Ett första intryck

Diskussion i 'Xperia ray' startad av gudas, 6 sept 2011.

1. MySun

MySun Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter också och funderar på ifall jag ska sätta på det medföljande skärmskyddet eller nöja mig med "splitterskyddet"...låter ju bra att pekkänslan känns oförändrad, men har ni som satt på det medföljande skyddet pillat bort splitterskyddet först?

2. Jelzin

Jelzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det jag "pillade" bort vid uppackning var det blaffiga transportskyddet med flärpen som sticker ut. Efter det har jag satt på det medföljande skärmskyddet. Således inget annat bortpillat än skyddsplasten. Jag tycker inte att detta gav någon påtaglig försämring i pekkänslan. Det jag dock har märkt är att själva skyddet ganska lätt bli repigt vilket stör min utsikt lite. Men kanske hellre att det blir repigt än själva skärmen... o_O

En annan fråga till Ray-ägarna här. Jag har noterat att det inte finns någon möjlighet att ställa in automatisk ljusstyrka på skärmen. Denna funktion fanns nämligen på min LG. Dock var den väldigt "yxig" då den ändrade ljusstyrka så fort telefonen vinklades en smula. Men till frågan. Har inte Ray en ljussensor motsv. på framsidan, och är denna inte just till för att kunna ha en inställning där skärmen anpassar ljusstyrkan efter omgivningen? :eek:

3. драган

драган Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har slängt på skyddet, det första jag gjorde innan jag slog på den. :-)
    Jag lät bli att installera "säkerhetskopiering"-appen, och efter det har jag inte blivit tvungen att knappa in pinkoden mer.
    När det gäller själva anslutningen så händer det lite för ofta att jag får "nätverksanslutning saknas". Det lustiga är att om man trycker på försök igen så går det utmärkt. Kan bero på lägenheten, måste spendera mer tid på annan plats för utvärdering.

Någon som har problem med att få hem tv.nu appen? Den börjar tanka, sen lägger den av bara, inget felmeddelanden eller nånting. Testat att rensa cache och data för market.

4. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Fick mitt första intryck av mobilen idag på Media Markt. Så himla bra! <3

Gillade storleken, vikten, skärpan på skärmen, kameran, snabbheten, lyxigheten, ja i princip allt. Saknade dock en kamera-knapp.

Sedan tyckte jag inte det var något big deal med foto-lampan. Det tar inte mer än 0.5 sekunder att sätta igång den/stänga av den.

Blir ett köp så fort jag får lite kontanter över. :)

5. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Någon som har en MHL-HDMI adapter, som har testat den på ray:en?
    Jag har nämligen hört rykten om att det är en MHL kontakt på ray:n. Någon som kan verifiera?

6. PetterW

PetterW Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gillar LiveWare-headsetet, men trist att det inte funkar i min MacBook... :(

7. PetterW

PetterW Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det verkar inte så nej, lite förvånande faktiskt! Jag väljer dock hellre i princip alltid att ställa in ljusstyrkan själv.

8. Razzr

Razzr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fick min i går och är riktigt nöjd,slängde in SPB Shell 3D och det är jag oxå välldigt nöjd med.
    Är ni sugna på programmet kanske jag kan svara på enkla frågor då jag inte är så super bra på det tekniska men jag kan försöka ;)

9. драган

драган Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Upptäckte en riktigt störande sak nyss. När jag har ett samtal igång har jag ingen internetåtkomst!? Så fort jag lägger på så dyker den upp igen. Testade att söka efter nätverk när samtalet var igång och då syns bara Telia 2G (som för övrigt har en symbol som ser ut som ett hus bredvid sig? Betyder det att den är satt som standard?)
    Någon som upplever detsamma, eller vet vad det kan bero på

10. roffe99

roffe99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Man behöver ju iof ingen internetåtkomst när man pratar i mobil - endast nätåtkomst och databärare - men kolla om inställningen för mobilt nätverk är inställd på automatisk eller manuell sökning för "sökläge" för Nätverksoperatör. Det går ju att låsa fast den vid manuellt läge till Tele2. Så standard väljer du själv. Symbolen för operatörer varierar ju lite och utseendet beror ju också på om det är 3g eller Gsm. Att internet kommer och går kan ju också bero på om bakgrundsdata är valt eller ej.

11. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Om du INTE har 3G access så kan man inte prata i telefonen och använda internet samtidigt. Verifiera att telefonen är inställd på WCDMA (föredr.)/GMS under: Trådlöst och nätverk -> Mobilt nätverk -> Nätverksläge.

12. драган

драган Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För mej är det i vissa fall nyttigt, t.ex då jag upptäckte det. Skulle kolla upp bussar åt personen jag pratade med. Använder också telefonen som modem till datorn.
    Bakgrundsdata var på, och sökläget på automatisk och den föredrog WCDMA. Låste den på WCDMA ett tag, men då hände det att den helt tappade anslutningen, så kanske problemet är begränsat till lägenheten. Kanske den bytte till 2G nätet för bättre mottagning under samtalet?
    Ska ta mej någonstans och undersöka saken i eftermiddag.

13. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tror du gissar precis rätt. Telia är visserligen det största mobilnätet med den bästa täckningen i Sverige, men de har även väldigt många användare, och delar dessutom 3G-nätet med Tele2, så det händer att kapaciteten inte riktigt räcker till i 3G-nätet. I såna lägen så tror jag telefonen prioriterar ett obrutet telefonsamtal och switchar till 2G-nätet, och därmed tappar du datatrafiken.
    Det kan räcka med så lite att du ställer dig vid ett fönster för att det ska bli bättre mottagning.

14. roffe99

roffe99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

För att förtydliga, du har två valmöjligheter

inställningar > mobilt nätverk > nätverksläge > wcdma3g/gsm - endas wcdma - endast gsm (finns inget auto enbart egna val)

inställningar > mobilt nätverk > nätverksoperatörer > manuellt eller automatiskt

Så vad jag menar med automatiskt gäller då nätverksoperatör där du kan välja manuellt eller automatiskt. Försök med manuellt.

Vidare kan du försöka med enbart GSM om 3G täckningen är dålig eller läge wcdma/gsm ej fungerar.

15. драган

драган Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Så var det tack och lov! På annan plats gick det alldeles utmärkt att surfa samtidigt. Jag drar slutsatsen att tillfällena av tappad anslutning beror på lägenheten och inte är ett tillverkningsfel.

Tack för tipsen roffe99!

16. PetterW

PetterW Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste säga att Swipe-funktionen (var den ny på 2.3.4?) är riktigt bra, både funktion, träffsäkerhet och ordlista. Har kört Swype och SlideID innan, och den här är minst lika bra som de tycker jag. Kul!

17. Rayban

Rayban Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min går att zooma i filmläge alltså digitalt.

18. Rayban

Rayban Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

På medföljande skydd så skall man ta bort plasten på båda sidorna.

19. frav

frav Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P
    Info:
    Launcher 10
    Funkar det med WiFi tethering i Xperia Ray, eller går det bara via USB ?

20. tuffejalle

tuffejalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hur upplever Ni batteritiden o är det ngn som vet om det finns kraftigare batteri att köpa?