Film i HD

Diskussion i 'ASUS' startad av Foxy, 7 sept 2011.

1. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Företag/tillverkare gör så hela tiden. De begränsar medvetet funktionen hos en produkt för att göra en annan produkt mer attraktiv. Det fungerar så, och folk går på det. De behöver inte vårda sitt rykte/anseende så länge de anser att de tjänar mer på den här modellen där de håller tillbaka en produkt för att lyfta fram en annan.

Jag håller med om att det är fult, och det skadar deras anseende bland oss som har tillräcklig koll, men 99% av konsumenterna har ingen aning, vilket de lever på. De lever på konsumenternas okunskap.

2. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Men borde inte det medföra att man borde kunna kolla med hjälp av custom rom eller något sådant?

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nej, det är inte olagligt att skapa saker som kan användas tilll olagliga aktiviteter... men nVidia kanske har fått order om att hålla tyst om en del specifikationer och data om Tegra 2???

Jag menar... om upphovsrättsmaffian kan pådyvla begränsningar i HDMI (det var nån kryptering mellan grafikkort och anslutna HDMI-enheter som slog till ifall man försökte köra piratkopierad film i början, vilket numer är en ickefråga iofs) så ser jag det inte märkligt att upphovsrättmaffian har beordrat nVidia att skapa en artificiell begränsning för sin hårdvara...

Last edited: 16 sept 2011
  4. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det är möjligt men personligen brukar jag inte riktigt tro på konspirationsteorier.

5. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Näe... jag är inte heller nån konspiratoriker egentligen... men nu har jag iaf skapat en konspirationsteori som iofs bygger på tidigare erfarenheter av upphovsrättsmaffian... begränsningar bla för Spotify om man kör gratisvarianten osv... finns mängder med exempel...

Om ni inte redan har förstått det så är jag riktigt kritisk till USA's upphovsrättsindustri...

6. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har en ny fråga men vill inte starta en ny tråd. Jag försökte flytta över en hd film på 4.37 GB till mitt minneskort men när det är ca 3 minuter kvar så står det att det han skett något fel och att jag kan hoppa över filen osv. Är det någon annan som har samma problem eller har någon lösning

7. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

På filsystemet fat32 kan en fil max vara 4GB.

Android stödjer inte ntfs. Har du en kernel som stödjer ext4 så borde du kunna ha det filsystemet på minneskortet. Dock måste du installera stöd för det på windows om du ska kunna läsa kortet där.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

8. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Då kan man ju ändå inte kolla på hd film...

9. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

SD-läsaren i dockan klarar av SDXC standarden, dvs kort som är större än 32GIB och för att kunna utnyttja dessa storlekar så kan man köra med exFAT eller NTFS i Transformern...

10. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tegra 2 är stort på plattor för att det var första dualcore processorn . De första versionerna av android 3.x fungerade hu ENDAST på tegra 2 pga av gpu-accelereringen endast var anpassad till den. Tillverkarna var alltså tvungna att använda.

Att komma ihåg är att tegra 2 är ett rätt gammalt chipset, der hade funnits ett bra tag innan det började användas. MKV var väl inte på tapeten när nvidia gjorde tegra 2, men de kan ju utan problem lägga in stödet nu i efterhand så....

Vill ni ha film i 1080p så får ni konvertera till mp4 med mpeg-4 och 15000 kbps 1080p, det är bra bild på en stor TV och flyter galant

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

11. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Varför skulle du inte kunna det?

Det är ju inte så att alla "HD" filmer är lika stora, det handlar ju om hur långa de är...

12. henel321

henel321 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Sedan nya versionen av Dice player kom ut med separat Tegramodul har jag inga problem alls med mkv i 720p oavsett vad jag kastat på för format, kalas även vid snabba panoreringar. Dock kör jag förvisso även Revolver 3.2 med Clemsyn kernel 19b i 1424 MHz.

