Ett första intryck

Diskussion i 'Xperia ray' startad av gudas, 6 september 2011.

1. roffe99

roffe99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det var ju ingen direkt allvarlig kritik - storleken på mobilen är ju alldeles lagom men om man hade gjort skärmen lite längre om det funnits plats och möjligheter så hade väl inte det varit något problem ;)

2. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Överhuvudtaget inget jag märkt efter en tids användning - tight och solitt som sades i början - fortfarande som en Mercedesdörr ;). Du kanske skulle pröva att kolla med återförsäljaren om dom tycker det kan vara något fabrikationsfel - kostar ju inget att fråga? :ehm:

3. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Pojkar, pojkar, pojkar!

Varför är det ingen som sagt att Xperia Ray har en "Notification Led"? Detta är av stor vikt för mig och var verkligen goda nyheter :D!

4. gudas

gudas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    nox, nox, nox! Om du läser denna tråds absolut första inlägg står det följande:
    "+ Tydlig notifieringsdiod i hemknappen. Snyggt och mycket praktiskt."

:P

5. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    För att det är så självklart att en SonyEricsson-lur har en sån ? ;)

6. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nu har ju den display som sitter där standarddimensioner, samma antalet pixlar som andra Xperior och proportionerna 16:9, så det skulle förmodligen blivit alldeles för kostsamt att producera en skärm med andra dimensioner. Men annars håller jag med, så stort som möjligt...

7. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

gudas, gudas, gudas... det var som tusans :)! Missade jag helt, men var inte speciellt uppmärksam på första sidan heller. Anser bara att det är en sån pass trevlig funktion att den borde nämnas i vartenda inlägg som görs här :D!

8. драган

драган Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Då har äntligen min Ray kommit!
    Kvalitén är som folk nämnt fenomenal, känns skönt att äntligen ha en solid telefon. Köpte en mini pro först, men byggkvaliteten var sämre än min x10 mini pro! Så jag bestämde mej för att skaffa en Ray, trots att den låg utanför budget.

Tyvärr kan det vara så att jag fått ett måndagseftermiddagen, då skärmen inte alltid reagerar och jag tappat 3G anslutningen flera gånger.
    Att skärmen inte reagerar kan bero på att jag inte är van vid skärmstorleken.

Att 3G nätet tappas kan möjligtvis ha att göra med "säkerhetskopiering"-appen, som jag tankade ner från en tråd här. När jag installerade den kom jag till pinkod fönstret. Senare reparerade jag luren, och när jag sedan installerade samma app kom jag till pinkodsfönstret igen. Ska reparera en gång till nu och låta bli appen.

9. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo, du har förmodligen rätt att man inte kan yxa till vilket format som helst så att det skall passa storleken på mobilen. ;)

10. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tveksamt om 3G anslutningen har med mobilen att göra. Skärmen reagerar en aning långsammare än på Arcen har jag märkt - dum fråga bara har du satt på klisterskyddet, det som medföljde i boxen?. Blir lite segare med det skyddet tycker jag.

11. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Det har ännu inte kommit någon app som åtgärdar kameralampan? Att den ger ifrån sig en blixt när man ska fota? Hur omständigt är det annars att gå in i kamera-appen, sätta på lampan, fota, stänga av lampan, gå ur appen? Försökt hitta filmer på detta via youtube utan resultat.

12. sfy

sfy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker det är lustigt med XPERIA Ray Gold. Ray@gold var ett ett kodord för folk som sökte på barnporr på nätet förr i tiden. Det är bl.a. ett av de blockade sökorden i DC++ vill jag minnas. Men det kanske bara är sjuka personer som jag som reagerade på det :)

13. Jaevlar

Jaevlar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Köpte en Ray till min sambo i present och hon gillar den skarpt.

Klämt och pillat lite på den själv. Tycker den känns välbyggd, inga knak och glipor. Fin skärm och ordentligt bra ljud. Rapp i menyer och vid surf.

Det enda "negativa" är väl SE's custom-tema samt att skärmen enligt mig känns väldigt avlång. Men jag antar att detta är en smaksak, har själv en Nexus S och är van min 4" skärm och stock-android.

Allt som allt så känns det som att det är mycket mobil för priset!

