Får ej flaschad Galaxy att fungera

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by maxtax, Aug 22, 2011.

1. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Den har funkat för er innan?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2. garm

garm Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har ganska låg signalstyrka och luren säger "Out of service".

Har du dålig mottagning på din SE-lur? Om den också har kass täckning kan du testa med annan operatör eller ta med SGS till en plats med bättre täckning.

Om din SE-lur har bra täckning kan du börja fundera på om SGS inte har hårdvaruproblem.

Kan du få bättre signalstyrka men luren ändå inte vill koppla upp sig bör du ringa din operatör.

Du kan oxo testa att låta luren ligga några minuter så kanske den hittar nätet. Utifall att olika CSC prioriterar olika frekvenser. Jag har CSC KOR på min lur o har inga problem.

3. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Provat ett annat simkort i telefonen?

4. maxtax

maxtax Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Den funkade förut utan problem. Flashningen kom till pga att den "Google-låste" sig o det inte gick att komma in i den igen. Har testat både tele2 o Telia. Vi har rätt taskig täckning där vi bor men den funkade som sagt förut. Har även testat den där täckningen är bättre (de syns pinnar däruppe till höger) Har ringt tele2 men eftersom simkortet fungerar i en annan telefon så ligger inte problemet hos dem.

5. garm

garm Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm, knepigt..

Om du lägger telefonen brevid/nära en högtalare och startar den, hör du "GSM-knattret"? Testa gärna med en lur som fungerar för att vara säker på att det låter ur just den högtalaren.

Hör du knattret vid uppstart vet vi att luren iaf försöker prata GSM.

Steget efter det e väl att försöka ringa 112. Vilket kanske e lite kontroversiellt iom att det e ett nödnummer, men upp till dig.

Funkar det vet vi att din lur kan prata GSM och kan genomföra ett samtal. Då borde det vara ngt autentsieringsproblem med GSM-nätet, därmed tele2.

Funkar inte 112 så kan det fortfarande vara ngt hos tele2. Men knepigt då inte heller telia funkar... Känns långsökt, men ditt imei kan vara blockat. Är iaf ngt att påpeka när du vill prata med teknisk support.

maxtax likes this.
  6. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Prova ett annat modem

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. maxtax

maxtax Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

garm: Du hade rätt, tyvärr....
    Jag har nu på morgonen varit i kontakt med Tele2 igen.
    Frågade om IMEI-numret o det visade sig att det är spärrat.
    Dottern köpte telefonen på Tradera för ca ett halvår sedan o den har fungerat klockrent, tills nu. (hon fick med originalkvitto, kartong, allt..)
    Efter lite Googlande har jag förstått att det här inte är helt ovanlig - Man plockar ut en ny telefon för en billig peng vid nytecknande av ett abonemang, sedan säljer man telefon + polisanmäler den som stulen. Där får man både pengar för att man sålde o pengar från försäkringsbolaget. Ett j-a sätt! Men vi får naturligtvis skylla oss själva. En dyrköpt läxa för dottern helt enkelt. Telefonen är obrurkrrba så länge inte den som gjort anmälan "avanmäler" den. Säljaren verkar det inte gå att få tag på via telefon. Men jag ska fortsätta att prova. Tusen tack för all hjälv o alla tips i tråden!

8. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Borde det inte gå att lösa om man har originalkvittot. Där står väl imei?
    Är grejen att det finns en polisanmälan på det imei som anmälaren måste häva?

Jag tror nämligen att man måste ha en polisanmälan för att operatören skall spärra imei.

Kontakta polisen och hör om det går att göra något, hade varit fint om det går att skapa lite problem för bedragaren.
    Har du kvar annonsen ni köpte telefonen från?

Kolla med Tradera om de kan hjälpa dig, de ägs väl av ebay och de brukar inte gilla bedragare.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

9. garm

garm Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Trist att det ska va så svårt för en del att vara ärliga!

Hoppas det löser sig för dig med original kvittot. I värsta fall kanske det går att byta imei. Jag vet inte om det går men nån hänt har säkert input på det. Isf e de dom första 6 siffrorna som talar om tillverkare o modell, de andra e serie nummer.

10. maxtax

maxtax Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej på er, alla ni som engagerat er o försökt hjälpa till, ni är guld värda!
    Killen som sålde Galaxyn är polisanmäld nu men jag misstänker att det inte är ett högprioärende hos polisen. Jag har även skrivit till Tradera. Vi lämnade ju bra omdöme då vi köpte telefonen eftersom den funkade bra. Det är lite missvisande nu....
    Jag har försökt få tag på honom - via telefon, mail o vanlig brev men han svarar såklart inte.

Enligt min operatör (Tele2) så kan bara polisen ta bort IMEI-spärren o det gör de endast om anmälaren hör av sig o tar tillbaka anmälan. Man måste ange numret på stöldanmälan.
    Från polisens sida säjer de sig inte heller kunna göra något trots av vi har originalkvittot!

Så. precis som någon påpekade här i tråden så kan ett IMEI-nummer missbrukas. Vill man jävlas med någon så polisanmäler man deras telefon som stulen....
    Eller som killen på Tradera. Först fick han pengar från oss för telefonen o sedan fick han ut på försäkringen!
    F-n så arg jag blir! *morr*

Jag har ägnat timmar åt att försöka klura ut om det går att byta identitet på telefonen? Att byta IMEI helt enkelt. Jag är medveten om att jag nu är ute o svävar på fel sida så att säja men det känns ruttet att den bara ska ligga där obrukbar.....
    Har inte lyckats komma fram till något konkret, det hymlas en massa på nätet...
    Så....alla tips är välkomna, även privata meddelanden!
    Mvh