Facebook grupp om tekniska problem på Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Alvin, 6 sept 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ah, så du menar att när Froyo kommer är det på grund av din facebook-lista och inte för att Samsung faktiskt sagt att vi ska få det?

Ett företag som inte bryr sig ett skit om sina kunder skiter i negativ publicitet.

Last edited: 6 sept 2010
  2. Kiddy

Kiddy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Det är Samsung det handlar om, de kommer inte göra ett skit. Det är bara att vänta tills froyo släpps.

3. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du har förmodligen rätt. Men å andra sidan lär det väl inte gå långsammare för att några tjurskallar sitter och gnäller på facebook i väntan på uppdateringen som komma skall. Se det mer som ett tidsfördriv med likasinnade.. ;)

4. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag körde en återställning på min mobil och jag har inga problem jämfört med när jag hade lagfix. Visst, Quadrant är lite lägre men vafan gör det för skillnad när orienteringen är prima?

Samsung uppdaterar FW's som de skickar med nytillverkade mobiler, och lägger inte tid på att vecka efter vecka lägga ut nya uppdateringar efter varje hittat fel i mobilen. Vänta på fruktyoggi och testa den istället för att dömma ut Samsung i förväg.
    De flesta vet vad barnsjukdomar är, vet du? :s

5. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Men om dom har skickat telefoner till sverige med nyare firmware borde vi med äldre kunna få den också eller hur? Det har ju tydligen gått med kieshacket vilket innebär att firmwaren är släppt men ändå inte tillgänglig för oss med tidig fw. Dålig stil.. Varför ska vi behöva dras med barnsjukdomar längre än nödvändigt när vissa sjukdomar är åtgärdade i nyare telefoner. Vad blir enklast för bägge parter, att jag får tillgång till JM2 via kies eller att jag måste skicka den på service för samma ändamål? Skiter fullständigt i om det är froyo eller fixad 2.1, bara telefonen inte är så buggig längre..

6. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Problemet är att få bryr sig om att ändra sen ifall problemet fixas. Så tusentals sidor kommer basunera ut att galaxy s har problem som förhoppningsvis inte finns längre. Så ju fler klagosidor desto mindre är det värt för samsung att åtgärda problemen som finns. Det är lättare att få bra rykte med en ny modell än att uppgradera till sig bra rykte om en modell som haft problem. Se på windows vista, den är inte ens i närheten av så kass som alla inbillar sig att den är i dag... Microsoft var dock tvingade att hasta ut windows 7 för att folk ska våga uppgradera.... Samma sak kan hända med galaxy s om den får för mycket negativ publicitet.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ena stunden säger du att negativ publicitet inte påverkar samsung och i andra att samsungs varumärke tar skada av den negativa publiciteten. Vilket sunt företag som helst skulle ta detta på allvar och åtgärda felen så snabbt som möjligt för att minska skadan på produkten i fråga och varumärket. Microsoft släpper småuppdateringar kontinuerligt till sina operativsystem, inte behöver man vänta i flera år på första fixen eller hur? (Ja jag räknar i år istället för månader eftersom att en mobil blir utdaterad bra mycket snabbare än ett operativsystem). Jag tänker faktiskt inte skämmas för att jag visar mitt missnöje med hur samsung sköter saken. Lägg inte skulden på MIG för fasen.. Klart att man kan göra processen kort och sälja mobilen men jag vill ju faktiskt ha en Galaxy S, bara utan det förbaskade strulet.

8. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det enda sättet att få dem att uppmärksamma problemen är nog att reklamera telefonen. Annars begriper även Samsung att du faktiskt gillar telefonen men är en gnällspik.

Har du någonsin hört uttrycket all publicitet är god publicitet?
    Läser folk om SGS kommer de kanske undersöka den närmre och se att det finns många användare som liksom mig inte har de problem du beskriver. De kommer även undra varför du är så passionerad och engagerar dig istället för att reklamera den.
    Nu tror jag iofs inte att en FB grupp med 18 medlemmar eller 161 som tryckt på en knapp på fairshopping gör någon större skillnad varken från eller till.
    En returnerad telefon ger förmodligen mer information och eld i baken än de båda tillsammans.

9. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skall jag gissa handlar det om att det är bökigt för användare att uppgradera, så man vill inte ge dem ett nytt FW varannan vecka. De kommer släppa en FroYo version med de fixar som efterfrågats.

Dock uppgraderar de om du lämnar in telefonen på reklamation.

10. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det har jag iofs inte sagt. Det påstods att samsung skiter i sina kunder, och i det sammanhanget påpekade jag att ett företag som skiter i sina kunder också skiter i negativ publicitet.

Det är lättare att stärka sitt varumärke med nya produkter än att göra det med de gamla. Särskilt i en bransch där omsättningen är så snabb som i mobilbranschen. Många sitter och klagar över hur dåligt samsung skött sig, men är ändå inne på sin 2:a eller 3:dje modell. De flesta kommer om nått år hoppas på den 4:de modellen om det skiter sig med denna, oavsett vad de påstår nu.

