Fel på frontkameran?

Discussion in 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' started by Jiwa, Mar 27, 2016.

1. Jiwa

Jiwa Baby Droid Medlem

Antagligen :( nej fick inte svar på ngt

2. devve

devve Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Lyckas du få fokus på ögonbrynen när du tar bild? Mina ögonbryn är alltid ur fokus innan och speciellt efter man tar bilden.

3. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Intresserad av detta också.
    Ta en bild och beskär sen ögonbrynet/skägget om du inte vill visa dig för hela världen :D och posta den här.

4. devve

devve Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Såhär blir mina ögonbryn efter jag tar bilden:
    Ser lite bättre ut innan man tar bilden.

Samma gäller håret på huvudet också.. 0 detaljer.
    Suck.. ska man bli tvungen att gå tillbaka till sin iPhone..

5. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som min då.

Nu väntar vi bara på en liknande bild från @Jiwa@Jiwa så vi kan jämföra.

6. Jiwa

Jiwa Baby Droid Medlem

Lite dålig belysning härinne men tycker ändå att det är en stor skillnad från förr

20160406_103555.jpg

Swedroider, Mackarena and mgw like this.
  7. devve

devve Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma som min då, ögonbryn och hår ur fokus..

8. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi får se om några uppdateringar kommer att förbättra framkameran.
    Jag har tipsat sammobile också så vi får som de uppmärksamma detta problemet på deras sida.

9. nexus^6

nexus^6 Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har precis testat och gjort en liknade selfie och det blir likadant, en gröt av skägg hår och ögonbryn.

Testade för skojsskull med min gamla Sony F707 på 5 MP, samma megapixel som S7 selfiekamera, och det är otrolig skillnad med massor av detaljer på skägg, hår och ögonbryn (dock är vitbalansen knas).

Jag får också ta kontakt med Sibas service, det måste vara fabrikationsfel?

10. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du kolla vilken FW version du har (står hur man gör innan i tråden).

Vad vi vet nu kan det vara både mjukvarufel samt hårdvarufel (felsatt fokus från fabriken).

Jag tycker att det är lite väl många för att det ska kunna vara ett fabrikationsfel (dom borde har sett detta) utan låter mer som om de sabbat något med release versionen av mjukvaran som det förhoppningsvis kan fixa till.
    På XDA forum är det också jätte många som har problem osv.
    Som sagt lite väl många för hårdvarufel.

Om du nu lämnar in din och de konstatera fel och byter kamera modulen återkoppla gärna i tråden.
    Glöm inte att ta bilder innan du lämnar in den och efter för att verifiera om det blev bättre.

11. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Då fler och fler märker av detta problemet så borde vi skriva ihop oss till Samsung och klaga då detta kommer att ge mera kraft i vårat påstående.
    Som det är nu så kanske de bara tänker att det är några få som klagar medans vad jag sett så är detta ett mycket spritt problem.
    Skriv gärna att ni har problem med framkameran till bla. Sammobile osv så det får mera spridning. Jag har skrivit en ordentlig sammanfattning till dem men inte fått svar ännu. Om ni också skriver in så kanske de få mer eld i brasan.
    De skrev ju ganska så snabbt om problemen som snapdragon varianten har med slowmotion videos.
    Framkameran är ju inte jättemycket använd idag så många har nog inte en tagit en bild med sin och vet därmed inte om att detta problem existera.

Samsung support har slutade svara på mina mail efter jag grävde in lite ang. olika moduler samt FW på framkameran och frågade dem rakt ut om så var fallet.

Last edited: Apr 6, 2016
  12. nexus^6

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Screenshot_20160331-215030.png
    Här är en screenshot på FW, tryck Dial *#34971539# för att få fram det.

mgw likes this.
  13. Jiwa

Jiwa Baby Droid Medlem

Jag tar tillbaka att jag upplever min som fixad :( har haft chansen att testa min idag i bättre ljus och i jämförelse med min iPhone 6 är bilderna fortfarande sämst. Detta trots att de bytte frontkamera på min. Teknikerna på samsungservice visste nog inte alls vad de gjorde.

14. nexus^6

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Man får också tänka på vilken belysning man tar selfie i då det aktiverar kamerans brusreducering vid högre ISO tal.

Testade några selfie med den vanliga F707 utan blixt, se ovan, i inomhusbelysning, 2x60watt takplafond, och den drar då på max ISO i "normal" läget på ISO 320, det går att ställa in ISO 400 men då snackar vi aggressiv brusreducering med gröt och blockiness på jpg bilder.

Den här kameran har dock dålig vidvinkel så halva huvudet kommer med vid 30 cm men mer detaljer på skägg/hår/ögonbryn och vid en armlängd kommer huvudet med men detajerna börjar bli grötiga.

Har inte kollat in vilka ISO som S7 använder vid samma belysning, har dock sett att bak-kameran tar upp till ISO 800 i pro-mode.

Det här är dock selifie, fram-kameran på 5 MP, det handlar om.

Finns det någon app som visar allt som finns i EXIF på fotona?

PS har ingen lust att lägga upp selfies på nätet, sorry.

15. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du behöver inte visa hela bilden.
    Bara beskär ögonbrynet eller skägget.

Å anda sidan vet vi redan hur det ser ut så det är lika sak samma.
    Hoppas det är en bugg i FW:en och inte ett hårdvarufel.

16. nexus^6

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Om det gått att anonymisera skägg/hår/ögonbryn hade jag kunnat lägga upp det.

Har försökt kopiera bilderna till ett usb-minne men jag är nybörjare på android och får felmeddelande hela tiden, något med att man måste vara "root" dvs superuser i linux etc.

Då jag i vanliga fall använder Total Commander i Windows så har jag även den som en app på mobilen, ser bra ut. Det skiljer sig dock åt endel. Har kopierat filer en annan dag och aktiverade tillslut root där och fick det att funka.

Har dock sovit för lite för att trixa med sådant nu men det måste göras om jag nu skulle ångra köpet pga kameran inte alls håller måttet, köpte den 10 mars med 30 dagars öppet köp, istället för att reparera/byta ut kameran på en helt ny mobil (tycker det är dåligt, så hellre lämna tillbaka den, och köpa något annat som håller måttet, selfie-kameran är mer som en Smoothie-mixer för ögonbryn ;) )

Det är tveksamt att Samsung skulle släppt ut en "sub par"/dålig kamera om de inte gjort vad de kunnat för att få den att prestera så bra som möjligt inom de ekonomiska ramarna de har, å-andra-sidan råkade jag ut för deras Samsung 840 EVO fiasko förra året, men det tog 3 kvartal innan de fått fixat en lösning på det problemet (allt funkar bra nu, om 3 år kan den vara död iofs, men tror den hålls i schack).

Frågan är om man vill krångla igen med Samsung?

17. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Beter sig kameran lika när ni filmar?

18. nexus^6

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag har testat väldigt lite då jag inte har några fodral/TPU till den än till den hala S7 samt att kör man i PRO mode så är det svårt att välja inställningar utan att komma åt något när man håller den, fick dock den trådlösaladdare idag den 6 april trots at ETA var 8 april på allt som jag samtidigt beställt på ebay, så kanske imorgon eller på fredag om jag har tur.

Då kan jag testa mer men tider rinner ut på öppet köp så jag vet inte om det är någon idé att vänta och testa då utan istället lämnar tillbaka den.

Får se imorgon fram till lunch om det kommit något paket och testa att filma.

Har iofs några få inomhus filmer och bilder i dåligt ljus, det är dock med bak-kameran, 12 MP, och tar klart bättre bilder.

Last edited: Apr 6, 2016
  19. mgw

mgw Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Framkameran ska vara en uppgraderad version av den från s6 (samma sensor) med en 1.7f aperatur istället för s6:ans 1.9f aperatur. Meningen var bättre selfis i dåligt ljus.
    Då s6:ans framkameran var riktigt jäkla bra så betvivlar jag att de nedgraderat framkameran av budgetskäl då de ha gått ut med att det är en uppgradering mot s6:an.
    Då det är samma sensor på båda så är det något med optiken (hårdvara) eller något den gör med bilden i mjukvaran.

20. nexus^6

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Tanken var nog att S7 skulle vara en förbättring mot förra årets S6 och sedan med all försäljningsargument och att på pappret skulle den vara bättre men verkligheten såg inte så ut när de tillslut levererade mobiler till kunderna.

Har inte läst speciellt mycket innan om den och då det fanns få recensioner, jag litade på Samsung skulle leverera, men jag måste sälja bilen och ha mobil för det (har inte haft telefon på nästan ett år :o ), så jag köpte ändå.