Firefox* startar på 1.55 sekunder och Chromium** startar på 0.22 sekunder för mig. Så Chromium startar 7 gånger snabbare än Firefox, vilket kan anses som en stor skillnad, men det rör sig om en skillnad på 1,3 sekunder. Orka bry sig om en sekund liksom!
Jag startar om Firefox ungefär 1 gång i veckan på sin höjd, jag förlorar alltså ca 52 sekunder på 1 år. Det känns som att jag stå ut med den förlorade tiden.
* Firefox + några tillägg etc.
** Chromium är helt orört eftersom jag inte använder det.
Och det känns lite same same med benchmark-testerna. Även om Chromium skulle få typ 10.000 poäng i Peacekeeper och Firefox får 7000 poäng, so what? Jag hinner knappast märka någon skillnad om javaskriptet på hemsidan "X" körs på typ 1 sekund eller 0,7 sekunder.
Enligt mig är Firefox helt överlägset och det beror helt enkelt på integrationen i Windows, GNU/Linux och Mac OS X (Se bild för exempel), sedan har Firefox sitt stora utbud av tillägg till sin fördel och Firefox är snabbt samt väldigt formbart rent utseende- och funktionsmässigt, vilket iofs till viss del har med tilläggen att göra.
I övrigt har jag faktiskt tröttnat på Firefox 4, den känns rätt gammal då jag har kört med nattliga byggen sedan i sommras eller när dom nu kom ut? Så jag väntar med spänning på dom första nattliga byggena med Firefox 5.
Last edited: 27 mars 2011