Exchange sync trassel

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av calanbalan, 20 apr 2010.

1. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni som kör Exchange i mobilen, måste man skriva lösenord varje gång man låser upp skärmen eller räcker det med när man går in i mail-klienten?

2. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag behöver aldrig skriva in lösenordet efter att jag satt upp kontot.

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ni kanske kan svara för mig också hur bra exchange-grejen funkar? Fungerar det med kalender och så med, och invites och hela "kalender-mail"-saken?

/Söder

4. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Japp, det funkar.

5. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men, är detta i Android i sig, eller i Sense? Jag kör själv Nexus nämnligen..

Men VAR hamnar denna infon liksom? Den enda kalendern som finns är väl google calendar eller? Skulle någon vilja berätta lite hur exchange-grejset funkar? Kan man få kontakter, kalender, mail, alles via exchange? Typ, praktiskt taget ersätta google med en egen exchangeserver?

/Söder

6. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är i HTCs ActiveSync. HTC har lagt in sin egen AS eftersom den som är native i Android inte klarar att synka kalendern.

7. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det där funkade inte alldeles nyss för mig. En omstart av telefonen var det som hjälpte.
    Ska testa igen nästa gång det händer.

8. tourqe

tourqe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

outlook mail fördröjning!

Har fixat så jag får jobbmailen på mobilen, alltså exchange!, men det verkar som att det tar väldigt lång tid innan de kommer in på mobilen jämfört med på datorn! och när de kommer in så får man inget meddelande heller!ibland kommer de inte ens in!

ngn som vet hur man går till väga för att få de direkt samt med ett meddelande(typ som när man får sms)?

under Tidplan står det manuellt men i den menyn har jag valt följande:

Dagar: varje dag
    Högtrafiktid start: 0:00
    Högtrafiktid slut: 23:59

högtrafiktider: när objektet anländer(Push)
    lågtrafiktider: när objektet anländer(Push)

9. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det ska inte stå manuellt under Tidplan i inställningsmenyn men sen push när du väl väljer det valet. Då är nått fel...
    Testa starta om telefonen. Annars kan du prova ta bort kontot och gör om. För mig står det den tidplan jag valt. Sätter jag den till push så står det push och mauellt för mauellt osv.

*EDIT* Nu har jag mailat HTC om problemet. Det är JÄKLIGT irriterande. Det händer alltid när det är viktiga mail som ska iväg snabbt också så klart. :)

Last edited: 22 apr 2010
  10. tourqe

tourqe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

testat båda men det är samma sak! står fortfarande manuellt då jag valt push!

11. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Får du samma fel om du går via Inställningar/Konton och synkroniseringar/Exchange ActiveSync?

12. tourqe

tourqe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

går via menu->inställningar->konton och synkroniseringar

det är väl det enda sättet?

13. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Antingen går du via mailprogrammet (Menyknappen inne i E-post/Mer/Kontoinställningar/Skicka och ta emot/Tidplan) eller så går du via inställningar (Menyknappen från "skrivbordet"/Inställningar/Konton och synkroniseringsinställningar/Exchange ActiveSync/Tidplan).
    Dom borde verkligen bara spegla varandra men kolla båda vägarna för säkerhetsskull. Jäkligt skumt problem du har...

14. tourqe

tourqe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

testade även där, e samma där! hade tänkt å göra en factory reseting så det spelar ingen roll

15. HeDish

HeDish Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har upptäckt att den alltid eller ibland tar bort ".com" (i de fall jag sett) när man svarar på ett mail. På adressen yill den jag svarar alltså. Då måste man ta bort adressen o lägga till den manuellt.

Jag har även alla andra fel ni beskrivit.
    Men även att Nitro Touchdown vägrar ta ner 100 dgr bakåt i tiden i min inkorg. Funkade en gång när jag gick på fetch all.
    Hmm, ska test med 99 kom jag på nu eftersom 100 är max.

Går det att få inbyggda mailen att lägga sig i meddelandefältet överst?

/HeDish

16. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Att alltid ligga där eller bara när det finns nya mail? Att få ikon vid nya mail är inga problem.
    Finns inställningar i intällningar. :)

17. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Har samma problem på min Desire. Jag kör push dvs. sync bara när jag får mail.

Ingen task killer. Går jag in under sync-inställningar ser jag "sync is experiencing problems". airplane av och på får igång det igen.

Har ngn rapporterat till HTC? Uppenbarligen bug.

18. Gripenstedt

Gripenstedt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rapporterat problemet till HTC

Har precis samma fel som beskrivs i den här tråden. Har varit i kontakt med HTC och de skulle titta på det. Skickade in deviceloggar från de tillfällen jag skickat mail och misslyckats, (dvs när mail fastnat och jag får en varning som säger "Unable to send mail"), samt när jag försökt synka och detta misslyckats. Enligt loggen verkar det som HTC byggt en helt egen ActiveSync implementation och det kastas en hel del exceptions från Java-koden som körs.

Har satt upp synkningen helt rätt men det vill sig ändå inte och det verkar mycket riktigt som att problemet uppstår när telefonen skall växla mellan wlan och 3G. Hänvisade oxå HTC till den här tråden så att de skall fatta att det är fler som har samma problem.

Detta måste ju åtgärdas då telefonen i annat fall är kass. Jag använder den i jobbet och måste kunna lita på att synkningen funkar. Körde Windows Mobile tidigare och trots att Android är en miljon ggr bättre så funkade iaf synkningen på WinMo helt klanderfritt. Vore mkt trista att behöva göra en "rollback".

Återkommer om jag hör nåt från HTC.

P.S. Skadar ju inte om fler rapporterar in problemet genom att ringa HTC på 0850556438 (09:00-18:00). D.S.

Last edited: 26 apr 2010
  19. droopy

droopy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

trassel!

Jag måste börja med att säga att jag blir så j..la irriterad!
    hur kan man släppa en produkt som fungerar så dåligt, ja mobilen och os är kanske helt oki, men man ska inte påstå att den klarar av att fungera med Exchange. jag har kört iphone sedan den kom sedan bytte jag till heron, och 1.5 var helt kass så jag gick tillbaka sedan nu när Desire skulle komma tänkte jag att fan ja måste ge android en chans då jag tycker mer om deras ide än vad CP äpplet har. Men för det första så synkar den inte underkataloger, sedan är det samma fel som alla andra beskriver i tråden.

Jag jobbar på Transportstyrelsen dom sitter med ca: 8000 Exchange konton, och kör med Windows mobile, fan dom skulle ju aldrig få för sig att bytta till en sådan kass produkt. Å det finns många andra organisationen världen över som tänker samma. Fan ska android sluta vara ett os, lek och folk som gillar hackers då kommer det inte bli långvarigt. Ja eller jo som många säger, jag har inte märkt att det är problem med Exchange "jag kör med Gmail" ärligt det skiter jag i! det är bara en lite bättre variant än Hotmail å de är fan bara skit!

Bättre EXCHANGE!

20. ajh

ajh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag kan signa upp mig på listan med ActiveSync problem.
    Upptäckte idag att mailen slutade komma till mobilen.
    Klickar jag på uppdatera för att "forcera" (annars 15 min) så ser den ut att synka, dvs tiden för senaste synkronisering uppdateras, däremot kommer inga mail. När jag testade skicka mail till mig själv fick jag meddelande "Ogiltid epost adress".
    Vet inte vad jag gjorde sen, men några timmar senare upptäckte jag att ett 10-tal mail ramlat in igen.. (Hade visserligen startat om telefonen).
    Efter detta hade jag bättre koll på detta, och la märke till att det slutade igen nån timme senare..
    När jag kom hem och anslöt till wifi så hoppade det igång igen..
    Dvs som ni är inne på låter det som nått med 3G/wifi..
    Iof så använde jag aldrig wifi under dagen, men däremot Juicedefender som kopplar ned APN fram och tillbaka.
    Kanske kan vara en problemkälla oxå?

Yes, jag får knappa in en kod för att låsa upp telefonen när man slår på skärmen.
    Det är nog en policy som exchange skjuter på.
    Jag har en tråd här med en fråga om det går att ändra tangentbord till klassisk "telefonknappsats".
    Vore smidigare att knappa in en sifferkod där än på qwerty tangentbordet..