Får fn sinne på HERO/Android

Discussion in 'Hero' started by AlbinLoan, Dec 20, 2009.

1. deltoro

deltoro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

<rant>Men det blir ju lite fånigt att jämföra två telefoner som fungerar så olika. Det vore ju skam om iphone INTE vore mycket snabbare. Förutom snabbare hårdvara, så händer det ju absolut ingenting i en iphone som standard. Konstigt vore det om det inte går snabbt att swipa eller starta program osv... På en vanlig Hero så har du nätverksanvändning mer eller mindre konstant. Bara med normala widgets så måste heron kolla vädret åt dig, synca med gmail, kalender osv. För inte tala om ifall man kör med fring och är uppkopplad med skype msn hela tiden. Jag har personligen inga problem med hastigheten på min hero, men när det händer är jag rätt säker på att det handlar om nätverksanvändning mer än lågt RAM. För skojs skull testade jag att köra min hero iphone-style. Det vill säga endast program ikoner på home, inga snygga och resurskrävande widgets. Stängde ner allt som kräver ständig internet. Och jag vågar nog påstå att (och ja, jag har tillgång till en 3gs) heron är snabbare på att swipa, öppna och hantera program än iphone under dessa omständigheter. Telefonbok, meddelanden, musik, internet öppnades alla helt utan väntetid (och dem låg inte o körde i bakgrunden redan). Å andra sidan skulle nog ingen av oss vilja köra våra heros på detta sätt, men det är väl därför vi valde den, eller?<rant> :)

2. deltoro

MINA ENHETER

För övrigt... hur roligt är det inte när man säger till en iphone-användare:
    - Känns det inte lite fånigt att ha en telefon som inte kan multitaska år 2009?
    och få svaret:
    - Vad pratar du om?!? Den kan visst multitaska. Jag kan lyssna på musik samtidigt som jag läser sms!!!
    (och jag är allvarlig, jag har fått det svaret på riktigt :rolleyes:)

:P

3. AlbinLoan

AlbinLoan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Men om det nu är så att det ligger appar och drar på nätet som tydligen kan sega ner. Hur gör jag för att stänga av nätanvändandet på dessa appar?
    Telefonen är uppe på 110mb på ca 2 veckor utan att jag knappt har använt internet. Så program slukar mycket nätström alltså.

Jag kan prova och avinstallera lite appar senare för att installera dom igen och se om det hjälper. Nu kör jag dessutom ahome om det nu spelar någon roll.

Ibland går telefonen okej men ibland är den grymt seg.

Att ens jämföra med en 3GS är lite som att köra en 600cc motorcykel mot en 900 och tro att 600cc är jämfört ens i närheten. Så stor skillnad är det verkligen just nu mellan dessa telefoner. Även när Android var standard innan ROM byte.

Jag vill inte stoppa i SIM i min iphone igen (kan även om glaset är lite spräckt nere till vänster) eftersom med Android så blir telefonen betydligt roligare och generellt bättre.

För övrigt var det inga större problem att köra 4-6 appar samtidigt på iPhone heller med Backgrounder och 3GS gick fortfarande betydligt mycket snabbare. Då pratar jag Fring, msn, skype, webbläsaren i bakgrunden samt musik och något mer.

Vill bara sluta på spel på min telefon.

Last edited: Dec 20, 2009
  4. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

5. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sant, Just HEROs SEnse kan bli slö , men den nya versionen jag hade i min Magic vara bättre
    Håller med dig också , folk har lite förväxlat RAM hantering med Processorkraft hantering, vissa app ligger och drar processorstid, dessa antigen vill man ha eller så är buggiga,
    man bör hålla koll på vem belastar processorn om man måste döda en app(för sakens skull)
    Hur ska Android kunna avgöra vilket program inte ska få använda sig av GPU, det står i deklarationen av Android att alla app ska har samma tillgång till hela systemet, alltså ingen särbehandlingen mellan system och 3:e-part app . så visst blir det slöare om man har mycket öppet i ditt fall 12% försämring är det så mycket egentligen?
    Detta kan jag se som strösta anledningen att Android bli mycket slöare, men just Sense kan man ju inte direkt avinstallera (eller ju man kan tag bort delar om man har root) en uppdatering kommer förbättra Mycket

allt var bara spridda tanaka , sådana trådar är inte direkt konstruktiva ;)

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kom från en SE så jag är väl lite härdad när det gäller väntetider i menyer men jag tycker absolut inte min Hjälte är seg.

Att man ska behöva stänga ner massa processer och starta om telefonen med nån dags mellanrum är i mitt tycke skitsnack. Med den uppdaterade orginalromen hade jag telefonen igång i nästan 2 månader och under den tiden använde jag ingen task killer. Telefonen flöt på utan problem förutom några dåligt kodade appar som inte stängde ner sig som dom skulle. De dödade jag med Astro, avinstallerade och i ett fall mailade jag utvecklaren om problemet.

Sen installerade jag MoDaCo 3.0 med ext4 och swap-partion men jag måste säga att jag är lite besviken. Sån stor skillnad som en del talar om har jag inte upplevt och Mytracks funkar inte längre:(
    Ett tag så segade också telefonen så mycket att jag funderade på att gå tillbaka till originalromen. Då kom jag på att jag hade bytt klockwidget. Jag hade börjat använda flippklockan med inbyggt väder och varje gång jag tände skärmen så skulle både klocka, plats och väder uppdateras. Under uppdateringen (ca 10 sek) laggade Hjälten rejält. Efter jag hade skickat flippklockan i papperskorgen och satt dit den jag hade innan och bytt till snowstorm med 3h uppdateringsintervall är lagget borta.

Lärdomen man kan dra av det är att har du många widgets som hela tiden måste uppdatera sig så kommer telefonen bli slöare. Men här kan vi ju till skillnad från ajFån välja själva hur vi vill hade det. Vill man ha en superrapp telefon så ta bort alla widgets och kör ajFån-stil som deltoro provade. Men vill man utnyttja Androids styrka och ha widgets så får man leva med att det tar nån sekund innan dessa uppdateras. Iaf tills hårdvaran lämnar antikstadiet. Tänk vilken dröm det skulle vara att ha en flerkärnig processor i vår android.

Att manuellt stänga ner korrekt kodade appar eller att alltid backa sig ur dom är i mitt tycke helt fel väg att gå. Gör man så väljer man att inte utnyttja de fördelar som Android ger. Går man ur appar genom att använda homeknappen kommer de ju startas 10ggr snabbare nästa gång du vill använda dom tack vare att dom har pausats istället för att stängas ner helt. Till skillnad från Windows ligger en korrekt kodad androidapp som är i bakgrunden inte och drar kraft från systemet förutom att den tar upp lite minne. Detta minne kommer dock att frigöras direkt systemet behöver det och det minne som frigörs först är det som det var längst sen du använde. Minnet städas också så att effekter av minnesläckor minskas. Detta tar dock nån hundradelssekund och kan göra att det hackar till lite men faktum kvarstår att om vi har korrekt kodade appar så sköter android detta åt oss på ett mycket bättre sätt än vi själva kan göra.

Vi ska inte skylla på Android eller våra telefoners hårdvara när vi har dåligt kodade appar. Funkar apparna inte som dom ska så avinstallera och maila utvecklaren.

Jag tror många problem uppstår pga rena handhavandefel eftersom vi användare har så stor kontroll över vad som sker i telefonen. Hur många är det inte som har försovit sig efter att använt en task killer och med den dödat klockan. Jag misstänker också att många av problemen med försvinnande alarmljud beror på att man har skapat en profil där ljudet tas bort men man missar att skapa en profil där ljudet kommer tillbaka. Mer inställningar och framförallt inställningar som ändras automatiskt leder till att vi gör fler fel. Detta är den frihet som Android ger och hur vi handskas med den är vårt ansvar.

