Firefox 4

Diskussion i 'Off Topic' startad av robot, 24 mar 2011.

1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Självklart inte, jag ville bara höra fördelarna resp. nackdelarna med de två olika. Inte för jag blivit speciellt smartare, mer än att Chrome har en process per flik, vilket jag tycker låter smart. Det är det enda argumentet jag hört än så länge.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det är rejält smart faktiskt. Sedan brukar det vara snabbare än andra browers. Nu har säkert firefox kommit upp i samma nivå men tidigare har ju Chrome vart betydligt rappare.

Sen får man de nio mest besökta sidorna när man startar en ny tab. Riktigt smidigt det också.

Sen blockar det reklam helt vansinnigt bra. Facebook för mig har ALDRIG HAFT EN ENDA ANNONS! Detta förstod jag när vi på Droidstuff skulle börja annonsera. Jag letade och letade men fattade tamejfan inte vart annonserna var någonstans. Först efter att jag tagit bort filtret så greppade jag det.

Stelthmode (ctrl+shift+n) ifall man vill... hmm... shoppa julklappar? Den sparar alltså ingen historik.

Tabbhanteringen är överlägsen. Enkelt att dra ut en tabb till ett helt eget fönster. Använder det jätteofta om man t.ex. skall skriva av något och vill alt+tabba mellan två fönster. Eller föra över något till TV:n. Eftersom allt ligger i egna processer så löser Chrome det väldigt smidigt.

Chrome to phone är också en smidig liten extension.

Det är väl några saker som gör att jag hellre surfar i Chrome än i Firefox ;)

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Chrome lär starta snabbare fortfarande, ingen big deal. :P.

Går nog fixa med plugin om man vill ha, inget jag nyttjar.

Adblock+ fixar biffen.

Fungerar jättebra i firefox med :-)

Firefox to phone har jag :)

Stealth mode finns också, dock har jag ställt in att inte spara någon historik.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du behöver inte byta ;) Chrome känns helt enkelt smidigare. Ser smidigare ut. Ligger nog en hel del i det också. Firefox har börjat bygga bort den jobbiga och tunga känslan men det sitter allt lite kvar.

Kör du vidare på Firefox. Det är ju viktigast att man själv är nöjd. Däremot vet jag ingen som gått ifrån Chrome till Firefox. Tvärtom däremot? Huga så många. Nåt måste ju vara bättre :)

5. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    CHROME FTW!

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag har testat det mesta i webbläsarsammanhang, men kommer nästan alltid tillbaka till firefox. Körde Chrome under en längre period nu innan Fx4 släpptes dock.

Om man ska räkna upp några punkter som jag tycker är relevanta, och som får mig att hålla fast vid firefox då..

- Den är väldigt anpassningsbar. Har en hel del inställningar till att börja med, ett stort antal tredjepartsplugins och teman, och man har möjligheten att ändra layout av knappar och menyrader lite som man vill. Även om detta till viss del är sant för Chrome också, så tycker jag att Firefox ligger en bra bit före fortfarande.

- Funktioner. Bara sådana saker som att man kan skrolla för att växla mellan flikar, eller spara sessionen när man avslutar på ett smidigt sätt höjer användarupplevelsen. Även här kommer tredjepartspluginen in. Fx har (imo) en överlägsen plugin-hantering jämfört med Chrome. fx har även ett större antal plugins.

För att svara på dina punkter:
    (Notera: Jag försöker inte övertyga eller motbevisa någon, utan detta är endast mina egna åsikter och erfarenheter)

Med Fx4 så tycker jag helt klart att båda webbläsarna spelar i samma liga. Chrome kontra Fx3.5/3.6 var dock en helt annan saga, vilket är en av anledningarna till att jag använde Chrome ett tag. Men som sagt så ligger de relativt lika nu.

Detta går enkelt att fixa med plugins, men kollar man till standardfunktioner så har du rätt.

Här tycker jag att Fx med Addblock+ är överlägsen Chromes ditto, då jag med Chrome har haft en hel del problem med adds i flashvideos, som jag inte har stött på i Fx.

Private Browsing (ctrl+shift+p) ifall man vill... hmm... shoppa födelsedagspresenter?

När det kommer till tabbhantering så skulle jag inte påstå att Chrome är överlägsen på grund av de funktioner som du tar upp, då samma funktioner finns i Firefox. Att varje tab är en egen process är dock en rätt så smart finess. Inte för att det tillför några funktioner, utan mest som en failsafe om en sida skulle haverera. Jag är osäker på hur Fx fungerar på den punkten för tillfället dock.

Firefox Sync finns inbyggt från början. Finns även ett antal tillägg för sync av olika slag.

Slutligen. Det finns en anledning till att jag väljer Firefox före vilken webbläsare som helst när det kommer till laptops: Vimperator. Helt underbart när man inte har tillgång till en mus, och tvingas att sitta med en trackpad.

Nu får ni ursäkta eventuella stavfel eller grammatiska missar, då det är halv fem på morgonen, och jag börjar bli trött.

7. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Indeed, indeed. Jag har kört FF sedan urminnes tider, tills att 3.(?) kom ut och allting kändes allmänt slött, gick då över till Chrome för att det helt enkelt kändes som ett bättre alternativ för tillfället. Nu är jag tillbaka med FF4 och är helt övertygad om att jag kommer fortsätta med det.

