[FAQ] Samsung Galaxy S [Frågor och Svar på allt viktigt-LÄS INNAN DU STÄLLER FRÅGOR!]

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av qwas00, 8 aug 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Är du haj på programmering kan du kanske svänga ihop det själv. Annars får du vänta. :)

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

2. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Mmm, precis. Bara att ta fram kaffet och datorn och kanske en handbok i programering...

3. ambear

ambear Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde precis Punkt 7 Min guide för att roota Android 2.2 Froyo

Efter jag gjort alla steg blev mobilen brickad. Den stannar i startläget där det står ' Galaxy S GT-I9000 Samsung' inget händer.

Jag kan komma åt download läget och har försökt att göra sista steget i guiden igen men det blir samma sak varje gång.

Vad ska jag nu göra? :ehm:

/ambear

Last edited: 2 sept 2010
  4. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Ambear: Jag lyckades inte roota min JPC-fw, den godkände inte signaturen på update.zip och efter ett tag fungerade inte mitt sim-kort i mobilen. Jag nergraderade till JM7 enligt Richthofens guide. Kolla även delen om NV_data som han skriver om. Tråkigt att inte köra 2.2 men JPC kändes för mycket som ett fuskbygge.

5. ambear

ambear Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK ska läsa!

Edit: blä! Kan jag få tillbaks telefonen som den var innan 'Orginal' :D Pallar inte detta atm är alldeles för dålig på detta känner jag

Edit2: Läser på forum där flera personer skickat in sina telefoner till Samsung för lagning.
    Säg inte att jag måste lämna in den, wtf!

6. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

En bugg med den här firmwaren är att vissa (inklusive jag) har fått problem och starta den om usb kabeln är ikopplad. Den hänger sig på Samsung loggan.

Du borde testa att resetta till fabriksinställningar i Recovery. Volym upp + hem + power, "wipe data/factory reset".

Den första imagen man installerar är en sorts recovery från 2.1, som inte kontrollerar signaturen. När man sedan installerat den återställar man recovery filerna från 2.2

7. ambear

ambear Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan inte komma in på recovery.

Det blir startskärm , svart skärm, startskärm och sen stannar den.

Kan alltså bara komma fram till download läget, finns det nått jag kan fixa bara genom download?

Ta en annan PIT eller PDA i Odin eller nått?

EDIT:

Satte den på download läge och tog s1_odin_20100803.pit på PIT och i9000_Kernel.tar på PDA och körde den sen efter kom jag in på recovery och har nu återställt den.

Så nu vill jag ju göra detta igen eftersom ändå allt är borta i telefonen :D

Ska jag vänta tills någon annan version osv eller ska jag försöka mig på samma sak igen?

8. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

I nuläget finns endast ett sätt att roota Froyo på. Principen är att man först installerar hela froyo. Eftersom att froyo har ett skydd mot osignerade update.zip installerar man sedan en liten del av eclair så att man kan installera osignerade update.zip. Efter att man installerat sin update.zip återställer man den lilla delen av programvaran som för tillfället är från eclair med den ursprungliga delen från froyo. Skriver stegen nedan
    1. installera froyo
    2. installera en lien del av eclair
    3. installera root (superuser, su och busybox)
    4. återställa den lilla delen med motsvarande original från froyo

9. ambear

ambear Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu gjort om steg 7 och tror jag lyckades denna gång har iaf en app som heter Superuser Permission men när jag går in i den är den helt tom.

Fick även en app som ser ut som Mina filer appen men är vit och har en grön stjärna som heter Root + 3 stycken kinesiska tecken går jag in i den finns det massa mappar och går jag in på inställingar så står allt på kinesiska.

Tror det ska stå Rootexplorer antar att jag ska ta bort det?

10. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du har lyckats :)

När du startar ett program/funktion som kräver root kommer det upp en ruta som frågar om du vill tillåta denna att göra vad som helst. De program som du har godkänt då kan du hantera i programmet Superuser.

Det stämmer att du har en kinesisk version av Root Explorer. Du kan ersätta denna istället. Kopiera apk filen till roten på minneskortet. Öppna sedan Rootxxx och bläddra fram till /system/app och håll fingret nedtryck på RootExplorer.apk tills det kommer upp en meny på kinesiska. Välj alternativet näst högst (delete) och tryck sedan på det vänstra alternativet (yes). Starta om telefonen och installera Root Explorer som du laddade hem med My Files.

11. ambear

ambear Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tack så mycket för all hjälp!

12. mekdan

mekdan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack som fan. funkade klockrent i jf3 med din beskrivning.

13. adam24

adam24 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Backup, brick

Hej, undrar vad som är den bästa backupen man kan göra if att något knas händer tex om man kan spara all original mjukvara från telefonen till datorn så att man alltid kan återställa den, vad som än händer? lr kan den pajja så att det inte finns något man alls kan göra?

Är ny på allt det här med android, rootning mm, har läst en hel del och är sugen på att pilla lite.

Last edited: 5 sept 2010
  14. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa treknapps metoden..Funkar det på din mobil? Om det funkar så kan du pilla hur mycket som helst..

Funkar den inte jaa..då e du som jag..Du är alltså begränsad..Blir det något fel under flashningen av ny mjukvara så är du rätt körd..För när screen of death dyket upp så kan du ha 1000 st backups de hjälper inte..Då din telefon inte kan kommunicera med datorn..
    Roota samt lagfix lyckades jag utan större problem med..Men flashningen ballade ur och min mobil blev brickad :)

15. n0rth3rnlight

n0rth3rnlight Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Följande containers och codecs hanteras native av Galaxy S

Följande containers hanteras av Galaxy S: MP4 och AVI
    Följande videocodecs hanteras av Galaxy S: DivX, Xvid & h.264/MPEG-4
    Följande ljudcodecs hanteras av Galaxy S: MP3, AC-3 (Jippie) och AAC

Med andra ord hanterar den det mesta för att inte säga allting du tankar ner från internet, väldigt tacksamt.

Men MPEG-2, WMA och LPCM hanteras inte.

16. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det där stämmer säkert, men den hanterar faktiskt ännu fler format. Jag kan spela upp både ogg filer och mkv, som exempel.

Är det någon som har en ännu mer komplett lista?

17. n0rth3rnlight

n0rth3rnlight Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

det skulle uppskattas.

18. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har Halebop och med de APN-inställningar som står i FAQ fungerar inte MMS alls för mig. Däremot så funkar det utmärkt om jag använder APN-inställningarna för Telia istället (!?) Kanske kan vara ett tips även till andra med Halebop... ?

19. aaalol

aaalol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sms inställning?

Hej!
    Dum fråga kanske men väldigt irreterande.
    När man skickat sms så kommer alla nr upp i "senaste", Går det inte att radera några nr där ifrån?

20. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Upptäckte en ny och onödig funktion idag i min SGS.

Öppna musikspelaren, håll inne "volym upp" typ 2-3 sekunder. Då läser en dataröst upp namn på låt/artist