Everydaycard - Nordea

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 17 jun 2020.

1. TANDEMCYKELN

TANDEMCYKELN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro
    Jag har Everydaycard och funderar på en ersättare. Jag flyger aldrig privat, så sådana kort går bort.

Preem ger 0.5% i cashback, men jag tankar aldrig där (dåligt utbud där jag bor). Förstår jag det korrekt att Preem skickar ut en papperslapp som man måste lösa in på deras stationer?

Ikano bank har ett kreditkort (Visa) som ger 0.4% i cashback som dras direkt från ens faktura. Ingen årsavgift. Verkar inte finnas något trams, utan man säger att alla köp ger cashback.

Jag vill kunna använda min mobil för att betala i butiker (Android). Fungerar Ikano ihop med Google Pay?

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Preem skickar ut bonusen på en papperscheck som man kan använda på deras stationer. Men det finns också möjlighet att lösa in bonusen när man är inloggad på deras sida och få den insatt på kontot istället. Dock kan det ta ganska många dagar innan det blir gjort.

Det går inte att använda Preem kortet med Google Pay. Man kan gå runt detta genom att använda Curve.

Ett annat mycket trevligt alternativ som också ger 0,5% cashback är Norwegian. De stöder Google Pay m.fl. och har en bra app och bra websidor. Dock är deras cashback begränsad till 100.000:- i inköp per år.

3. TANDEMCYKELN

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro
    Tack för informationen. Gjorde en ansökan till Preem nu. Känns som att det var det bästa kortet för mina ändamål.

Angående Ikano bank, så fick jag det till att det var en "aviavgift" på 25 kr/månad, som man inte kunde komma undan genom e-faktura. Extremt märkligt.

4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag får mina fakturor för Preem-kortet via e-faktura till min bank utan att det kostar något. Nu har jag haft kortet i många år så jag minns inte exakt hur jag gjorde. Men prova att gå in på e-faktura på din bank och söka efter Preem Mastercard privatkort. Så heter det hos min bank.

Aniquibobo gillar detta.
  5. TANDEMCYKELN

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro
    Det ska gå fint att få Preem Mastercard via e-faktura. Anmälde det precis. Således inga extra avgifter.

Det var det andra kortet från Ikano bank som hade en "aviavgift" på 25 kr/månad, oavsett hur man betalade fakturan. Kortet från Ikano bank är ett Visa, medan kortet från Preem är ett Mastercard.

Kanske jag som snurrade till det för dig, då Ikano bank är utgivare för båda korten.

milky81 och svenix gillar detta.
  6. FRS05

FRS05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    296

MINA ENHETER

Jag blir inte riktigt klok på när de ska skicka ut det nya kortet från re:member?

Tänkte att jag vill hinna avsluta/skaffa nytt kort innan det börjar krångla med nytt utskick av kort från re:member.

7. Tokke2

Tokke2 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    fråga: är inte så insatt, varför tycker mångas inte om re:member korten som everyday nu kommer bli?

vill gärna veta om man ska låta det vara kvar eller om man ska byte, isåfall vad rekommenderar ni då att man byter till?

skaffade klarna kortet strax innan jul, men gillar inte att man måste handla genom appen för att få " cashback" någon som vet om det går att komma åt deras " app " via datorn så man kan kolla där istället?

8. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Remember är bra om din spend passar deras affiliaterabatter. Typexemplet när det är väldigt bra är om du har mycket hotellbokningar, där är det suveränt.

Som kort för dina vardagsutgifter så är det däremot inget speciellt. Du får ingen generell cashback, och det är väl det som de som inte inte tycker om bytet kommer att sakna från Everydaycard.

KTM gillar detta.
  9. garpen0

garpen0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Ser här att deras rabattprogram är som med Refunder re:member reward - rabatt i över 300 butiker
    Med en något bättre rabatt på 1-2 % än Refunders.
    Problemet här är att det är ett fåtal butiker och inte alla.
    Dessutom diskvalificeras vardagsshoppingen i butiker med ett sådant rabattprogram.

10. xTQ

xTQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Jag och min fru väljer att avsluta Everydaykortet (EDC) och går över till Carpay som en tillfällig lösning.

Fördelar från vårt perspektiv:

- Avsevärt steg uppåt i både app och upplevelse jämfört med EDC.
    - Gratis kort och extrakort samt möjlighet att betala med appen + Google Pay.
    - E-faktura med rätt belopp direkt, dvs det du är skyldig.
    - Sämre men fortfarande OK cashback för oss med fossilbil och nära till Tanka-station. Det blir inga större summor per år jämfört med EDC där vi kunde snitta 3000-4000kr/året.

