Exynos vs Snapdragon - Den stora jämförelsetråden

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av Droid96, 26 aug 2019.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det är bara VISSA Carrier aggregation som inte stöd, inte att den inte stödjer CA alls.
     
    Kristy och mb-dape gillar detta.
  2. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Okej :)
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vissa carrier aggregation frekvenser som inte stöds menade jag, men många frekvenser stödjer den fortfarande :)
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp, jag lyckades faktiskt inte hitta ett enda ställe i Uppsala/Stockholm där Exynos gav bättre hastighet än Snapdragonmodellen. Men det kanske är annorlunda i andra städer.

    ///

    Nu är för övrigt Exynos påväg tillbaka till Samsung. Jag har varit noggrann och inte tagit bort några plastskydd och jag har mycket svårt att tro att någon skulle kunna se att telefonen använts.

    Blir dock lite irriterad på Samsungs formuleringar när man initierar retur. De trycker verkligen på att telefonen måste vara oanvänd, inte att den ska vara i nyskick som många andra uttrycker det.

    Såna här detaljer, samt hur de hanterade logistiken kring utskicket av telefonerna, gör att jag inte är så sugen på att handla av Samsung Shop igen. Känns inte direkt 2019...
     
    Gustav Karlsson, R3b0rn, josman och 2 andra gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är band 20 som den inte kan köra med carrier aggregation. I Stockholm/Uppsala finns det nog band 7 och 3 så då gör det nog inte så mycket.
     
    night77, Kristy och Droid96 gillar detta.
  6. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Jag talades vid med Samsung ang retur av min Note 10 plus. Dom sa klart och tydligt att man fick använda telefonen men den skall vara i nyskick när den returneras. Även öppet köp i 30 dagar. Min skickas tillbaks idag också.
     
    Gustav Karlsson, R3b0rn, night77 och 3 andra gillar detta.
  7. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Fast det är väldigt få butiker som tillåter öppet köp på mobiler där förpackningen öppnats?

    Känner bara till Netonnet.

    Men förväntar mig att Samsung Shop ändå borde tillåta att man får använda luren för att erbjuda "bra service"
     
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Vad händer om de inte anser den vara oanvänd? Skickar de tillbaka eller tar de ut en avgift?
    Glastelefoner är ju extremt känsliga.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det gäller endast om du köpt den i butik över disk. Ingen butik borde neka dig att returnera en telefon du köpt på distans bara för att du brutit förpackningen/plomberingen, inte så länge det sker inom 14 dagar förutsatt att produkten returneras i "väsentligt oförändrat skick". Tanken är att du alltid skall ha möjlighet att titta på en vara du köpt på distans så att du kan avgöra om den lever upp till beskrivningen och kontrollera att allt följer med etc.. Detta är ju ej möjligt om du inte öppnat förpackningen.

    Det är också anledningen till varför det inte finns någon ångerrätt om du köper över disk, för det förutsätts då att du har haft möjlighet att titta på produkten/bilda dig en uppfattning i butiken. Även om butiken inte är villiga att låta dig känna på produkten före köp så har man ingen ångerrätt, varför det oftast är en dålig idé att handla dyrare prylar över disk.

    Visst finns några undantag, typ förbrukningsvaror och dylikt, men definitivt inte telefoner eller plattor: Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler | För företagare | Konsumentverket.

    Men sedan lämnar olika butiker olika villkor när man handlar över disk. En del erbjuder öppet köp, och vad gäller den biten kan butikerna sätta upp vilka villkor som helst, då det är helt frivilligt. I dessa fall är det viktigt att man lusläser villkoren.

    Sker betalningen/köpet över nätet och man sedan hämtar varan i en fysisk butik gäller dock fortfarande lagen om distansavtal med 14 dagars ångerrätt, så det är en väg runt det om det handlar om otympliga prylar tex :)

    Men detta är lite off topic. Vi borde skapa en särskild tråd för det.
     
    Last edited: 27 aug 2019
    R3b0rn, Kristy, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Varför behåller jag Snapdragon och skickar tillbaka Exynos?
    • Priset. Snapdragonvarianten kostade mig bara 10800 jämfört med 12500 för Exynos.
    • GCam. Även om Samsung har lyckats rätt bra med Stock-kameran så gör Gcam en stor skillnad, framförallt för detaljnivån i bilderna.
    • Batteritiden. Visserligen verkar SD ha ungefär samma problem med drain som på Exynos, men jag får ut betydligt mer SoT (ungefär två timmar längre).
    • GPU-prestanda. Spel flyter bättre på SD, det är extra tydligt när man har skärmen på 1440p.
    • Wifi-prestanda. Exynos presterade ungefär hälften så bra som SD i överföringshastighet över wifi. Jag testade på flera olika nätverk med samma resultat.

