Fick mobilräkning på 53 000 kr

Diskussion i 'Off Topic' startad av plun, 17 dec 2012.

1. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Alla iPhones jag någonsin sett har alltid haft dataroaming avstängt som standard så hon/någon måste ju ha aktiverat det för att kunna surfa. Tror mer på korkad brud än att Tre ljuger :)

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu vimlar det att "noobs" som har noll-koll och jag håller med Sara att det här är orimligt och att man måste hitta andra sätt att blockera någon från att ladda ner 440MB för 53000:-. Helt absurt !

3. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

"När hon väl kom fram upptäckte hon att det inte längre gick att surfa på mobilen. Hon hade nått den gräns för hur mycket hon får surfa för under en månad med sitt abonnemang.

– Jag tänkte inte så mycket mer på det, men jag hade ju hört att det skulle vara dyrt att surfa utomlands så jag förberedde mig för en hög räkning." Det finns folk till allt, hon är ju medveten om att det kostar mkt att surfa utomlands ändå surfar man på som inget har hänt.

4. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nej! man bränner inte alls 440MB snabbt, verkligen inte på facebook skulle ta flera dagars användande att komma upp i det.
    jag kollar min facebook och läser aftonbladet mm mm mm mm varje dag dygnet runt har Aldrig kommit över 150MB på en dag

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo man bränner snabbt 440Mb om man streamar någonting, sen vet vi inte hur mycket den här fröken hade i bakgrunden som synkades ?

Sen på just flygplatser så är det ofta mycket bra mobilt bredband så att det går undan.

Om Sara hade gjort något kriminellt så skulle jag inte tycka synd om henne men att enbart vara okunnig som så många andra och åka på 53000:- är klart surt.

Roaming-avgifterna är ju sedan rent absurda utan någon som helst rimlighet.:P Ocker !!:money:

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, om man streamar något så är det snabbt gjort - men om man, som hon påstår, endast kollade Facebook och surfade lite - då kommer man inte upp i 440MB.

Att hon vet om att det är dyrt att surfa utomlands - men fortfarande gör det, gör mig lite förvånad.

Sent from my iPhone using Tapatalk

7. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Det är inte kriminellt att vara dum men ibland undrar man om det inte borde vara det. För detta är ett solklart fall av dumhet.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2

8. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Eftersom UE befinner sig i ett VPLMN i ett annat land, kommer 3s billing system att hinna varna om en gräns på 500kr? Nätet där hon är samlar väl på sig CDRer som de sedan skickar till 3 en eller några ggr per dygn typ? Hennes datakonsumtion har mao redan gått upp till den hemska summan när sms skickas ut isf...?

Sent from my LT26i using Tapatalk 2

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men med "dyrt" så kanske tjejen tänkte någon tusenlapp och att det kanske var värt det.

I sak så förstår inte jag hur man kan debitera någon 120 kr/MB för det är ju inte en roaming i egentlig mening utan man belastar ju bara en lokal operatörs mobila bredband.

Sen har ju alla moderna operatörer utbyte med varandra för att snabbt kunna fakturera kostnader sinsemellan.

Så 120 kr/MB för att sitta i Turkiet och surfa är rent ocker och inget annat dvs Tre är stora skojare !!:P

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    120kr/MB är extremt dyrt och tyvärr så är de ju inte ensamma om den kostnaden - Telenor följer ju på rätt så bra med 124kr/MB i Turkiet. Alldeles för dyrt från båda operatörerna.

Men man ansvarar som kund väldigt mycket för hur man använder telefonen och information om hur mycket det kostar att surfa i utlandet är inte så svår att få tag i.

Tror att systemen uppdateras ganska direkt, men är inte säker alls. Det borde rimligtvis inte ta så lång tid. Dessutom skickas det alltid ut information om priserna, när man kommer till ett nytt land :)

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag sänkte 3 roamingpriset till 25kr/MB i Turkiet så nu är det bara Telenor som ligger kvar på över 120kr/MB. Då löser det sig nog för denna tjej var räkning istället lär bli typ 11000kr istället :)

12. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Bra för tjejen. Frågorna nu är varför dom inte sänkte det förrän dom kände sig tvungna till det, och framförallt, hur överprissatta dessa "tjänster" är från början?

Utan att ha en aning om vad ordinariepriset är i Turkiet så luktar även det priset guldko lång väg. Vilket givetvis gör att användandet av våra mobila telefoner inte blir så mobilt som det borde vara om man inte vill ta krånglet med att köpa andra simkort vart man än kommer. Det sistnämnda innebär krångel med telefonnummer som ingen känner till och fungerar väl om man är privatperson, men det fungerar inte för alla.

I mina ögon är det här inte acceptabelt även om vi i nuläget har att rätta oss efter de bestämmelser och kostnadstariffer som finns.

