Everydaycard - Nordea

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 17 jun 2020.

1. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså gäller det bara enskilda långa resor men kan också kollektivbiljetter oxkså räknas i försäkringen? Sen betalar ju SL för taxi så det räknas mer som mervärde.

Men hur lång måste den vara sen?

2. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Det måste vara en bokad biljett med en fastställd starttid för att kunna ge ersättning.

Ser att Amex ska byta försäkringsgivare vid årsskiftet, villkoren före/efter finns här:
    Villkor för American Express privatkort | Amex Sverige

Termi79 gillar detta.
  3. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Så t.ex. SJ/MT halvtimmes trafik mellan Uppsala och Stockholm? Rätt linjär och är inte så random som SL.

4. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Känns inte som det är applicerbart i ditt fall.. För min del var det ett nattåg från Åre som blev inställt och vi åkte dagen efter på morgonen istället. SJ ersatte för hotell+mat+nya biljetter, sedan gav Amex en tusenlapp (per person, totalt 2000 kr) som plåster på såren.

5. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Nya reseförsäkringsvillkoren för Amex Blue verkar inte vara mycket att hurra för? Termen bil eller hyrbil förekommer inte ens? :P

6. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Ja det var överraskande. Sist jag hyrde bil hade jag Amex Platinum och minns kortet som extremt bra, men Blue Cashback verkar inte bra vad gäller hyrbil..

7. thompo

thompo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Någon som vill skicka en värvningslänk för Amex Blue?

8. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Har sammanställt lite för de kort jag har vad gäller hyrbil:

Santander Mitt Kort (gamla kortet som inte givits ut på flera år, ej Mitt Kort+)
    Försäkring för hyrbilen, husbilen, vespan eller mopeden ska ha tecknats i samband med hyran.

Amex Blue
    Inget kompletterande skydd, bil/hyrbil omnämns över huvud taget inte ens i försäkringsvillkoren.

Remember Flex
    Du måste ha tecknat en försäkring för fordonet i samband med att du hyr det.

Blev fundersam på vad Santander och Remembers skrivningar innebär... så tror jag inte villkoren såg ut förr, och jag brukar aldrig teckna (extra-)försäkringar via hyrbilsbolagen. Vill de "tvinga" på en det? Eller feltolkar jag? Bilarna man hyr har väl "alltid" någon form av försäkring hos hyrbilsbolagen, räcker den?

Edit: Bild som exempel, jag antar att "Basskydd" räcker för att uppfylla villkoren från Santander och Remember?
    upload_2024-12-3_11-40-15.png

9. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Det finns i signaturen hos mig :)

10. jakaan

jakaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Ja, det är ju en självriskeliminering - så måste finnas en försäkring från början. AMEX Platinum/Elite är den enda som jag vet som kan täcka hela hyran.

11. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Det står ju "Basskydd" och att man kan få betala upp till 11545 kronor i självrisk, och om det då är en självriskeliminering som ingår i kreditkortets försäkring så bör det ju gälla?

Vispen74 gillar detta.
  12. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Exakt.

13. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Detta var verkligen synd, för EDC var bästa cashback-kortet enligt mig. Jag kommer säga upp EDC i samband med nyår när jag inte längre kan få någon cashback på mina köp. Men frågan är vad man ska gå till nu? Tycker egentligen alla andra alternativ har allt för stora nackdelar.

Med Amex Blue Cashback (1,25% i cashback):
    • Om man spenderar 33600kr/år så har man gått breakeven mellan cashback (1,25%) och årsavgiften på 420kr.
    • Om man spenderar 56000kr/år så får man exakt lika mycket i cashback med Amex Blue som ett gratis cashbackkort med 0,5%.
    • Om man spenderar 150000kr/år så får man 705kr mer med Amex Blue i jämförelse med ett gratis cashbackkort med 0,5% cashback.
    Jag har en årlig spend på någonstans under 150k, så i mitt fall skulle jag tjäna upp till 705kr på att välja Amex Blue före Preem med 0,5% cashback, men frågan jag ställer mig är ifall det verkligen är värt det? Med Amex skulle jag riskera att få köp nekade, tvingas lära mig vilka affärer som tar Amex, tvingas ha ett MC/Visa som backup-kort (dvs två olika fakturor). Ganska mycket stök för en ganska liten förtjänst.