SGS är trots problemen en kompetent telefon och samsung lär inte spara på krutet i nästa modell heller. Den stora massan skiter i detta tjafs, och det kan samsung också göra utan nämnvärda konsekvenser. Men jag hoppas samsung kan göra något åt problemen, för om de kan, så gör de det.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

11. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Precis.. Men jag borde få välja själv om jag vill lämna bort mobilen i flera veckor och vara utan telefon eller göra det själv en söndagskväll, kanske med en god kopp kaffe i näven också. Vilket låter trevligast? Kaffe kan väl avnjutas annars med, men du fattar poängen.. ;)

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Må så vara. För min del handlar det om första samsungen i min ägo så jag har inte den historian du berättar om iaf. Det är väl klart att man hoppas att efterföljande modeller är bättre och fixade, men jag väljer istället att hoppas på att samsung ser till att städa upp allt innan dom lämnar i9000 bakom sig för nästa modell.

De får september ut att släppa minst en uppdatering innan jag börjar bombhota iaf.. ;)

13. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag uppgraderar gladeligen själv, men jag ser det inte heller som ett problem att göra det med Odin istället.

Många tycker dock det är bökigt, och skulle bli irriterade om de släpper en version idag med lite småfixar och de sedan behöver uppgradera om ett par veckor igen för att få FroYo. Man kan inte göra alla nöjda, men andelen som inte har något emot att uppgradera men samtidigt vägrar göra det själva med Odin är nog förhållandevis få.

14. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har inte gett mig i kast med Odin av skälet att jag inte har någon koll på huruvida det kan bli problem att flasha in en officiell version på rätt vis när det väl är dags. Kies kanske säger no can do om man har otur.. Men som sagt jag vet inte.

15. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Odin är programvara från samsung dock. Det används av servicecenter för att uppgradera telefoner när Kies inte vill fungera. Sålänge man inte kört in något som trixar i NVRAM är det inga som helst problem att flasha in en "äkta" JM2 som inte går att skilja från en telefon som är köpt i butik.

Såfort jag fick tag i en "riktig" JM2 firmware jag kan lägga in med Odin fanns det inget som hindrade mig från att lägga in JM7 längre. Med ROM Manager och massa tålamod kan jag också återgå till original JF3 om det skulle behövas.

Jag är 100% säker på att jag kan flasha in Froyo via Kies när den kommer. Det som kan skilja är hur mycket stök det blir innan det fungerar. :)

16. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Chansen att det inte kommer gå att lösa på något sätt är i princip noll, men det kan väl i värsta fall kräva lite pill och tålamod.
    Problemet är att användare som är rädda för pill oftast inte kommer att gilla att uppgradera alls.

Tekniskt är det självfallet inte ett problem för dem att lägga upp varje ny uppdatering så den finns tillgänglig via Kies, men de har gjort en avvägning och bestämt sig för att vänta med det till de tror de flesta tycker att det är värt besväret. Det är långt ifrån alla som tycker att original FW är odugligt och det är långt ifrån alla som gillar att uppgradera.

Så det handlar inte om djävulskap eller lathet från deras sida, utan att försöka göra så många som möjligt nöjda. Självklart är det tråkigt att deras avvägning inte passar dig personligen, och kanske har de gjort en felbedömning. Men det är i.a.f. uppenbart att de anstränger sig för att lösa problemen.

17. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Jag är otroligt trött på GPS- och laggproblemen och även att telefonsamtal bryts helt utan anledning någorlunda ofta (oavsett vilken operatör jag ringer till), så jag ringde Samsungs support för att se till att få reklamera telefonen (utan att skicka in på service, då detta är onödigt eftersom det uppenbarligen inte är fel på hårdvaran).

Jag fick till svar att det ska komma två (?) uppdateringar till telefonen i slutet av september via Kies. Den ena (första?) kommer ordna GPS-problemen och den andra blir 2.2, men hon hade ingen aning om ifall någon utav dessa skulle ordna laggproblem eller problemen med att samtal bryts.

Detta var dock ingen nyhet, vi visste ju redan om att det skulle komma uppdateringar i slutet av september, men jag tänkte ändå påpeka detta.

18. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Att samtal bryts låter inte som ett programvarufel. Jag har inte varit med om ett enda brutet samtal utom i de fall då jag vet att jag eller den jag pratar med hamnat i radioskugga.

Jag kör XWJM7 helt utan lagfix, vilket jag inte kunde göra utan att bli skitirriterad på telefonen emellanåt med JF3, JM6 och JM2. Så du kan vara rätt säker på att lag-problemet är kraftigt reducerat iallafall.

Antar att de släpper 2 uppdateringar för att det kan finnas de som inte vill ha Froyo av någon anledning (vill vänta på service pack 1 kanske? ;) ).

19. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Om det inte skulle vara ett mjukvarufel så vet jag inte vad det skulle vara (förutom hårdvarufel förstås). För mig så bryts samtal flera gånger om dagen, trots full täckning. Jag har testat med tre olika simkort (alla är dock från Telia) och problemet kvarstår.

Senast igår så bröts samtalet 11 gånger på 40 minuter när jag ringde till en hemtelefon (Telia). Samtalen bryts oavsett om jag ringer hem- eller mobiltelefoner och oavsett operatör. Jag är även helt säker på att det inte är jag som kommer åt något, då samtalen bryts när telefonen ligger stilla på ett bort (med full täckning) och högtalaren igång.

Oavsett fel så är det otroligt irriterande.

20. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta: