Fråga: Extratelefon som aldrig används - bästa kontantkortet?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Travolta, 27 jan 2018.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Varför vänder du inte på det istället iom att ingen erbjuder esim på kontantkort i dagsläget?
    Kör eSim på abonnemanget och fysiskt sim på kontantkortet?
     
    Kristy gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Tre ska ha e-sim på kontantkort, om jag förstått rätt?

    För folk i allmänhet funkar nog det upplägget du föreslår! Men jag önskar två e-sim i min telefon (enbart ett nummer aktivt åt gången). Och fysiska platsen ledig (sparar till ev. besök i utlandet typ). Vill bara ha ett extra-sim med annan operatör att använda i nödfall typ.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men om det är så du vill ha det, varför har du då inte kontantkortet fysiskt i telefonen och tar ut det om du åker utomlands och vill ha ett lokalt kort? Du lär ju inte behöva det extra kontantkortet samtidigt, den chansen skulle väl vara väldigt liten?

    Även om du har ett eSIM och ett fysiskt kort behöver du ju inte ha båda aktiva samtidigt. Kanske är den enklaste lösningen ändå?
     
    Kristy, gneken och jnsson gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Om jag har ett extrakort (fysiskt sim) isatt så känns det ganska onödigt att det drar batteri konstant, när telefonen är uppkopplad till två nät i onödan. Tror inte jag vill offra batteritiden, även om det skulle vara liten skillnad som märks. Tror bernard nämnde 10 % skillnad i batteri vid dual-sim typ.

    På Pixel 3a, och kanske även på andra märken, så tror jag att fysiskt sim-kort måste plockas ur för att inaktiveras. Det går väl inte att ha kortet isatt, men ändå inaktivera det? Inte vad jag sett iaf.

    Av det skälet skulle ett kontantkort med e-sim vara bäst för mitt fall, tänker jag. Verkar bara vara 3 som erbjuder det, om jag tolkat informationen här i forumet rätt (förutom Halebop tror jag, men har ju redan Halebop, dvs Telias nät, på mitt huvudabonnemang). Tack för ditt förslag, om 3 kontantkort inte passar så är din lösning den det får bli! Och då kanske jag håller kontantkortet liggande hemma, och sätter i det vid vissa tillfällen bara. Lite av poängen försvinner ju då dock. När jag väl behöver det, om Telias nät ligger nere, så kanske jag inte är hemma.
     
  5. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Det där var makalöst dåligt löst av Google, jag kan inaktivera mitt extra simkort på min OnePlus iaf.

    Halebop erbjuder inte eSIM till deras kontantkort. Snart kommer Comviq lansera eSIM till både kontantkort och abonnemang, det kanske kan vara ett alternativ för dig?

    https://www.comviq.se/esim
     
    N6290 gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt att Halebop (och kanske Telia) just lanserade e-sim för kontantkort, enligt information här på forumet?

    Tack för tips om Comviq, god nyhet. Men det kan ju dröja ett tag med deras lansering, om det vill sig illa.

    Då är frågan om 3 eller Comviq har bäst villkor, jag tänker vad man får för pengarna, hur ofta (sällan) man måste ladda på osv. Ska sätta mig in i det framöver.
     
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Borde väl gå att inaktivera det fysiska simkortet i telefonen, kanske i de ”hemliga menyerna”. Om inställningen saknas skippa att ange simkoden så borde det inte vara aktivt mot nätet och borde därmed inte dra extra batteri...
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Att inte ange simkod är möjligtvis en lösning, får testa det. Men antar att man då får starta om telefonen de gånger man vill stänga av simkortet.
    Om du med "de hemliga menyerna" tänker *#*#4636#*#* så har jag inte sett något sådant alternativ gömt där. Återkom gärna om du hittar något sådant, eller om du vet om någon annan meny. "Developer options" har väl inget sånt val heller, vad jag kan minnas.
     
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    jo det krävs nog en omstart för att stäng av kortet. Kommer inte ihåg exakt kommando men jag vet att jag hittade någon inställning för länge länge sedan för ”LTE only” när gsm och 3g-täckningen krånglade. Kan tycka att det borde finnas någon spak att dra i dom nätinställningarna för att stänga av respektive kortplats men det är mest gissningar kring hur det borde va.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är lika ofta man måste ladda på kortet hos 3, som hos Comviq
     
  11. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Återupplivar tråden med samma fundering.

    Är det Halebop fortfarande bästa valet om man bara vill ha ett extranummer till så låg kostnad som möjligt?
     
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja, Halebop Go är nog oslagbart till ett nummer som knappt används. Man laddar med valfritt belopp och detta ligger sedan kvar tills det tar slut så länge man ringer minst ett samtal eller skickar ett SMS minst en gång per år. Det kostar alltså 50 öre (priset på ett SMS) per år att ha.
     
    iterva, bernard och Nicole gillar detta.