14. bluemike

bluemike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

har nu avverkat ett dygn med en Xperia Ray.
    En välbyggd liten rackare skulle man nog kunna kalla den. påminnder lite om Apple iPod Nano (4G) på något vis. den har en hyfsad batteri tid hade igång den nästan 19 timmar varav nästan 3 med samtal. all annan tid med Wifi eller 3G lite surf, laddade ned lite appar, fick en bunt mail..lite FB. Känns ganska bra tycker jag som kommer från en Hero.

den är lätt, nästan lite FÖR lätt jag kommer nog att skaffa ett gummiskydd till den för att dels skydda telefonen men även för att få lite mer tyngd i telefonen.

skärmen är bra, några tester har klagat på font storleken vid mail läsandet, kan jag inte förstå det är hur bra som helst.

det är också snabb...fast det kanske har att göra med att jag kommer från en Hero med 2.1 som var mycket seg...

men jag skulle nog helst ha haft fysiska knappar istället för de kapacitiva (gillar home knappen mycket bra)

åter kommer om en vecka eller så med mer feedback

15. sfy

sfy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har också fått min nu. Liten och lätt. Känns hyfsat välbyggd även om toppen, botten, och hemknappen känns lite plastiga. Botten knakar lite om man trycker på den, även om det är subtilt. Jag ogillar allt som är mekaniskt och som det kan samlas damm i, hem-knappen skulle gärna fått vara kapacitiv för min del. Tycker inte det var speciellt jobbigt att tända kameralampan som så många andra klagar på, men det kanske beror på att jag knappt tar bilder med min mobil, därför är jag också tacksam över att de inte slängt in någon extra kameraknapp som man kommer åt av misstag. Att det är så få knappar på den är något av det bästa. Ericsson har iofs som vanligt satt volymknappen på fel sida eftersom jag alltid ringer med vänster hand, men men...

Gillar inte all skit som de slänt in på den. Kan ju bara ta bort tre-fyra appar, resten går inte. Vill ha bort Timescape, Setup guide, TrackId, allt som har med Facebook att göra, News / Weather Wisepilot, OfficeSuite mm, mm. Får väl ta och låsa upp den och roota den antar jag.

Stör mig på att de integrerat Facebook så mycket. Helt plötsligt var min kalender full med födelsedagar och events från Facebook. Galleriet var fullt med Facebookbilder. Visst går det att stänga av, men shit vad störande.
    Dessutom ligger ju "Sony Ericsson Facebook-sync" och annat kvar i menyerna.

Är inte heller helsåld på designen, tycker den känns lite för "titta på min flashiga bling-bling-mobil". Kunde gärna fått vara gråare och mer intetsägande för min del, typ som HTC-mobilerna. Men jag köpte den för det lilla formatet och hårdvaran. Texten XPERIA och SonyEricsson kunde jag gärna varit utan, samt "metallkromet" ovanför hemknappen.

Kan även tillägga att den har mycket sämre mottagning än min gamla Nokia XpressMusic, men det har å andra sidan alla smartphones vad jag vet. Ingen här på kontoret kan ringa med sina smartphones utan att stå klistrade vid fönstret, men med min Nokia kunde jag ringa överallt - samma abonnemang.

Förutom allt det gnället så är jag nöjd med resten. Nu gäller det bara att SonyEricsson levererar och släpper uppdateringar mm.

16. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

2.3.4 finns ute till Xperia ray sedan igår/förrgår (20-21/9) :)

17. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

När det gäller många applikationer som Facebook, Timescape och liknande som du vill ha bort kan man ju rensa och göra en del för att funktionerna skall vara mindre störande - ta bort dom på skärmen, inte ha dom på automatisk uppdatering och/eller automatisk synchronisering samt rensa data vid "hantera appar" eller ta bort konto om det är möjligt - så blir det lite bättre men det har du kanske redan gjort?

18. bluemike

bluemike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

har ni fått 2.3.4 trådlöst eller har ni laddat hem/använt er av någon SE app för att köra in den?
    själv har jag inte fått någon uppdatering ännu (fast det är klart, på så vis får jag ju behålla den coola av animationen ;-) )

19. roffe99

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tror inte det fungerar trådlöst OT - du får antagligen ingen info i mobilen utan det blir till att gå och kolla PC Companion där det står om det finns en uppdatering när du väljer just Ray. Skall finnas för olåsta mobiler i Sverige som i mitt fall.

20. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Patchar brukar komma OTA men kommer först via kabel till datorn.
    Någon dag senare kommer luftversionen :)

// A