Detta var verkligen synd, för EDC var bästa cashback-kortet enligt mig. Jag kommer säga upp EDC i samband med nyår när jag inte längre kan få någon cashback på mina köp. Men frågan är vad man ska gå till nu? Tycker egentligen alla andra alternativ har allt för stora nackdelar.
Med Amex Blue Cashback (1,25% i cashback):
- Om man spenderar 33600kr/år så har man gått breakeven mellan cashback (1,25%) och årsavgiften på 420kr.
- Om man spenderar 56000kr/år så får man exakt lika mycket i cashback med Amex Blue som ett gratis cashbackkort med 0,5%.
- Om man spenderar 150000kr/år så får man 705kr mer med Amex Blue i jämförelse med ett gratis cashbackkort med 0,5% cashback.
Jag har en årlig spend på någonstans under 150k, så i mitt fall skulle jag tjäna upp till 705kr på att välja Amex Blue före Preem med 0,5% cashback, men frågan jag ställer mig är ifall det verkligen är värt det? Med Amex skulle jag riskera att få köp nekade, tvingas lära mig vilka affärer som tar Amex, tvingas ha ett MC/Visa som backup-kort (dvs två olika fakturor). Ganska mycket stök för en ganska liten förtjänst.
Preem Mastercard med 0,5% så är den stora nackdelen att man saknar Apple Pay/Google Pay, men det går visserligen att lösa med hjälp av Curve. Jag tilltalas inte alls av Preem Mastercard av flera olika anledningar, bara en sådan sak att få bonuscheckarna utskickade till en verkar omständigt.
Mitt nästa alternativ är Norwegian som har en cashback på 0,5%, med ett tak på 500kr/år. Om vi återigen gör jämförelsen med Amex Blue med en spend på 150k, så skulle jag tjäna 955kr mer med Amex Blue i jämförelse med Norwegian. Däremot gillar jag Norwegians app, deras andra smarta funktioner, samt att man har stöd för Apple Pay och Google Pay.
Uppriktigt sagt är jag inte nöjd med något av alternativen. Vill man ha högsta cashbacken så verkar Amex i kombination med Norwegian som det bästa alternativet, men vill jag ha bekvämlighet/funktioner så kommer jag nog välja Norwegian och nöja mig med en cashback på 500kr/år. Jag lutar åt att använda Norwegian i väntan på att något bättre alternativ ska dyka upp.
Click to expand...