Filmade det lite snabbt med den kassa kameran i Defyn. Däremot så märker jag att mitt 32 gigs SD är lite segt, det hackar några sekunder när man hoppar i en film när den ska buffra. :-(

https://www.youtube.com/watch?v=5pYExZfkPZg&feature=youtube_gdata_player

Sent from my Transformer using Tapatalk

Last edited: 19 sept 2011
  13. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är såvitt jag kan se bara high 3.1-klipp du spelar upp där. Inget 4.1-klipp. Vissa 3.1-klipp fungerar på mina enheter också, andra inte. Och även de som fungerar tappar några frames ibland då det är riktigt mycket rörelse på skärmen. Även om det bara sker någon sekund då och så så blir det för mitt vidkommande osebart.

För att testa ett ordentligt 4.1-klipp: Dra ner sampleklippet för "Scarface 1983 720p BluRay DTS x264-HDxT" tex, och se.
    För att testa ett 3.1-klipp som Tegra 2 går bet på: Dra ner "National Geographic Return of the Ghost Ship 720p HDTV x264-DHD"

Jag har testat ovanstående klipp på tre olika Tegra 2-enheter med senaste Dice Player installerad (separat Tegra 2-modul) och ingen kan spela upp det utan kraftigt hacknde. Inte ens en av enheterna som jag tillfälligt kör i 1646 MHz klarar av det, inte ens nästan.

14. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Skumt, jag har inte haft ett enda problem med något. Ska se om jag får tag på några "problemklipp".

Sent from my Transformer using Tapatalk

15. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag har nu testat ett tiotal 720p-klipp i olika format och codecs (baseline samt high 3.1/4.1) och inte ett enda har flutit perfekt utan ett och annat hackande. Vissa är till 99% hackfria, främst xvid/baseline, men inget är helt fritt från lagg. Detta på enheten som är överklockad till 1.6 GHz.

16. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Alla HD 720p bluray filmer jag har är mellan 4-7 GB. Finns det något program så man helt enkelt kan dela en film i två delar. Det skulle vara perfekt :)

17. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Är samma sak för mig, och har känt mig lite utanför då alla säger att diceplayer fungerar så bra och spelar upp deras mkv filmer fint. medans jag alltid har bekymmer med mkv.

Då kan man väl säga att de som kan spela upp deras mkv har de i ett sånt format som standard spelare nästan ska fixa om ljudet är i stereo. Tror det är där som diceplayer har ett övertag att den fixar dts mm som övriga spelare inte klarar.

Sitter för övrigt på en Galaxy Tab som kör i 1.4GHz.

Då du ändå inte kommer kunna spela upp de utan lagg är jag rädd att det är lika bra du konverterar om hela filen till mp4 och får då en film som är i mindre storlek och flyter på till 100%

För att dela upp filen så är det mkvtoolnix som gäller.
    MKVtoolnix 4.9.1 - VideoHelp.com Downloads

skogstomte gillar detta.
  18. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag ville bara testa :P tack så mycket

19. henel321

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Antingen så spelar ni helt andra saker än mig, så är jag blind eller så har ni groteskt mycket högre krav? De filer jag har testat idag har fungerat helt ok - och då har jag ändå haft synbart hackande panoreringar på samma filer tidigare?

Ser ni hacken eller mäter ni upp dem på något sätt? (jag har inte hittat någon "FPS-mätare" eller statistik i Dice?)

20. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det handlar om ett flyt som inte är lika smooth som på datorn eller via min Popcorn Hour tex. I vissa scener sjunker frameraten från 24-30 till kanske 15-20 och i vissa fall ner lägre än så - hur stor betydelse detta har är förstås individuellt, men för mig är det osebart. Det blir "flimrigt".

Jag talar alltså inte om att det kryper ner till fyra bilder i sekunden och verkligen HACKAR fram (även om det kan bli så illa på riktigt tunga 4.1-klipp), men det är inte de 24-30 som det SKA vara.