Ficklampsnörd tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 19 mar 2019.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  2. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  3. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Finns det några ficklampor med den nya lume1 på marknaden med överkommligt pris? (Nybörjare)

4. BrearedsDea

BrearedsDea Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Provar att skaka liv i tråden.
    Blev lite sugen på en finare ficklampa nu när vi ändå går mot ljusare tider(?) :)
    En vän köpte ungefär denna och jag blev väldigt imponerad måste jag säga. Tänkte köpa denna eller liknande modell men har ni någon annan prisvärd modell att rekommendera. Ska få plats i större ficka får man väl säga. Tänkte testa den i jobbet framför allt. (Lysa ner i brunnar bla).

ASORT 【Extremt vidsträckt skott 3 km】LED-ficklampa 30000 lumen extremt ljus, Typ C uppladdningsbara taktiska ficklampor, batteridriven, 5 ljuslägen, vattentät, för camping, vandring, nödsituationer (1 x 26500 batteri) Amazon.se

Jag vet att alla specifikationer och räckvidd bara är bluff men den lös väldigt bra måste jag säga. Men ni kanske har något bättre att rekommendera i prisklassen. Behöver inga funktioner eller annat lull-lull utöver zoom.

5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Den sajten finns inte längre, har du lagt ner eller glömt betala för den?

BrearedsDea gillar detta.
  6. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 079
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    Ja då var vi ju på väg mot mörkare tider igen, någon som köpt någon ny stark ficklampa?

7. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    LUMONITE® Compass en riktigt bra lampa använder den som headligt när jag skottar snö med ATN , bra lusbild bred ljusbild och lyser garanterat 20-30meter fram . Den blir extremt varm på den högsta ljusstyrkan men när man kör snö skottning med ATV så håller den en rimlig temperatur. Nackdelen om man möter fordon så börjar dom blinka med helljuset redan 200-300 meter innan. Och är laddbar med medföljande usb kabel. Kör direkt i ATVs cigarett uttag så har oändligt med batteri när jag jag skottar, annars håller den kanske 50-60 min på högsta ljusflöde. Går även att använda som dyklampa i klart vatten

8. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

9. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Måste slå ett slag för WURKKOS FLASHLIGHT
    Riktigt bra kvalite för priset, dom finns också på amazon och andra ställen men är billigast att beställa direkt.

Oceanic gillar detta.
  10. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag skapade en tråd nyligen om en ficklampsfråga, se länk nedan. Tror nu att jag har ändrat mig lite angående vad för slags ficklampa jag söker. Tänker att jag kan ta den fortsatta diskussionen här, där fler läser.

Ficklampa

Jag var först inne på en pannlampa, men har sen insett att det "LED-band" jag köpte i vintras duger rätt bra som pannlampa. Så nu tänker jag istället att det jag vill ha är en vanlig rund, avlång ficklampa, gärna så smal diameter som möjligt, och helst såpass liten att den får plats i en vanlig byxficka. Se bild, ungefär denna formen, men hade också gått något smalare och längre.

Tanken är att använda den utomhus i naturen eller om jag besöker något militärt bergrum eller liknande.

Mina krav/önskemål:
    Att den lyser starkt. Om jag är på ett öppet fält eller fjäll på natten, så vill jag att strålen ska kunna lysa upp en punkt hyfsat långt bort. Det behöver inte vara den mest extrema strålen, men gärna i hyfsad toppklass vad gäller styrka för den prisklass jag tänker mig. (500 kr helst, kanske lite mer, men max 700 kr tror jag, om den verkligen är värd det).
    Någon slags indikator hur mycket batteri man har kvar. Gärna uppladdningsbar, med USB-C eller liknande.
    Tanken är att använda den i naturen och andra platser som är "otympliga". Så gärna hållbar, som tål att man tappar den.
    Gärna medföljande bärrem.

Några tips?

Oceanic gillar detta.
  11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Inga tips?
    Börjar dra ihop sig till att beställa snart.

Om kravet jag skrev lät orimligt, det med att den ska kunna lysa upp fält eller fjäll, så är det inte hela världen ifall den inte löser det perfekt. Men vill gärna höra lite exempel på vad era ficklampor kan lysa upp, hur långt bort/hur stort område, så jag vet vad jag kan förvänta mig. Lumen och andra såna enheter har jag ingen koll på tyvärr.

12. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Låter som du ska ha en lep. Sök på bäst lep flashlight dom använder vitt laser

Last edited: 20 jun 2024
  13. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

LEP = Laser Excited Phosphor.
    Jaha, intressant, aldrig hört talas om. Ska läsa på. Äger du en sån? Ser att såna verkar vara olagliga i vissa länder, då de räknas som laser, till exempel Kanada. Stod också något om att de bara duger på längre avstånd, men inte funkar så bra för att lysa upp det man har framför sig, typ om man pillar på något med händerna. Stämmer det, eller missförstod jag texten jag läste?

Kom på att jag kanske borde förtydliga det jag skrev i inläggen ovan igen. Jag menar inte att ficklampan jag söker måste vara kapabel att lysa upp något jättestort område, eller vara väldigt stark på långt håll. Snarare menade jag att om man är ute och campar så får den gärna vara hyfsat kapabel att lysa upp omgivningen, även om jag inte förväntar mig några underverk. Fjäll/fält kanske gav fel associationer.

Era tips tidigare i tråden, ingen av dem som uppfyller mina preferenser på ett ungefär?
    Typ det med batteriindikator, uppladdningsbar, hållbar, bärrem.
    Någon sajt online som är känd för att vara prisvärd?

14. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Du hjälpte mig med konsumenträtt, så ska försöka hjälpa dig ;)
    Glöm allt med LEP oanvändbart för dig.

Har vart försäljare av ficklampor och kan nästan minst en tillverkare på varje bokstav. Svara på så mycket av de nedan så ska vi se om vi kan sålla ut bästa tänkbara.

• Räcker 1000 lumen tror du har du erfarenhet av någon lampa med riktiga 1000 lumen (inte wishskräp med 5 biljoner lumen)?
    • Har du någon ljusbild som du väldigt gärna vill ha, o i så fall visa bild från google.
    • Någon speciell kelvin som är viktig: varm/kallt ljus?
    • Är du i behov av en ficklampa med många olika ljuslägen t.ex. 5 lumen för kartläsning eller liknande?
    • Hur stor vill du att den ska vara, ska den gå i fickan utan att du stör dig på den?
    • 18650 eller större cell?
    • Är du i behov av att den ska lysa starkt en längre period utan att den steppar ner väldigt mycket efter typ 1 minut?
    • Fyll gärna på med fler egenskaper du vill ha eller kommer på.
    Jag har en i åtanke jag själv skulle köpa utifrån dina preferenser ovan.

15. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tycker du är extremt otydlig med vad du vill ha..

Antingen willl du ha bra flood eller throw du får bestämma dig!

Visst du kan väl få något mitt i mellan..

Alltså jag tycker det är svårt att gå fel med fireflylite e07x

E07X Cannon (with 25 degree optics)

Vad det gäller färg temperatur föredrar jag varmt ljus runt 4000k eller lägre... Men är en smaksak... Men känns trevligare...med fireflylite kan du välja exakt själv vilken emitter och färgtemperatur du vill ha... Varje emitter har din fördel och nackdel.

LEP kommer vi nog se mer av i framtiden och kommer förmodligen ersätta led på sikt... Men det är fortfarande en ganska ny teknik som dras med höga kostnader...

View: https://youtu.be/iN3eaAkd-po?si=WleIByTsfRqqUxij

16. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

17. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
  18. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men som sagt fireflylite E07X har både bra throw och flood så bra för camping. Den har även en bra driver som gör att den kan behålla ljusstyrkan länge utan att den throttlar ner.

19. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Men om det bara handlar om att lysa upp din camping plats så är denna ett bättre val finns diffuser som tillval!

NOV-Mu V2

rekommendera emmitern med 3700k ger en mysigt varmt ljus till din camping plats

Även denna har en hög kvalitativ bucket driver vilket förklarar det lite högre priset.

upload_2024-6-27_19-43-13.png
    upload_2024-6-27_19-43-49.png

20. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu är det snart black Friday då är det ett bra tillfälle att köpa nya ficklampor så dom brukar resas ut till bra priser.

Jag tänkte köpa 3 st från fireflylite.
    Dom brukar ha black Friday rea varje år.

Någon annan som ska köpa?