Ficklampa med Volume Up

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av ZiMMeN, 13 jan 2020.

  1. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej.

    Är på jakt efter en app som kan starta och stänga av ficklampan med bara Volume Up på mobilen.

    Nämligen så att jag har en P30 Pro, och stör mig lite på att de inte finns någon snabbt sätt att aktivera ficklampan utan att behöva låsa upp skärmen.

    Så en enkel app, med bakgrundstjäns som man kan ställa in hur lång tid med trycker innan den tänder ficklampan.

    Denna app skall fungera med Android 10.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Också intresserad!

    Går detta ens att åstadkomma utan root? Kanske genom att hacka in sig på något hjälpmedelsverktyg?
     
  3. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jo självklart ska de gå utan root, blir ju en app, är inte någon systeminställning som skall ändras eller läggas till.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Tror inte appar får lyssna på knappar faktiskt. Denna finns exempelvis som workaround som @N6290@N6290 nämner, men framgår inte om den funkar med Android 10.
     
    jogge gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hur kan du säga att det självklart ska gå? Appar är sandboxade, de kan inte göra vad som helst. Svaret på din fråga bygger på om det finns något API som tillåter att appar gör det du vill. Samsung lade väl till en funktion för sin Bixby-knapp så att den kan remappas, du kanske borde kolla om din Huawei-telefon har en sådan knapp och om tillverkaren faktiskt har lagt in så att den kan remappas i så fall?

    Jag hittade denna lista:
    7 Android Apps to Get More From Your Phone’s Physical Buttons
    De två första apparna verkar kunna göra vad du vill, men jag vet inte hur pålitliga apputvecklarna är eller vilken metod de använder. Listan är hyfsat ny, från 2019, men apparna kan ju vara äldre.
    Testa dessa om du vill, och återkom med resultatet!

    Din länk försvann, posta gärna igen!
     
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Sorry, här är den: https://play.google.com/store/apps/details?id=in.blogspot.anselmbros.torchie
    Precis som de apparna som är i din artikel så bygger de på att hacka sig in via accessability services. Kan vara så att de inte fungerar med släckt skärm heller.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    I appen automate från llamalabs finns en inställning för att reagera på långtryck av volymknapp, men då man aktiverar den får man upp ett meddelande att root krävs, den appen kan annars komma åt ganska mycket inställningar, så ja det verkar svårt.
     
  8. v33nom

    v33nom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Varför inte bara välja ficklampsappen som snabbtillgång med dubbeltryck?