// Strömma

Samsung Galaxy SIII: Nova Prime, Widget Locker, Eget tema
    HTC Sensation: Stock

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Största delen av roamingkostnaden går till den utländska operatören. F.ö så har 3 börjat med att förändra roamingpriserna rejält i jämförelse med tidigare.

I samband med att operatörer ordnar bättre och bättre avtal med varandra så sjunker priser rejält. Tyvärr har detta dragit ut på tiden.

Ändå tråkigt att det varit så dyrt, tills nu. Det är fortfarande dyrt - men inte lika.

14. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Man kan tycka vad man vill om de höga roamingkostnaderna, men faktum kvarstår:

Tjejen borde ha vetat om att det kostar galet mycket att surfa utomlands, eftersom hon är:
    1) Ung
    2) Läskunnig
    3) Bekant med sensationsmedia

Min teori är att hon inte "bara kollade Facebook", utan även streamade musik med Spotify och/eller via Youtube, kollade/laddade upp bilder på Facebook och Instagram, samt slösurfade på andra bildtunga sidor (t.ex. Aftonbladet, bloggar, etc).
    Det är absolut inte omöjligt att bränna 440 mb på 4 h om man har riktigt jävla tråkigt på en flygplats.

Det komiska är att hon i Aftonbladet-gråta-ut-artikeln säger att hon "rekommenderar andra att inte ens ta med sin mobil utomlands". Det är som att säga att man inte borde ta med sig plånboken utomlands bara för att hon själv råkat ut för en ficktjuv. Att inte inse sitt eget misstag trots alla spaltmeter som skrivits de senaste åren om roamingavgifter tyder på att hon inte är mogen att själv ta beslut avseende pengar.

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men... nu är jag delägare i en lägenhet i Alanya så jag det har blivit några resor. (inkl just Istanbul)

Många har ingen aning om vad "roaming" är för nåt, många har ingen som helst aning om hur man knäpper av sitt mobila bredband. Total noll-koll !!:P
    (trots att de är läskunniga :teeth:)

Just Turkiet har då en superb fibermotorväg mot Europa och all trafik skickas ju ner i en fiber så fort det bara går från ett mobilt nät.
    (att Telenor ligger kvar på ocker-prisnivån är märkligt ?? men nu handlade det om skojarna på Tre, Telenor har kanske ett bättre utformat SMS samt ev smartare kunder..;) Vem vet ? )

Hursomhelst så finns det ju ingen rimlighet med att debitera 120:-/MB från ett civiliserat land som Turkiet med ett kraftfullt backbone mot Europa. (vilket då Tre ändrade) Turkcell debiterar då ca 18 kronor/MB.

Definitionen av "dyrt" är då klart relativt och jag ser inte det här som en "snyfthistoria" utan att man måste göra mer från operatörernas sida.

Läskunniga samt korkade smartphoneanvändare vimlar det av... ev är de även lata (vilket förvisso många i de yngre generationerna är) ??

16. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Att det ska va så jävla svårt. Gå och ta en bärs med polarna istället för att häcka på facebook när du är på semester, så hade det inte vart något problem. Sånna här facebook fjantar förtjänar 50k i räkning.

17. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Ganska självklart att hon inte bara kollat Facebook för 53 000, sen vad hon gjort kan vi ju bara spekulera i. Korkad? Troligtvis!

Men den stora frågan kvarstår ju, varför det är 2012 fortfarande ska kosta en förmögenhet att använda sin smartphone utomlands till det den är tänkt?

I Sverige får du flera Gigabyte för runt femtiolappen, utomlands kan du få betala flera 100 000 för samma mängd datatrafik, det kan inte finnas någon som anser det rimligt.

Om det nu tillkommer massa kostnader för dom svenska telebolagen att vi surfar utomlands, ta då ut en "faktureringsavgift" på några selmor och så är det löst.

Sent from my Galaxy Nexus 4.2.1 using Tapatalk 2

18. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Vissa verkar bara kunna lära sig genom misstag.

Att operatörerna har dessa priser är för jävligt helt enkelt men ingen tvingar någon att använda tjänsterna.

Sedan får denna tjej skylla sig själv, hon lär antagligen få massa rabatt men ändå. Att åka utomlands är inte som att åka till köpcentret vilket många av den nya generationen verkar tro. Att överhuvudtaget ha på roaming utanför EU är bara det ett steg i fel riktning. Dessutom om man inte vet priserna, allt detta bör ju kollas upp innan avresan. Det är som att hoppa på flyget till land X och när man kommer fram få redan på att man måste ha visum.

Åker du utomlands se till att ha koll på saker eller stanna hemma.

Rekommenderar filmen Idiocracy till allihop...

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ska det vara så förbenat svårt att använda flygplansläge? Om man nu måste smsa 24/7 som många under 25 frenetiskt gör, varför då inte slå på det nån gång då och då istället? Eller låta bli och smsa och se till att svara på annat sätt om möligt, kanske via wifi om så finns.

20. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

+1 på den!

(skall det ju stå)

Last edited: 19 dec 2012