Fast i HBOOT - Vad göra?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by RandomOne, Aug 13, 2011.

1. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    fastboot och adb är två olika kommandon som man kör från sin dator för att kontrollera telefonen. Fastboot pratar med telefonen när den är i HBOOT läge och adb pratar med den i recovery eller när telefonen startat normalt.

Dessa kommandon finns längst ner i den här posten på XDA:
    [Info] After Revolutionary: install Clockworkmod, root & more - xda-developers

Sen behöver du USB drivrutiner. Jag rekommenderar jag dem som revolutionary kör:

public:revolutionary [RootWiki]

Sen ska du också avinstallera HTC synk om du skulle ha det installerat.

Om telefonen är normalt bootad och USB debugging är påslaget så kan man skriva följande när man anslutit USB-sladden:
    Code:
    adb devices
    Code:
    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    * daemon started successfully *
    List of devices attached
    HTxxx66    device
    Den sista raden innehåller ett unikt serienummer för din telefon och om den raden syns har du fungerande USB drivis för adb.

Då kan du köra
    Code:
     adb reboot-bootloader
    Detta bootar om telefonen i bootloaderläge. Nu borde windows installera fastboot USB-drivisen.

Efter detta kan det vara läge att boota om windows för att vara säker på att drivisarna kommer att hittas när du ansluter telefonen nästa gång.

Om nu låter telefonen vara ansluten under tiden i fastboot så borde du när windows kommit igång igen kunna skriva

Code:
    fastboot devices
    Och få följande svar
    Code:
    HTxxx66    fastboot
    fastboot är otroligt användbart och kan användas för att flasha ROMs, radio, HBOOT, ja vad du vill egentligen (förutsatt att du är S-OFF)

Men som föregående svar - kolla om den startar utan SD-kort i först. Om det skulle vara korrupt så är ju saken rätt enkel att lösa - SD-kortet lär du inte ha i telefonen när du lämnar in den på verkstad hur som helst.

2. RandomOne

RandomOne Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Oj, tack! Fortfarande ganska svårt att förstå, men börjar i alla fall få en någorlunda klar bild av det hela trots allt.

Det du beskrev här ovan är alltså endast möjligt om telefonen startas upp normalt? Hur ska jag göra om den sitter fast i HBOOT? Jag ska alltså kunna styra min telefon med hjälp av Fastboot, genom datorn, och på så sätt kunna komma in i Recovery för att sedan köra en återställning med hjälp av ADB?

Är jag på rätt spår, eller missförstod jag?

3. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Min tanke:

1) OM telefonen svarar på tilltal via adb när den bootat normalt (dvs fastnat) så finns det en chans att revolutionary skulle funka att köra. Om den skulle lyckas så får du S-OFF, och då kan du prova att köra in RUU igen.

2) Om första inte går, så kan du fortfarande kolla om du i HBOOT på telefonen kan få kontakt via fastboot, men eftersom du då fortfarande är S-ON så kan du inte skriva till/system eller /recovery.

Om alternativ ett inte fungerar så kan det nog vara säkrare att chansa och lämna in telefonen. Om den är S-ON nu så kan du hoppas på att de inte bryr sig om att det är en custom ROM på den.

Risken med mitt förslag är om du får den S-OFF och det sedan inte går att flasha in en annan ROM så kan de bara säga att S-OFF = ingen garanti.

4. inact_0030

inact_0030 Guest

Fastboot.exe kan du köra när telefonen är i hbootläge.

5. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag läste igenom alla dina inlägg igen, du säger inte HUR du kommer till hboot. Kommer du till hboot bara genom att trycka på powerknappen, eller genom att trycka på vol- och power, eller samma i båda fall? Händer inget när du trycker på power?
    Har du ingen hängande start med htc loggan eller bootloop?

6. look2

look2 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppas du inte blir sur för att jag lånar din tråd lite. Men jag har ett liknande problem, men telefon hänger sig på HTC logon, kommer verkligen inte vidare, testade att flasha in en ny image med pg99 metoden, och det fungerade bra att flasha, men jag stannar fortfarande på htc logon...

7. RandomOne

MINA ENHETER

Ska se om jag vågar ge mig på ditt förslag. Men det är precis som du säger, garantin lär väl inte täcka om telefonen är S-OFF.

Ingen hängande start, ingen bootloop. Det spelar ingen roll vilken metod jag använder för att startar telefonen, eller vilka knappar jag håller nedtryckta. POWER + VOL_DOWN tar mig till HBOOT, likaså om jag endast startar med POWER-knappen.

8. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    I och med att du bara kommer in i HBOOT hur du än gör så är mitt tips #1 inte aktuellt. Lämna in telefonen och hoppas på det bästa.

9. inact_0030

inact_0030 Guest

Ja, detta verkar ju svårt, kan vara hårdvarufel, skulle nästan tro att volymknappen har hängt sig i så fall. Om du inte har lust att plocka ner den själv så får du nog skicka in den. :(
    Du kan ju försöka lirka med den, knacka lite lätt, om du har tillgång till tryckluft, blåsa runt den eller så.

10. RandomOne

MINA ENHETER

Hade gärna skippat att lämna in den, och fixat problemet på egen hand i stället. Nåja, det är väl inte alltid man kan få det som man vill. Uppskattar svaren ni har gett mig, samt den tid ni har varit villiga att lägga ner för att hjälpa till! Dock har jag några frågor jag skulle vilja ha svar på innan den åker in på reparation..

Ska jag nämna att telefonen är rootad, även om det aldrig tas upp av personen bakom disken? Eller, ska jag ljuga och säga att den inte är det, även om personalen skulle fråga? Postade nämligen samma inlägg av mitt problem på några andra forum, där jag i ett av forumen fick svaret att de som reparerar telefonen ändå inte kan se om den är rootad eller inte, med tanke på att den är S-ON samt att den endast startar upp i HBOOT. Stämmer detta?

11. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag skulle ha gjort så här: säg bara att den inte startar, säg inget om root om dom inte frågar. Frågar dom så säg "Roota, sa du det, vad i all världen är det för något?" fråga bara flera gånger vad det är så ger dom nog upp. Säg inte "Nej det har jag absolut inte gjort" för då fattar dom att du har gjort det. Det är klart att det kan ju inte bli värre än att du får betala beroende på vilket humör dom är på då, vare sig du har varit helt öppen mot dem om rootningen eller inte, men det är väldigt liten risk skulle jag tro.

12. RandomOne

MINA ENHETER

Okej. Vad kan kostnaden gå på, om jag skulle behöva betala reparationen själv? Vore det möjligt att kunna ta det på drulleförsäkringen, tro?

13. inact_0030

inact_0030 Guest

Självrisken på en allriskförsäkring brukar ju ligga runt 1500 - 2000 kr. Skulle dom skulle få för sig att anklaga dig för att ha orsakat nått med rootning så kan dom ju inte ta mer betalt än för en ny flashning med deras specialutrustningt som ju inte kan ta mer än några minuter så det kan ju inte kosta mer än några hundralappar TYCKER MAN! Är det då nått värre hårdvarufel så måste det ju gå på garantin och då ser dom ju inte rootningen i alla fall. Ja du fattar va? Det är upp till dig att avgöra!

14. RandomOne

MINA ENHETER

Okej, tack för svaret!

Tog nyss fram mitt kvitto, och märkte att garantin har gått ut för drygt 2 månader sedan. Jag fick endast 1 års garanti när jag köpte den. Dock har man väl alltid 3 års reklamationsrätt, och borde då kunna tas på den om det skulle finnas något värre hårdvarufel? :ehm:

15. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har för mig att htc alltid har 24 månaders garanti på sina telefoner, kolla upp det, kan ju vara så att du då måste skicka den till htc men...

16. RandomOne

MINA ENHETER

Googlat runt lite men hittade inget svar. Nåja, får väl helt enkelt ta och åka till Expert och prata med personalen. Skickar in den och hoppas på det bästa..

Last edited: Aug 20, 2011
  17. Chamanor

Chamanor Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lämnade in min Desire idag. 2 års garanti är det som gäller. Då frågade de heller ingenting om Root. Kan inte göra annat än att hoppas på det bästa just nu, då..

18. Toneloc

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Kolla in den här tråden, där länkas det till en generell garanti för HTC telefoner och den är på 24 månader https://swedroid.se/forum/4581-garanti-1-eller-2ar.html#post46779

19. jejja80

jejja80 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

I Sverige har vi alltid 3 års reklamationsrätt på elektronik. Bara att lämna in och nämn reklamationsrätt om de börjar knorra.

/Jejja

20. Toneloc

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jovisst, men efter 6 månader måste du kunna visa att det är ett ursprungsfel annars får du bekosta reparationen om du nu vill ha produkten åtgärdad.
    Det är stor skillnad på reklamationsrätt och garanti.