Fick mobilräkning på 53 000 kr

Diskussion i 'Off Topic' startad av plun, 17 dec 2012.

1. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

numera finns wifi på dem flesta cafeér, barer, FLYGPLATSER mm mm speciellt utomlands..

IMO tycker bruden skall betala fakturan då hon hela tiden visste att det var dyrt!
    å för den delen vet väl alla om att det är dyrt att ringa utomlands, man borde kunna koppla ihop detta med surfande :S
    tror bruden spelar offer

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Klart hon gör. Alla vet att det är dyrt och om man inte vet hur dyrt så kan man ju kolla upp det INNAN man åker iväg. Hon kan gått betala de 53k för att hon är så jävla dum.

Förstår inte varför ni hackar på Tre heller. De är ju långt ifrån ensamma om de där priserna.

3. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 357
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Plun brukar alltid hacka på Tre så det är inte så mycket att bry sig om :)

4. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Fast varför skulle hon bara behöva betala 11000 kr nu när de sänkt?

Det är som att säga att man köpte en bil för 200000 kr och två veckor senare säljer de den för 150000 kr. Ska man då kräva att få tillbaka 50000 kr?

Nää hon får ta och hosta upp 53000 kr.
    För övrigt hatar jag dessa snyfthistorier, de är i klass med "**** blev lurad på Facebook, trodde det var en kompis h*n satte över pengar till". DET ÄR FÖR FAN 2012, LÄR ER.
    Ibland undrar man om de är anställda av Aftonbladet (idioterna alltså), det är väl många som läser de artiklarna på nätet så de tjänar bra med pengar..

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 315
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker också att hon borde betala 53000 - men om det skrivs sen att "3 tvingade Sara att betala" så skulle nog folk inte se så positivt på 3 - det handlar ju egentligen om ganska små summor för 3, skulle jag säga.

Håller med dig fullt om snyfthistorier!

Sent from my iPhone using Tapatalk

6. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Förövrigt så måste ju hon va en apple användare.

7. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

lmfao!

8. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Om jag fick en mobilräkning på 53 lax så skulle det nog komma en sked i brallan o_O
    Verkar för övrigt solklart att hon inte bara har kollat lite Facebook. Hon måste allra minst ha laddat upp foton till FB, säkert flera stycken eftersom de flesta blir fotobenägna på semestern när man ser så mycket nytt. Antagligen satt hon med Spotify också och dödade tid med musiklyssning.

Hon får skylla sig själv och pröja tycker jag. Om hon inte fattar hur mycket datatrafik som sugs av en smartphone så ska hon inte ha smartphone.
    Att hon "har hört" att det skulle vara dyrt att surfa utomlands men inte kollat upp hur dyrt det är tyder på att hon är mer dum än vad hon kan skylla på.

Det verkar dock märkligt att en operatör överhuvudtaget skulle låta kunden komma upp i sådana summor som 53 000. Hur många har råd att betala det liksom? Även om man tjänar bra så svider det för de allra flesta att få så saftiga räkningar, det måste ju operatörsfolket inse. Operatörerna borde ju haja till när en kund kommer upp i 5 lax, att låta det gå ännu högre är korkat från deras sida sett eftersom ytterst få människor kan betala 53 000.

Last edited: 21 dec 2012
  9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 315
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet är att roamingavgifterna inte alltid förs in i den svenska operatörens system direkt utan ibland kan det bli en liten fördröjning. Det beror på hur ofta operatören i utlandet fakturerar den Svenska operatören!

Sent from my iPhone using Tapatalk

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu måste du bestämma dig.... att tjejen allmänt sett är "blåst" är utom allt tvivel... men är det rimligt att skojarna på Tre ska kunna debitera den här summan ?? (och sänka en blåst användare totalt)

KB, MB, TB.... hmmm ??:cool:

11. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Kanske vore vettigt om alla operatörer har en viss övre gräns för hur stor fakturan får bli och som resp användare sätter själv och som inte får överskridas. Det skulle kunna vara obligatoriskt att fråga efter gräns i samband med att abonnemanget tecknas/förlängs. Då skulle dom som har lite svårt att slanta upp kunna ha en striktare gräns och dom som har råd skulle kunna slippa begränsningar. Borde vara en fördel både för kunder och operatörer,det kan ju inte vara bra för operatörerna själva att råka ut för dålig publicitet som denna eller att folk inte kan betala sina fakturor. Borde väl inte heller vara alltför svårt att ordna. Operatörerna borde ta hänsyn till att alla kunder inte tillhör NASAs begåvningsreserv.

12. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Håller med om att där borde vara en gräns, men det är skilnad på att vara obegåvad och en idiot. Hon är bevisligen en idiot. Alla vet att det är svindyrt och jag har aldrig haft en mobil där roaming varit aktiverat som standard. Hon aktiverade roaming, hon surfade, hon får betala.

13. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hon visste att det var dyrt, men fortsatte utan att kolla pris. en normal människa hade varit lite intresserad av hur mycke det kostar när man Vet att det Är dyrt. detta gjorde hon medvetet. pay up!

14. hawah

hawah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Denna funktion finns i operatörens system och det var en möjlighet som en del operatörer erbjöd för länge sedan (när mobilsamtal fortfarande var dyra...)
    Dock så genererade det en mängd samtal till kundtjänsterna om begäran att öka mängden och allt strul i samband med en sådan begäran (verifiera att det var behörig person, etc...)

Dessutom är det som någon sa ovan att debitering från utländsk operatör kan vara fördröjd, vilket skapar problem med en sådan lösning.

15. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Stämmer ju, som någon skrev tidigare, att roaming inte är aktiverat som default. Hon har själv satt på det så då får hon snällt ta och betala.
    Verkar dock fortfarande helvrickat att en mobilräkning ens kan gå upp på 53 långsjalar. Operatörerna borde absolut sätta en maxgräns, speciellt vid roaming. De flesta människors bankkonton får ju dödsångest av oförutsedda utgifter på så lite som fem tusen.

16. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag som ändå har haft 3 länge måste sägs emot dig. Tre har länge erbjudit en kostnadskontroll på data utomlands. De erbjöd den långt innan EU tvingade operstörerna att ha en.

På Tres hemsida så finns det väldigt tydlig information om vad som gäller utomlands och den är heller inte särskilt svår att hitta.

Om man inte orkar surfa in på hemsidan för att kolla vad som gäller utomlands så kan man kontakta kundservice.

Hade tidigare Tele2 och de hade samma information på sin sida.

Dina argument håller inte. Hon har fått en faktura på dumskatt, så enkelt är det. Är det rimligt med så höga priser utomlands? Kanske inte men informationen om vad det kostar är, tycker jag, väldigt tydlig. De flesta operatörer, inkl. Tre, har dessutom prisexempel på vad olika saker kostar (1 min YouTube, 1 artikel på Aftonbladet osv).

Det positiva med händelsen är det personer som hon som får priserna att långsiktigt sjunka och får EU att reagera o sätta press på operatörerna.

Till nästa gång kan hon iaf se fram mot lite lägre priser i Turkiet. :-)

Så, nu har jag fått skriva av mig. Ha en god fortsättning allihop!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

17. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Tror ändå att hon är en skojare. Jag hade tidigare 3GB surf/mån. 440MB är alltså ca 1/6 av detta. Jag hade nästan konstant på internetdelning eller kollade på YouTube videor och internet tog ej slut. 440MB är knappast något man slösar bort genom att kolla "lite på Facebook".

Sedan är väl Tre inga skojare. De har valt att sätta denna summa, vill man surfa får man lov att kolla priset eller ta konsekvenserna. Man kan inte dra någon snyfthistoria och klaga hos Aftonbladet när man själv har gjort fel.

Last edited: 30 dec 2012
  18. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sitter som telefoninsvarig på jobbet och vi får en bra del läbbigt räkningar på telefoni från mer exotiska länder än Turkiet och Tunisien. Vi har dock stängt av all data roaming utomlands centralt.

Tapatalked - might contain weirder text than usual.