    Jag har inte hittat några konkreta nackdelar med Snapdragon jämfört med Exynos. Bor du i en stad där operatören gör en så kallad carrier aggregation på band 20 kommer du få sämre hastigheter med SD, dock fortfarande upp till 40mbit/s så det är inte ett stort problem för de flesta. Byggkvaliteten är lika bra som min europeiska enhet och skärmen är till och med bättre.

    IMG_7957.jpg
    Snapdragon till höger

    En orsak som är helt orelaterad till SoC: min Exynos var i "aura glow" och SD i "aura black" och jag gillar verkligen den svarta bättre. Det ser mycket mer stilrent ut och glow var en fingeravtrycksmagnet, typ den värsta luren jag haft i det avseendet. Det är ett misstag av Samsung att inte släppa den vita varianten på nordiska marknaden. Nu finns det egentligen bara en färg att välja om man inte vill ha discokulan (som är lite cool i början men sen mest irriterande i mitt tycke).

    Att importera en lur med SD från wondamobile kan alltså vara ett intressant alternativ som både blir lite billigare men också öppnar nya möjligheter, t.ex. GCam. Men tänk på att det inte är riskfritt att importera från Kina. Jag rekommenderar att du betalar med Paypal och därmed får deras köparskydd om något skulle hända. Det är också betydligt besvärligare att få hjälp om telefonen går sönder. Du kommer troligen behöva skicka tillbaka den för reparation i Kina.

    Om nån-några veckor kommer jag lägga ut en GCam-guide, håll utkik efter den!
     
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Väldigt intressant jämförelse, tack för att du tar dig tiden! Nu är jag inte intresserad av att köpa Note ändå men alltid intressant att läsa!
     
    vibsp97, Ompan, bernard och 3 andra gillar detta.
  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    strålande insats!
     
    Kristy, Droid96, Ompan och 1 annan gillar detta.
  13. TroyMcCoy

    TroyMcCoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Tele2 och Tre
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 och Tre
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Sorry för dum fråga eller om du redan skrivit det men följer det med Europeisk laddare med Snapdragon varianten från Wonda?
    Tack för superjobb kring dessa jämförelser!
     
    Droid96, Ompan och bernard gillar detta.
  14. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    När jag köpte S10+ därifrån var det inte europeisk laddare. Däremot följde en typ reseadapter med.
     
    Dizzö, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Som @frassedylan@frassedylan skrev så fick jag en adapter.
     
    Dizzö, bernard och frassedylan gillar detta.
  16. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Kan bara instämma, kommer inte att köpa note men väldigt intressant att läsa. Tack för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter.
     
    Kristy, bernard och Droid96 gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    @jajo@jajo jag hade en S10+ tidigare som jag använde i två veckor o sen skickade tillbaka till Samsung Shop utan problem. Alltså returen fungerar även när du har använt telefonen men det ska inte vara några skador på den såklart.
     
    Last edited: 27 aug 2019
    Droid96, Kristy och bernard gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    En snygg detalj med den importerade Noten är den cleana baksidan utan CE-märke och annat juridiskt klotter.

    E37BDF14-2DCC-47A7-B2CD-1BDE48CF5FC1.jpeg

    Grymt snygg lur.
     
    Dizzö, Ekman, bernard och 5 andra gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu till nästa konstiga reflektion.

    Jag pendlar nästan dagligen mellan Uppsala och Stockholm. Har tidigare gnällt att många av mina Androider har svårt att hålla datauppkoppling hela vägen men det funkar bra på min iPhone.

    Snapdragon har nu levererat nästan perfekt data hela vägen, tre dagar i rad!

    Hur är det möjligt att detta funkar bättre än Exynos? Är det avsaknaden av just carrier aggregation på band 20 som gör att luren hoppar mindre mellan olika radiolägen och därmed blir stabilare?

    Jäkligt glad för detta i vilket fall.
     
    Gustav Karlsson, Ekman, Kristy och 1 annan gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Borde inte ha med carrier aggregation, däremot kan vara så att Snapdragon kanske har ett bättre modem, och därmed bättre antenner och då får in mottagning där Exynos inte klarar av det lika bra om den har en sämre antenn/modem
     
    Kristy och Droid96 gillar detta.