Fråga: Firmware update Note 2 LTE

Discussion in 'Galaxy Note 2 LTE' started by geobjork, Apr 14, 2013.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De enda jag vet att telefonen måste göra efter en uppdatering är att bygga upp en ny Dalvik cache. Vid varje uppdatering så brukar uppdateringsskripten döda dalvik cachen. Dalvik är javamotorn som Android använder. I Dalvik skapas ett litet cache bibliotek för varje app innan den tillåts köras. Med ART som är det nya Java som Google jobbar på just nu (och som finns att leka med på Nexus 5 mobiler) så funkar tekniken lite annorlunda, där är det inte något krav på att den ska skapa någon "cache" i förväg för tekniken är inte uppbyggd på samma sätt. Utan de hela funkar så här. Med Dalvik så komplieras koden när man startar appen och den läser då in data ifrån dalvik cachen och sedan så drar appen igen medans med ART som använder sig av AOT-teknik (A head of time) så komplieras koden när appen installeras och man slipper de momentet varje gång man startar en app, fast appar kan ta lite längre tid att installera då de också måste komplieras varje gång. I slutändan blir effekten av ART att de drar mindre ström eftersom alla appar som är installerade är också alltid förkomplierade vilket inte är fallet med Dalvik som kör JIT-teknik (Just in time).

Inget av detta svarar egentligen på varför batteritiden blir sämre men det var det närmsta jag kunde komma på som telefonen måste bygga om vid varje uppdatering.

Iofs så finns väl risken att uppdateringarna även tömmer batteristats-datan på mobilerna. Gör den det så kan det finnas risk för att telefonen ljuger lite de första dagarna och sedan visar rätt %.

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu borde väl spekulationer och alla möjliga ryktesspridningar kommit igång beträffande KitKat för Note 2'an, men det värkar vara ovanligt tyst på den fronten. Det enda jag har sett är att den kommer i slutet på Mars eller början på April, eller kanskje inte alls. Sen några få reviews av någon custom rom baserad på KitKat. Thats all! Någon som vet något?

3. cinko

cinko Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Batteritiden har blivit sämre. Konstaterar detta efter mer än två veckors användning.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

4. Pankookis

Pankookis Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma här. 3% kvar efter ca 17-18 h med bara 23 min skärmtid....

5. Ompan

Ompan Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det blev bättre för mig när jag gick in i alla samsungs förinstallerade appar och bocka av alla aviseringar. Sen gick jag in i programhanteraren och deaktiverade samsung push services.

Då blir batteritiden normal igen.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

6. seppok

seppok Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppdateringen för Trean (HTS) finns på Sammobile!

7. seppok

seppok Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Installerade 4.3 HTS igår med ODIN och luren fungerar finfint!

8. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har åxå fått sämre batteritid, ofta direkt efter laddning drar den ca 10% / timme men efter omstart blir förbrukningen normal. Såå slött att behöva starta om efter varje laddning.
    har börjat tröttna rejält och varit på väg att stanna vid sonera butiken för att hämta en lumia 1520 för att ge wp8 en försök....

mvh jensa

kincop likes this.
  9. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

In med probam 4.4.2 klockren

From my daycruiser

10. kincop

kincop Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Textinmatningsfunktionen har blivit knepig/sämre.. eller måste man "lära upp" den..?
    Nån som har tänkt/märkt..?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

11. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Hej

Sitter på 4.1.2 just nu och vill uppdatera till 4.3. Då jag inte har hållit på med flashning ett tag och har en rootad telefon så går det inte att ladda ner uppdateringen via OTA. Då undrar jag:

- Vilken version ska man ladda ner från sammobile och flasha in? Jag har för närvarande basbandversion: N7105XXDMC3 länka gärna

- Jag vill gärna ha root efter ha flashat 4.3 utan att trigga knox, går det och isf hur? länka gärna till en guide

mvh

12. geobjork

MINA ENHETER

13. ASR

Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
  14. geobjork

MINA ENHETER

Ok, men du har Knox på luren nu, eller? Jag kan inte så mycket om detta, men jag förstår att om du vil unroota så går Knox igång? Också om du vil flasha KitKat eller någon custom rom i framtiden? Vet du hur det funkar?

15. ASR

Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jo man har knox men den är inte aktiverad och nej knox går inte igång när man vill unroota då man aldrig aktiverat den. Ingen aning mee custom rom tyvärr

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk

16. geobjork

MINA ENHETER

Nu skrivs det ganska flittigt om att KitKat 4.4.2 för Note 2 har börjat rulla ut, i Frankrike. Det som inte nämns är att det är Note 2 N7100, inte N7105. Undrar på hur länge det ska ta för den kommer till N7105? N7100 varianten ligger båda på SamMobile, http://www.sammobile.com/firmwares/1/?model=GT-N7100&pcode=0#firmware och Samsung Updates, http://samsung-updates.com/device/?id=GT-N7100 , men inga N7105. Jag måste erkänna att jag är mycket nyfiken på KitKat, och jag tror också att det är sista oficiella uppdateringen vi får till Note 2’an.

Är det någon som har flashad KitKat på Note 2’an, och i såfall, är det värt väntan? Jag är helnöjd med JB 4.3, men dock rätt så nyfiken på KitKat!

17. infinite222

infinite222 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag funderar på att rensa telefonen och slänga in en ROM... men vet inte vilken jag ska välja till min Note 2 LTE (GT-N7105). Jag har stock 4.3 på nedladdning men kan väl finnas bättre från XDA.

Några tips?

Jag använder dagligen mycket whatsapp och sen batteritjuven Clash of Clans

18. geobjork

MINA ENHETER

19. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER