Recension: Fått din Pixel? Dela intrycken!

Diskussion i 'Google Pixel 10 / Pixel 10 Pro' startad av DrT, 28 aug 2025 kl 17:05.

1. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 601

MINA ENHETER

Kommer inte som någon överraskning men 10 XL känns i det närmaste identisk med föregångaren. Har inget emot det då den kändes väldigt välbyggd. Det känns ändå fräscht tack var Material 3 Expressive som jag är väldigt förjust i.

Onboarding-processen var väldigt smidig.
    Äntligen Qi2!

bernard gillar detta.
  2. Millicom

Millicom Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88
    Har förpackningen hemma men började tveka inför den dåliga spelupplevelsen vissa haft. Jag är ingen hardcore-gamer. Men vill åtminstone kunna testa olika spel och ha möjligheten att spela de flesta.

Men måste jag välja mellan bästa chipp för spel tex Samsung med sitt ui eller OnePlus med sina sämre kameror väljer jag ändå pixeln

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 724
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Oppo Find X8 Ultra är för mig perfekta kompromissen. Otroligt välpolerat UI och fullt stöd för Googles tjänster. Frekventa uppdateringar.

Både kamera och spelprestanda är natt och dag på Oppo.

namkrad, AxxT och Millicom gillar detta.
  4. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Känner mig rätt säker på att det kommer en uppdatering som ökar prestandan

Millicom gillar detta.
  5. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 724
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Google har verkligen skjutit sig i foten i så fall.

5 minuter Pokemon Go på native refresh rate och batteriet droppar en halv procentenhet i minuten och telefonen är riktigt varm. Framerate sjunker tydligt till närmare 60hz efter 10-15 min. Helt oacceptabelt dåligt för något som kostar 13k.

6. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag har haft 10 Pro i ett par dagar nu och det första jag har märkt är:
    * Riktigt bra flyt, jämfört med min tidigare 7 Pro. Kan ju vara för att mobilen är nyare, med fräscht Android installerat (förvisso med backup från 7 Pro inlagd), eller så är det bara för att den naturligtvis har snabbare hårdvara. Bra flyt är det i alla fall.
    * Tycker att notifikatiosbaren är väldigt hög, antagligen för att kameran ska hamna i mitten av den. Gillar det inte riktigt, känns som viktig yta försvinner där.
    * Egendomliga lagg när man backar ibland. Sveper man från sidan för att backa så tar det typ 1-2 sekunder innan något händer ibland. Inget jag någonsin märkte på min 7 Pro.

På det stora hela känns det som en gedigen uppgradering för mig, men hade inte skärmen varit sprucken på min 7 Pro (thanks, edge display...) så hade jag nog inte funderat på att byta oavsett.

bernard, Millicom och Dilly gillar detta.
  7. Millicom

Millicom Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88
    Tack för den nu har jag suttit och spenderat flertal timmar titta på klipp, läsa trådar och fundera på en oppo istället haha. Verkar ju komma en 9a nu i september. Vad brukar den ligga på i startpris på Wonda?

Inga nackdelar som strul med aviseringar, gpay, uppdateringar, konstiga översättningar/språk etc?

8. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 724
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Den perfekta telefonen existerar inte tyvärr. Vad man än köper så får man göra någon kompromiss.

Vill man ha det absolut bästa i kameraväg så är det bara Kina som gäller just nu. Av nån tråkig anledning släpps inte de allra värsta flaggskeppen globalt. Visst, Xiaomi 15 Ultra är ett undantag men den har inte en av de bästa kamerorna. Den har HP9-sensor för teleobjektivet men Xiaomis konstruktion är undermålig och släpper bara in cirka 70% av det ljus som t.ex. Vivo X200 Ultra gör.

Toppskiktet idag är Oppo Find X8 Ultra och Vivo X200 Ultra och med båda dessa får du vara beredd på att trixa lite för att få allt att lira optimalt. Det är inte att bara packa upp och tuta och köra som du kan göra med en Pixel, iPhone eller Samsung.

Oppo Find X8 Ultra kommer förinstallerad med Googles framework. Det är bara en checkruta för att aktivera det och sen laddar man ner Play store och allt fungerar kanonbra. För att notiser ska levereras direkt behöver man deaktivera batterisparläget för dessa appar samt låsa dem i minnet så att de inte avslutas. Sen funkar det kanonbra. Google Pay fungerar utmärkt. Uppdateringar kommer en gång i månaden (just nu har jag Augusti 2025 under säkerhetspatchnivå). I princip alla kinesiska appar kan avinstalleras. Jag kan inte minnas när jag såg någon text på kinesiskt språk senast. Men svenska i operativsystemet kan man glömma, det är engelska som gäller. Det går dock att få svenskt språk i appar.

Det låter kanske bökigt. Är kameran verkligen så mycket bättre att det är värt det? För mig: ett stort JA. Pixel 10 Pro har en bra point and shoot-kamera vid goda ljusförhållanden. När det blir dåligt ljus så märks det att det är små sensorer med ljussvag optik. Det blir grötigt och brusigt. Pixeln är seg vid 50MP-fotografering och RAW-filerna är fulla med Quad Beyer-artefakter på asfalt, blad, vatten osv (ser ut som julgransbelysning). Oppo presterar som en bra kompaktkamera eller enklare systemkamera. Optiken är fenomenalt bra och med 3x kan man fokusera riktigt nära (telemacro). RAW-filerna är grymt bra.

Drömmen vore att Oneplus (som är Oppo i praktiken) släpper en värstingmodell med samma kamerasystem som Oppo Ultra. Obegripligt att de inte gör det...

AxxT, Dilly, night77 och 3 andra gillar detta.
  9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 549

MINA ENHETER

stelex gillar detta.
  10. Kalme

Kalme Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 9a
    Övrigt:
    Google Pixel Watch 2
    Google Pixel Buds Pro 2
    Tensor G5 GPU Performs Worse Than Tensor G4 In Multiple Tests, New Comparison Shows 2024 SoC Is Up To 323 Percent Faster

"When we looked closely at the graphics processor’s clock speed, it only operated at 396MHz instead of the default 1,100MHz. On the same thread, @cozy_OSS has stated that the PowerVR DXT part is ‘Vulkan 1.4 conformant’ while the Pixel 10 Pro driver is currently ‘stuck at Vulkan 1.1.’ Hopefully, we will witness a drastic improvement once these changes are made, and we will revisit Geekbench 6 soon."

night77 gillar detta.
  11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 724
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Om du läser inlägget så handlar det i allra högsta grad om Pixel också.

Men för att förtydliga:

Vill man ha en riktigt bra telefon som "bara funkar" så är Pixel ett mycket bra val. Då ska man inte köpa en Kina-telefon. Google har verkligen finslipat sin mjukvara och användarupplevelsen är riktigt bra.

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 549

MINA ENHETER

Pixel är handlar mest om mjukvara, klart bästa på nån android. Att det finns kineslurar med bättre hårdvara är ju klart. men du får även en mjukvara med kinesiska statens inblandning...

13. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 750
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Utveckla tack

14. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 724
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det är det som är poängen med mitt inlägg - kinatelefoner är inte för alla.

Vilken mjukvara som är bäst är väl upp till var och en att bestämma. Samsungs OneUI har betydligt fler funktioner än Pixeln. Jag gillar verkligen operativsystemet på Oppon, kanske för att det påminner mycket om iOS som jag också gillar. Pixelns system känns ganska strikt och dött, inte lika lekfullt som konkurrenterna.

Vad det gäller integritet så är det viktigt att man debloatar Kina-telefonen. Jag har undersökt den i sandbox och den ringer inte hem överhuvudtaget. Så jag skulle gärna vilja veta vilka belägg du har för ditt sista påstående.

Man ska nog inte inbilla sig att ens privata information är säker på en Pixel-telefon, med alla nya AI-funktioner. Glöm inte att Google är världens största reklamföretag.

15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 549

MINA ENHETER

16. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 317
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Efter ett par dagar med min Pixel så har jag följande tanker:

Mjukvaran med "Material 3 Expressive" i spetsen är helt underbar, helt klart det bästa man kan få i en smartphone idag. Jag är ingen UX-snubbe, så jag kan inte riktigt sätta ord på varför jag gillar det så mycket. Men det ser bara helt enkelt väldigt bra ut. Det finns inte lika många funktioner som i många andra tolkningar av Android, men det stör mig inte med tanke på hur trevligt det är att navigera i menyerna.

Den andra funktionen som stod ut är helt klar QI2, äntligen säger jag. Det är verkligen inte samma sak när man måste använda ett speciellt skal.

Det jag är mindre nöjd med är processorn, det låga lagringsutrymmet (256 borde vara standard), touchresponsen och att den har ganska stora bezels.

Man kan ju alltid drömma om en värld där Google inte hade övergett Qualcomm.

Etzolin, rickards, spigen och 1 annan gillar detta.
  17. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 750
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Undra vilken data amerikaska staten har tillgång till via Pixel och iPhone, men det är en diskussion för en annan tråd...

Men att enbart tro att Kina spionerar är lite väl nativt.

#foliehattenpå

18. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 549

MINA ENHETER

Diktaturer har en tendens att övervaka sina undersåtar

19. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Vi är inte kvar i 70-talet. Kina är ett av 3 stater som hotar och bedriver påverkans kampanjer mot Sverige. Det går inte att relativisera bort. Oavsett vad man tycker om nuvarande regering i USA är dom allierade med oss

20. Rockson

Rockson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261

MINA ENHETER

Är det ett input-lag, alltså att om man sveper så är det en liten fördröjning? Illa isåfall.