Med det sagt så vet jag att Android inte är felfritt men att vara med under skapandet av ett så spännande system ger för mig mer glädje än jag blir störd av några småbuggar. Hellre en fri Hjälte med några små buggar men där jag själv bestämmer över min telefon än en stängd och sluten ajFån där Steve Jobs bestämmer hur jag får använda MIN telefon.

7. deltoro

MINA ENHETER

Om du har mcr 3.0 så kan du använda en app som heter droidwall. Med den kan du styra vilka program som får ha åtkomst till nätet. Om jag förstår det rätt funkar det inte med orginal-kernel...

8. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ju mer jag läser inläggen desto mer undrar man om vi har samma lur... Fast nu har jag iof meklat med min, kör MoDaCo, apps2sd, har rensat ur stocks, footprints, Gmail, Talk... Men min lur matchar en 3Gs som sagt... ;D

9. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Android kan inte veta, och däri ligger problemet och är orsaken till att jag tvingas stänga av processer manuellt då jag vill att telefonen skall vara så snabb som den maximalt kan vara. 12% är gränsfall, men det blir värre ju längre tiden går mer en massa processer igång. Om jag låter telefonen vara igång ett dygn utan att jag manuellt stänger av processer och kör samma test igen så kommer det vara värre än blott 12%.

För ett operativsystem som redan från start är handikappat av telefonens urgamla hårdvara så är 12, 15, 20% ganska betydande. Detta är förstås mycket individuellt, skall sägas. Somliga bryr sig inte nämnvärt medan andra, som Albin och undertecknad, bryr oss väldigt mycket.

I vilket fall som helst så tror jag att även vi krävande gnällspikar kan sluta klaga så snart vi har lagt ARM11-plattformen bakom oss.

10. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men precis som Farmfield skrev så funderar jag på om det är samma lur som avses....;)

En rätt uppsatt Hero-lur med Modaco 3.0 plus ett riktig partionerat SD kort dvs med en EXT3 helst EXT4 partition och resten FAT rullar ju som blixten.

Sen kan det ju ev vara frustrerande att behöva vänta på en officiell utgåva om man inte klarar att patcha sin lur...:cool:

Vissa kanske ska köra iphone eller Windowsmobiler...

11. ipx

ipx Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att Iphone OS till skillnad från android använder hårdvaruaccelerering i gränssnittet?

12. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag tror det, vilket förstås gör en stor skillnad. Jag skulle verkligen önska detsamma i Android, då det skulle göra alla "swipes" mycket mer smooth.

Föreligger det några tekniska begränsningar i Android som förhindrar detta, någon som vet? Att java-appar inte kan få tillgång till hårdvaruacceleration eller liknande?

13. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Kärnan som Modaco-Paul använder kommer från Teknologism som använder compcache för att få fart på "luren".

http://android.teknologism.org/compcache/

Compcache används för många nya roms vad jag kan se....

14. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

så länge den inte multitaskar så finns ju största delen av resurserna fria för just det app som körs då.
    Jag fakstiskt gillar apps som har exit! om man vill avsluta dem helt!

15. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, håller med. Det borde fler apps ha.

16. peterthegreat

peterthegreat Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är ingen android-ägare(ÄN) eftersom jag redan vad medveten om den sega hårdvaran efter att ha kollat på antal Youtube-klipp om flertalet androidlurar. Jag väntar på Snapdragon-Mobilerna som kommer första halvåret av 2010. Jag har dock inte råd att köpa nån ny lur förns mitt tele2-SE W902-abonnemang är slut vilket tar slut i typ juni.