Preem Mastercard med 0,5% så är den stora nackdelen att man saknar Apple Pay/Google Pay, men det går visserligen att lösa med hjälp av Curve. Jag tilltalas inte alls av Preem Mastercard av flera olika anledningar, bara en sådan sak att få bonuscheckarna utskickade till en verkar omständigt.

Mitt nästa alternativ är Norwegian som har en cashback på 0,5%, med ett tak på 500kr/år. Om vi återigen gör jämförelsen med Amex Blue med en spend på 150k, så skulle jag tjäna 955kr mer med Amex Blue i jämförelse med Norwegian. Däremot gillar jag Norwegians app, deras andra smarta funktioner, samt att man har stöd för Apple Pay och Google Pay.

Uppriktigt sagt är jag inte nöjd med något av alternativen. Vill man ha högsta cashbacken så verkar Amex i kombination med Norwegian som det bästa alternativet, men vill jag ha bekvämlighet/funktioner så kommer jag nog välja Norwegian och nöja mig med en cashback på 500kr/år. Jag lutar åt att använda Norwegian i väntan på att något bättre alternativ ska dyka upp.

Feisson, blunden och milky81 gillar detta.
  14. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Den väntan kan bli lång... Cashbackdagarna är nog över sen EU började reglar emot dem.
    Why are Amex fees allowed in the European Union?

https://www.headforpoints.com/2018/...s-european-court-of-justice-interchange-fees/

15. garpen0

garpen0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Det är ganska tydligt att det blir färre och färre cashbackkort som erbjuder en rimlig cashbackkort på 1 % cashback.
    0,5 % är sån liten cashback att det är lika bra att hoppa på något SAS kort istället. Det är lite min plan B även om jag aldrig åker med SAS eller vågar åka med SAS. Får se hur länge Resurs och Gekås har råd att köra vidare med 1 % + fri årsavgift, de är i princip ensamma på marknaden just nu med detta.

16. jerry84

jerry84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Resurs har väl ingen gratis kort som ge 1% cashback? Gekås cashback är väl bra om man handlar hos dem minst 1 gång per år, tror det funkar annorlunda när cashback endast funkar som värdecheck hos dem.

17. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Jag tror @garpen0@garpen0 menar att Gekåskortet ges ut i samarbete med Resurs Bank...?

jerry84 gillar detta.
  18. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 479
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Håller med, tänker typ samma när jag nu beställde Norwegian. Har AMEX Elite för jag jagar poäng för flygbiljetter så blir en bra kombo för mig. Men AMEX har sina nedsidor som att man behöver ha med det fysiska kortat (inget stöd för Google Pay eller Samsung Pay, Apple pay funkar dock) samt att hålla reda på vilka ställen som tar AMEX. Har gjort en lista i excel på Google Drive så har rätt bra koll nu men är man iväg i andra städer får man prova sig fram på ställen som inte hör till större kedjor.

När jag är klar med AMEX för denna gång kommer inte Norwegian räcka med sitt maxtak men jag vill inte få checkar eller handla i poängshoppar eller på Gekås så då är det Norwegian som gäller för mig även efter det.

KTM gillar detta.
  19. jerry84

jerry84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    ok, men min poäng är ju fortfarande att med Gekåskortet får du endast värdecheck som du kan använda hos Gekås. Till skillnad från de andra 0.5% cashback kort så dra man av det på fakturan.

Nudeln gillar detta.
  20. garpen0

garpen0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia