[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Förstår det du menar och håller delvis med men jag tycker att det spys lite väl mycket galla på Fello i detta fallet.

    Det är ju inte så att de försöker luras eller ljuga. Man leverera med PostNord, punkt slut kan jag tycka. Har man själv som kund valt ett datum så pass nära inpå så tycker jag det är lite starkt att skylla på Fello.

    Det är som när man köper vad som helst från vilken butik som helst. Om jag beställer något online som jag behöver omgående så väljer jag en butik som har express leverans. Om jag då trots bättre vetande väljer en butik som endast leverera visa PostNord med sina 2-4 dagar, ja då är det beslut på mig.
     
    stelin gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemt är väl just att kunden ej behöver välja datum, kunden har låtit standardalternativet vara valt - vilket är snarast möjligt. Då bör en kunna förvänta att allt är i ordning för att komma igen den dag som numret flyttas över. Speciellt när kunden har låtit leverantören sätta ett datum helt fritt. Detta lär inte vara först eller sista gången detta problem uppstår.

    I detta fall blir kunden kund hos Fello (eller egentligen är det väl Telia om vi ska vara petiga) och inte hos PostNord - därav ligger ansvaret på Fello att posta sina försändelser i god tid så att de hinner levereras enligt det tidsfönster som PostNord anger. Likaså bör de ta hänsyn till att det är varanandagsutdelning, samt att brev kan bli felsorterade - och då lägga till någon dag extra för att kunna gardera sig. Alternativt skicka det med PostNord MyPack så att det levereras vardagen efter.

    Din liknelse med onlinebutik blir lite svår. Men du förväntar väl dig att tjänst och hårdvara levereras samtidigt? I detta fall leverreas tjänsten innan hårdvaran, vilket gör att tjänsten blir obrukbar.

    Oavsett - största problemet här är väl att Fello inte riktigt verkar vara möjliga att få tag i för att det ska kunna lösas på ett smidigt sätt.

    Ansvaret ligger på Fello - absolut sker misstag. Men då ska det vara möjligt att få tag i dem skyndsamt. Vissa ärenden bör kunna prioriteras högre än andra. I just detta fall har kunden försökt att få tag på Fello flera gånger vad jag förstår det som.
     
    ruf0ns, chaffis, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Hade förstått det om det handlade om ett eSIM.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Fast man kan inte hålla Fello ansvariga för något de inte har kontroll över. Eller för ett val som kunden gjort. Sen håller jag med om att default datumet möjligtvis hade kunnat vara längre fram i tiden. Men även då kan man ju inte säkerställa att SIM-kortet kommit fram.

    Och nu kommer du nämna att man hade kunnat ha andra lösningar som redan nämnts och det köper jag men nu har ju inte Fello implementerat någon annan lösning så då får man acceptera tillvägagångssätt som erbjuds och acceptera har ju kunden gjort genom att ingå avtal. (Och bara för att poängtera nu, jag säger inte att Fello är perfekta, uppenbarligen finns det ju möjlighet för förbättring)

    Tycker inte liknelsen haltar angående onlinebutiker. Detsamma gäller om man pratar om en fysisk pryl eller om digital tjänst. Syftar på att man som kund har ett ansvar också.

    Så vi får helt enkelt bara konstatera att vi har olika åsikter i frågan.

    Jag har inte skrivit något om Fellos kundtjänst så tänker inte kommentera det.
     
    stelin och night77 gillar detta.
  5. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu är mitt avtal överflyttat så det gamla är dött, då får jag se om Fello behagar höra av sig inom kort efter mina försök att nå den sk kundservicen.

    Har redan begärt portering tillbaka till Tele2, får se hur detta slutar.

    Det är säkert inget fel på tjänsten som sådan hos Fello. Det rullar nog på och priserna verkar vara bra i övrigt. Men sättet man sköter saker i detta fall gör att jag aldrig någonsin skulle kunna rekommendera dom som operatör oavsett, jag kommer aldrig någonsin heller ens överväga att använda mig av dom som operatör igen.

    Kollar man runt lite på nätet så är jag lågt ifrån ensam ang usel kontakt med deras sk kundservice osv.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 aug 2022
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Rätt omöjligt att synka portering, gissar på att OP inte ville betalar två fakturor, men 99% säkerhet betalar man under övergången. Alltså FUBAR men kom igen, dom har sommarlov, så klart ett sim-kort är sent. Sen borde Fello ge ut spårning av brev.


    Edit: DET ÄR SOMMARPERSONAL, har ingen aning varför man måste prata med en människa så bråttom angående kundtjänst. OK bad luck for you men det funkade rätt bra för alla nya kunder sist dom körde blackfridag trippel. Om man medvetet väljer så snart som möjligt för byte så leker man med elden. Den som skickar SIM är en person, inte Telias automat.
     
    Last edited: 23 aug 2022
  7. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Fello borde synka sina processer. Enligt sms bilder ovan så skickades ju sim kortet efter att man sagt att poteringen påbörjat. Man borde snarast skicka ut simkortet först sen vänta minst en vecka så posten kommer fram även om där är en försening på en eller två dagar. Detta är 100% fellos ansvar.
     
    Kristy, stelex, ruf0ns och 1 annan gillar detta.
  8. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Snacka om skillnad på operatör och operatör oj oj!

    Jag har fortfarande inte sedan i Torsdags lyckats få tag i Fello eller fått svar på något av mina 4-5 mail.
    Pratade med en toppentrevlig merarbetare på Tele2´s kundservice som löste allt åt mig, förmodligen mera än dom behöver. Har ringt dom 2 ggr på två dagar och fått svar inom 5 min.
    Dock blir jag av med telefonnummer tills den 24e då mitt nr kan porteras tillbaka till Tele2. Men dom ordnade ett temporärt nr på samma sim-kort tills den 24e så det är helt ok, fick dessutom ett nästan 30kr billigare abonnemang/mån samt 11gb mera surf (25GB/119kr Mån istället för 14GB/145kr Mån).

    I brevlådan idag låg faktiskt ett sim-kort från Fello men tänker inte ens öppna kuvertet, jag hoppas att dom inte har mage att debitera mig för någonting öht.
    Som sagt så förstår jag att det billiga priset speglar att man inte kan ha kundservice 24/7 och att det faktiskt är lite längre väntetid än 5min etc och det är helt ok! Men väntetiden för att öht lyckas att få tag i någon ska i mina ögon inte överskrida en vecka, framförallt inte när det gäller ärenden som möjligen kan vara lite mera "brådskande".
     
    mm_3 och stelex gillar detta.
  9. maczii

    maczii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Blev nyss kund hos dom, varit i kontakt med som 2ggr via chatt, vet inte varför du inte lyckats nå dom där? Visst en lång kötid men går göra annat under tiden. Mindre brådskande ärenden hänvisar dom till mail så tror inte mailen är hög prio.
     
    stelin, Kristy, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fello har varit överbelastade nu under sommaren, ett stort misstag att de körde med kampanj när de hade minst folk på kundtjänsten. Nu är de helt medvetna om saken och har hört att de jobbar på att rekrytera flera medarbetare vilket tyder på att de har växt och därför behöver de mer folk.

    Att man får ibland lite konstiga problem, det får man räkna med men såklart att ärenden drar på tiden är det inte kul o inte roligt, det får helt enkelt inte hända.
     
    Kristy, stelex och Boris92 gillar detta.
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Vanliga abonnemang hos Tele2 kostar 219 kr/mån för 3GB surf och är helt ointressanta för de allra flesta med Fello oavsett om någon enstaka ny kund nu fått sitt SIM-kort en dag för sent i semestertider. Klart Tele2 har råd att anställt fullt med support-personal med de priserna.

    Porterade min mammas nummer till Fello nyligen och tog också "så snart som möjligt" och SIM-kortet kom dagen före porteringen. Hellre det än att de porterar efter 14 dagar eller vad det nu är som de andra operatörerna brukar göra.
     