Det jag egentligen ville ha sagt är dock att detta inte är något race, man ska använda det man trivs med och inte vad alla andra säger "is teh shiet". Detta säger jag inte till dig, utan till alla som skall envisas om att just deras webbläsare är bättre än den andras. Det gnager lite på mig.. :)

Och slutligen, GÅ OCH LÄGG DIG MÄNNISKA! ;D

8. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hmm.. När jag tänker efter så kan man nästan jämföra Fx vs Chrome med Android vs iOS

9. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag hade stora problem med ff 3.6.... därför bytte jag till chrome och är jättenöjd med chrome. Men nu måste jag ju testa ff 4 och se om jag kan vändas tillbaka :P

Jag säljer inte min själ till någon... är något annat bättre så hoppar jag på tåget ;)

EDIT: So far so good! ..... Känns bra mycke bättre nu med ff 4 jämfört med ff 3.6. Ska testa ett tag så får vi se om jag stannar :)

EDIT: En sak jag älskade innan var download statusbar addonet.... hade glömt av det, men nu blev jag påmind :)

Last edited: 25 mar 2011
  10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så anledningen till varför man bör byta ut Chrome till FF4 är tredjepartsplugins? Finns där mycket mer än till Chrome?

EDIT: Lol. Jag testade verkligen FF4 ett tag nu. Installerade plugins och annat som jag tyckte borde funnits där ifrån början. Det var visserligen ganska roligt :) Surfade lite och vande mig vid att typsnittet gör allt lite suddigt. Börjar gilla gamla FF igen!

Sen skulle jag in på Handelsbanken. Först hängningen. Drog upp aktivitetshanteraren och letade. Nej just fan, här finns inga processer, bep bop bop bop. Stängde av allt. Öppnade upp. Samma visa igen.

Uninstall.

Last edited: 25 mar 2011
  11. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Byt bank.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

12. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Har inte haft ett enda problem med FF 3.6 - vad var det för problem som fick er att byta till Chrome?

Vilken version är senaste Chrome på?

13. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

FF 3.6 var seg som tusan, hängde sig ständigt, ständiga krasher.... allt gick i slowmotion när man växlade mellan flera fönster. Jag var väldigt besviken då eftersom jag gillade FF... bytte till chrome och allt det där var som bortblåst.

Men..... nu har jag kört med FF 4 idag och jag är glatt överraskad :) Det kan nog bli en keeper.

14. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Jag surfar på internet och det vill jag ska gå snabbt, så Chrome är ett självfallet val för mig. Det funkar ungefär dubbelt så snabbt på min dator enligt lite benchmarks. Chrome hade dock gärna fått ha en vettig Firebug-plugin så att webbutveckling går snabbare.

15. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    en sak jag märkte med ff4 är att man kan via wäbbläsaren ändra skrivbackrund

16. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Jepp det är riktigt smidigt.

Öppnade precis FF och den ville öppna i "felsäkert läge", undrar varför :s

17. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hela denna tråden är fylld av placebo.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Spelar ju iofs ingen roll. Om placebo hjälper någon att må bättre; vem är du att döma det felaktigt?

19. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Meningen med tråden är inte att få ut någonting utav det, utan ska endast vara som en generell tråd där man kan diskutera och ge åsikter om Firefox 4. Om du inte har något att tillföra så behöver du inte göra det, men eftersom tråden ligger i Off Topic så har du rätt att skriva vad du vill här.

Förövrigt har jag nu vant mig vid den nya designen, och tycker den är kompaktare än 3.6.

20. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Firefox* startar på 1.55 sekunder och Chromium** startar på 0.22 sekunder för mig. Så Chromium startar 7 gånger snabbare än Firefox, vilket kan anses som en stor skillnad, men det rör sig om en skillnad på 1,3 sekunder. Orka bry sig om en sekund liksom! :D Jag startar om Firefox ungefär 1 gång i veckan på sin höjd, jag förlorar alltså ca 52 sekunder på 1 år. Det känns som att jag stå ut med den förlorade tiden.

* Firefox + några tillägg etc.
    ** Chromium är helt orört eftersom jag inte använder det.

Och det känns lite same same med benchmark-testerna. Även om Chromium skulle få typ 10.000 poäng i Peacekeeper och Firefox får 7000 poäng, so what? Jag hinner knappast märka någon skillnad om javaskriptet på hemsidan "X" körs på typ 1 sekund eller 0,7 sekunder.

Enligt mig är Firefox helt överlägset och det beror helt enkelt på integrationen i Windows, GNU/Linux och Mac OS X (Se bild för exempel), sedan har Firefox sitt stora utbud av tillägg till sin fördel och Firefox är snabbt samt väldigt formbart rent utseende- och funktionsmässigt, vilket iofs till viss del har med tilläggen att göra.

I övrigt har jag faktiskt tröttnat på Firefox 4, den känns rätt gammal då jag har kört med nattliga byggen sedan i sommras eller när dom nu kom ut? Så jag väntar med spänning på dom första nattliga byggena med Firefox 5. :D

Last edited: 27 mar 2011