Avvaktar istället ett bättre kort framöver men vill ha något nu när EDC går i graven. Sen om CarPay blir hela 2025 eller inte återstår att se, men AMEX är inte ett alternativ för oss, vi behöver smidigheten i att betala överallt när skrikiga barn drar en i jackan och vill hem.

Nudeln gillar detta.
  11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Gick till länsförsäkringars kreditkort, var guldkund där sen tidigare så kortet är gratis. 0,5% bonus i reda pengar. (gräns vid 1500 max i retur) och:

"När du betalar med kortet i butik eller på nätet.
    Allrisk. En så kallad drulleförsäkring för viss hemelektronik och vitvaror. Den ersätter skador som inträffar plötsligt och oförutsett och gäller under två år från inköpet.
    Förlängd garanti. Ger ytterligare två års garanti utöver vad tillverkaren erbjuder.
    Prisgaranti. Hittar du en identisk vara till ett lägre pris än vad du betalt, får du tillbaka mellanskillnaden.

Betala med Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay, Fidesmo Paysamt Fitbit och Garmin"

12. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Ja men bara när man köper på nätet och reser kollektivt. Bra försäkringar annars inkl hyrbil utomlands.

DrT gillar detta.
  13. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Kan bekräfta, jag upplever att minst hälften av ställena man handlar på inte tar AMEX. Har inte kunnat betala för nyårsraketer, däckbyte, diverse restaurangbesök, en ICA-butik osv.. Lyckligtvis tar Willys och de flesta ICA-handlar kortet och där sker de flesta inköp. Men kan absolut förstå att man känner att det är för stökigt. Vårat fallback-kort från Preem tvingas jag tyvärr använda mer än vad jag trott.

14. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Ja, Amex acceptans blir sämre och sämre. Nu har även vår lokala ICA butik slutat med Amex. Då finns det bara OKQ8 och Granngården kvar hemma och där är jag ytterst sällan. Online blev också sämre när Klarna slutade med Amex.

Blir nog att jag säger upp Amex när bonusen har betalats ut nästa gång.

15. monavis

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Jag håller inte med. Jag tror att Amex acceptans blir bättre.

Nu förstår jag inte what’s the big deal när man kan inte betala med Amex raketer (1 gång om året) och däckbyte (2 gånger om året).

Mindre restauranger tar inte Amex. Då använder man inte Amex om man vill inte prova. Jag tror inte att många med kreditkort har bara ett kort.

Klarna stödjer fortfarande Amex men butiker kan välja att inte ta kortet: Klarna Checkout – Sveriges mest använda kassalösning | Klarna Sverige

16. Termi79

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Beror nog på vart man bor. Hemma i mindre ort på landsbyggden är det 4 butiker av ca. 50 butiker/restauranger (glömde Coop och Systembolaget tidigare) som tar Amex. Inte ens Jysk eller Dollarstore tar det. En fördel är dock att man lätt kan komma ihåg vart kortet fungerar och slipper testa fram sig :teeth:

Butiken måste då teckna eget inlösenavtal med Amex, antar jag. Och att det är därför inte många som har Amex kvar. Mistänker att Klarna tidigare hade eget inlösenavtal med Amex som gällde alla anslutna butiker, så som t.ex. Zettle har.

17. monavis

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Okej men till exempel IKEA, Mio, Rusta, Jula, öob, biltema, osv tar Amex.

18. monavis

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Skillnaden är att Amex alltid ingår med Zettle (samma med paypal) men inte med Klarna och troligtvis är det inte samma pris för butiken med eller utan Amex helt enkelt.

19. Termi79

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Precis, Zettle och PayPal har egna inlösenavtal med Amex och därför ingår Amex alltid som betalmetod.
    Klarna har också haft ett eget inlösenavtal med Amex men det verkar ha upphört. Som jag har förstått det måste en handlare nu teckna ett eget inlösenavtal med Amex och sedan integrera det i Klarna. Mer administration och högre kostnader - då blir det inget.

20. garpen0

garpen0 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Dags att säga upp kortet idag och börja använda Gekås med 1 % cashback i presentkort :cool:
    Får se hur länge jag orkar eller byter över till något flygbolagskreditkort, men flyger inte alls lika mycket längre som innan, så vill nog kunna välja fritt och inte vara låst till en och samma.

Last edited: 1 jan 2025
    Nudeln gillar detta.