Edit: Det här var mitt första inlägg på SweDroid! :D

17. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tycker det verkar som att man ska vara en mycket krävande användare för att uppleva exempelvis Hero som seg. Jag tvivlar inte alls på att mannyb:s GPU-benchmarks påvisar skillnad beroende på hur mycket som snurrar i luren men frågan är hur många av oss som märker nån skillnad i praktiken?

Jag har idag gjort lite enkla ovetenskapliga tester där jag tagit tid på öppnandet av apps samt webbrowsing, först med en massa igång (88% av RAM användes) sedan bootad & dödat onödiga apps. Jag märker ingen skillnad, vare sig i browsing, svepande mellan homescreens eller öppnande av apps & då ska man tänka på att jag har den superslöa originalromen :) Inte sagt att Heros webbrowsing är snabb för det för är det något som stör mig så är det att renderingen är slö.

De som märker skillnad & störs får väl invänta de kraftfulla nya lurarna...

EDIT: För övrigt så måste jag säga att Swedroid är det klart bästa forum jag någonsin upplevt, tonen i diskussionerna är sanslöst god då jag i många forum sett denna typ av diskussioner spåra ur totalt när folk inte är riktigt överens :)

Last edited: Dec 20, 2009
  18. sorken

sorken Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

sant är att mycket av segheten sitter i hårdvaran som börjar bli till åren. men man måste komma ihåg att vi nu gämför med iPhone som är lite rolls royce i telefonvärlden. när snapdragon börjar rulla ut på marknaden kommer vi nog se en ökad prestanda även hos android. lite som multitasking i XP. funkar om du sitter med en bra dator. har du en gammal pentium II så lirar det inget vidare.

förväntansfull inför "dragon" etc. dock skulle det ALDRIG falla mig in att köpa tex acer eller samsung av samma anledning jag aldrig kommer köpa en acer dator. de har till dax datum inte kunnat producera en dator i business klass. samsungs telefoner har alltid sett snygga ut men inte funkat så bra..

skulle dock vilja fingra på motorolan lite. de har alltid haft klass på sin HW men inte SW. med android har de liksom skalat bort det problemet.

vill även hålla med Z i hans kommentar att swedroid är ett forum i en klass för sig. hoppas det inte ändras när android telefoner blir vanligare och varje fjortis har en. ser inte fram emot topics likande "hur får jag tamagotchi att funka på min XXX" med svar som "stfu noob. du är helt kass". hoppas att sidans admins/mods håller nivån och det inte blir som tex IDG, som en gång i tiden (tidig järnålder eller något i den stilen ;) ) faktiskt höll klass på både artiklar och foruminlägg.

19. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men nu ÄR inte en Hero seg med rätt programvara inkl rätt partionerat SD kort....;)

Linuxkärnan man kör med blir också snabbare i nyare versioner, just nu körs Modaco 3.0 med 2.6.27 kärnan, 2.0-2.1 körs med 2.6.29 kärnan.

I min Laptop rullar 2.6.33 som är klart snabbt...på en lite äldre Dell Laptop.

Så "gammal hårdvara" gäller INTE när det är Linux som körs... däremot måste allting optimeras vilket inte är bra med HTCs utgåva (riktigt dåligt).

:)

20. koltrast

koltrast Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken intressant diskussion. Suveränt att vi lyckas hålla oss så pass objektiva på ett så specifikt forum ändå.

Det känns som att om man skall få ut det mesta av sin Hero gäller det att man gillar att tweaka inställningar, installera/avinstallera nya apps, prova olika SD-kort etc.

Jag tror att människor som inte är teknikintresserade blir lite besvikna på Heron. Jag är helt lyrisk när jag visar den för mina polare, de ser ju tyvärr inte allt arbete som jag har lagt ner med att flasha, fixa/trixa och formatera den, och blir tyvärr inte så jätte imponerade...

Men jag är väldigt nöjd och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Problemet är väl att telefonen lovordas till folk som inte är teknik-nördar också och dessa människor som inte orkar med allt pillande blir nog besvikna.