Läste med stor behållning utredningen om valutapåslaget på sidan 8. Bra jobbat Nudeln, Termi79 och milky81!
Ska utomlands så småningom och började därför fundera över om jag borde skaffa något ytterligare kort att använda på resan, t.ex Northmill eller Revolut.
Men sedan slog det mig att det "effektiva" valutapåslaget ju faktiskt bara är som högst 0,565% om man tänker på att det tillkommer 1% cashback på köpen.
Antingen räknas cashbacken utifrån det "definitiva" beloppet, med valutapåslaget inkluderat, och då blir ju den effektiva transaktionskostnaden 1,55%-1% = 0,55%.
Eller så får man cashback på det reserverade beloppet, exklusive påslaget; i så fall blir det en cashback på 1%/1,0155% ≈ 0,985%. Således blir den effektiva transaktionskostnaden i det fallet 1,0155%-0,985% = 0,565%.
Så om jag spenderar 20 000 spänn på mat och nöjen under resan, kommer jag att få betala upp till 113 kr för det i form av valutapåslag som inte kompenseras av cashback. Det kan jag leva med i utbyte mot att slippa dras med fler kort

Click to expand...