hade varit att föredra men det funkar ju att hålla med båda händerna och anv fingrarna (eller tummen) men personligen gillar jag en riktig kameraknapp på ovansidan för känslans skull. Belysning hade varit bra till de båda ytterknapparna men det finns ju inte så mycket att välja på heller att slå fel så man vänjer sig som du skrev.

11. roffe99

MINA ENHETER

Då förstår jag - du menar bottenplattan - tycker den är okey har inte tänkt på den, verkar vara något hårdplastmaterial. I övrigt är jag som sagt impad av bakstycket som sitter så bra om man jämför med många andra tidiga Sonyericsson modeller. Även min Arc:s bakstycke sitter bra utan glapp så SE har nog skärpt till sig på den punkten.

12. mij

mij Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu spekulerar jag lite men jag misstänker att anledningen till att skärmen inte är större är att det faktiskt inte finns plats. Antar att telefonen p.g.a. att den är så tunn får lägga allt som ska in på längden istället, det är ju inte så att en skärm inte tar nån som helst plats tyvärr.

13. roffe99

MINA ENHETER

Kan hända att du har rätt - fast det ser ju ut som man skulle kunna utöka skärmen uppåt samt nedåt - ser ut att vara gott om plats men man vet ju inte exakt vad som finns under o_O

14. daltemyr

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag får nog backa lite angående batteritiden, den blir stadit bättre allteftersom batteriet blir mera "inkört". Nu räcker det lätt en hel dag, men det är inte överdrivet bra. Min X10 mini pro som är min jobbtelefon kan jag lägga ifrån mig fulladdad en fredag efteriddag utan att stänga av den, och där är fortfarande 85% kvar på måndag morgon. Den hade också rätt dåliga batteriegenskaper när den var helt ny, men det har således förbättrats av upprepade laddningar. Det är inte samma modellbeteckning på Ray's batteri, men man får väl hoppas att det utvecklar sig likadant.

15. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför allt snack om att skärmen är för liten och att SE kunde ha gjort den större?
    SE har ju valt att bygga en lite och smidig lur men ändå kraftfull.
    Vill man ha en större skärm så köper man ju en mobil just en större skärm.

Blir liksom fel att sätta minus på luren pga att skärmen är för liten.
    Och att det finns utrymme uppe och nere har nog sin funktion som nämnts tidigare. Säkert nå stuff som ligger där istället för att placera det på sidorna eller under skärmen för att hålla den så tunn och smal som möjligt.

Lite grann som att man köper sig en Audi A2 eller en Polo och sedan klagar över att den är för liten och trång och frågar sig hur kunde de tillverka dessa bilar?

Tycker SE gjort rätt med denna modell då de satsar på en kategori,modell där konkurrenterna inte har någon mobil som matchar.
    Återstår att se om man kommer att köpa denna eller inte, men sugen är man allt.

Någon som upplevt att skärmen inte svarar på tryck så som det beskrivs i swedroid.se test?

Last edited: Sep 19, 2011
  16. daltemyr

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Håller med helt och hållet. Köper man en Ray så är det för att den är lite mindre än dom andra. Vill man ha större skärm så finns det andra modeller.

Jag har inte upplevt någon okänslighet för tryck på skärmen. Å andra sidan har jag levt med en Satio i två år så jag är inte särskilt bortskämd.

17. Jelzin

Jelzin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag måste tyvärr revidera mitt omdöme som jag lämnade tidigare om telefonen. Skälet till detta är att min Ray helt enkelt har börjat glappa i bakstycket efter bara en och en halv vecka. Vi pratar inte glapp i hela bakstycket, utan precis "bakom" usb-porten och området runt omkring.

Som sagt, inget dramatiskt, men ändå irriterande och tråkigt då det uppstått nyligen. Jag har inte nyttjat telefonen onormalt, utan endast haft den i fickan och i handen.

Detta i kombination med mitt bottenstycke, som även det glappar lite, gör att jag är aningen tveksam till byggkvaliteten. Uttrycket mercedesdörr tar jag tillbaka å det bestämdaste. Trist, SE! Jag gillar Ray i övrigt!

18. henkeman1

henkeman1 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ta bort pinkod på ditt simkort så kommer det att funka. Sony Ericsson kommer med en uppdatering på detta inom kort. För att behålla säkerheten så får man aktivera telefonlåskoden istället så länge.

19. henkeman1

MINA ENHETER

Väldigt många telefoner har detta läget. Det är till för butiker som vill sätta telefonen i demo mode. Inget visningsex alltså.

Last edited: Sep 19, 2011
    kanin likes this.
  20. henkeman1

MINA ENHETER

Telefonen agerar mediaserver. Min tv med DLNA kan spela upp bild, ljud och video utan konstigheter från telefonen.