    Last edited: 17 aug 2022
    stelin, night77 och Boris92 gillar detta.
  12. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Okej jag beklagar, då måste jag väl vara bortprioriterad eller något för jag lyckas inte på ett bra sätt att nå dom.

    Långa kötider är bara förnamnet när jag försökt nå dom, har Mån-Tis denna vecka hängt på "låset" och ringt direkt på morgonen när dom öppnar kundservice över telefon. Båda gångerna så får jag bara höra att det är många som ringer just nu, vänligen försök senare. Avvaktar någon minut eller två och ringer igen och har kanske plats 80 i kö. Sitter ca 45 minuter i kö för att hamna på nr ca 73-74 i kö.
    Ena dagen väntade jag i lika lång tid och hade hamnat knappt 10nr ner till i kön och den andra gången avbröts samtalet på ca samma köplats. Förkökt flera gången med chatten, har blivit bortkopplad flera gånger ur denna när man precis fått veta att det är ca 240 minuters kö när chatten är öppen 4h.

    Jag har liksom inte möjlighet att sitta och vänta för att eventuellt komma fram till någon så lång tid då jag arbetar om dagarna och därmed behöver dator, telefon till andra saker i tjänsten.

    Förstår att man inte prioriterar epost absolut men anser ändå att man bör kunna svara inom skälig tid vilket jag absolut tycker det har gått nu.
     
    mm_3 och stelex gillar detta.
  13. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag köper absolut att det är längre svarstider än normalt och det är helt ok under semester etc etc.
    Överbelastning tycker jag är en ganska dålig sak att skylla på att man i princip får noll kontakt under så pass lång tid, då har man verkligen saker att jobba med.

    Har man planer på att expandera företaget och bli större så bör man också ha en plan på hur många anställda man behöver för att kunna tillhandahålla en viss produkt mm mm.. Tycker allt känns lite Latjolajban här. Man behöver heller inte vara raketforskare för att förstå att man kanske får lite högre tryck på vissa områden om man har en riktigt bra kampanj som man lanserar, detta går lite hand i hand med planering osv.
     
    stelex gillar detta.
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fello har väl återupprinings funktion, när kön är lång så kan du välja att de ringer tillbaka så slipper du vänta.

    Jag kan säga att jag ringde till Samsung i fredags, valde att ringer mig o tog hela 2 dagar (på söndag) tills de ringde mig lol .. så det är dåliga tider nu för tiden för många företag, tyvärr.
     
    Kristy gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jo, jag håller med, jag har också skrivit om detta, ska man köra med kampanj o man får många nya kunder så borde de har planerat det rätt. Men tydligen har de missbedömt läget. Jag tror Fello läser då o då inläggen här så bra att folk berättar om sina upplevelser.
     
    Kristy, KTM och ruf0ns gillar detta.
  16. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    312

    MINA ENHETER

    Jag valde att få bli uppringd en gång när jag väl lyckades stå i kön hos Fello. De ringde upp efter 2 dagar… vet inte riktigt hur turordningen funkar om man väljer att bli uppringd. Säkert en helt annan telefonkö då.
     
  17. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Fortfarande ingen återkoppling av Fello :eek:;)
     
    stelex gillar detta.
  18. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Har du verkligen kollat din mejl i papperskorgen och under spam, mm, låter väldigt udda att ingen av dina alla mail missats besvarats?
    Ring upp dom igen och tryck på bli uppringd så slipper du ju jaga dom.
    Att du åker ut från chatten gissar jag beror på skärmen/sidan inte varit aktivt öppet, dvs telefon/dator stänger skärmen och webbläsaren går i sov läge rätt vanligt problem om kötiden är lång det händer på många chattar.
     
  19. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tack för tips och råd men ville bara uppdatera om läget. Är egentligen inte ett dugg intresserad längre av att komma i kontakt med dom, mest förvånad över deras kundvärderingar och vård.

    Och nej, har Inget i skräpposten eller dylikt från dom.
     
    stelex gillar detta.
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Men ditt ärende är väl avklarad och du flyttar ditt nummer till Tele2?? så jag antar ditt ärende blev nedprioterad ..
     
    stelin gillar detta.