Fråga: Firmware update Note 2 LTE

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av geobjork, 14 april 2013.

1. Adde.k

Adde.k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ingen aning... Jag tror inte det, men någon som vet säkert får svara på den frågan :-)

Det är ju en original samsungrom och jag fick kitkat ota den här gången så den är ju inte spärrad på något sätt...

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

3. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Nej, den blåser inte E-fuse:en, triggar inte Knox, och så vidt jag vet berörs häller inte garantin då det är en ofisiell Samsung ROM.

4. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för svaren.

5. zn4jp3

zn4jp3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har laggt in NEE versionen nu, men hittar inget sätt att roota 4.4.2 finns det inget root till den än?

6. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Finns det någon annan fördel med NEE-versionen förutom snabbare uppdateringsdatum?

7. Adde.k

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Du slipper de program som din operatör så snällt lagt in med, annars inga fördelar...

För övrigt så har batteritiden blivit grymt bra för mig, 18h drifttid, varav 1,5h skärmtid och 1,5h Spotify och ändå 46% kvar av batteriet.

Och det har varit lika bra ända sedan i fredags :-)

8. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Fick boot loop igår kväll på min Note II. Jävligt drygt. Fick inte till det heller men imorse när jag vaknade så gick den att starta igen. Nu är man ju lite skraj att detta kommer tilbaka såklart. Vad kan det bero på tro? La in Kit Kat i Söndags.. Kan det vara det? Har sett att det många gånger kan bero på att på/av knappen har hängt sig på något vis. Finns det något man kan göra för att undvika det igen? Fabriksåterställning?

9. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Om det beror på ett software problem tror jag inte en fabrisåterställning alltid hjälper. Har du en lur utan root, så kan detta vare ett alternativ. Jag gjorde det på en Samsung Mini, funkade perfekt, men då är det att komma ihåg att ”you start all over again”, allt åker, båda appar, innställningar och andra personliga filer. Uppmärksamma också att en genupprätting av en säkerhetskopia kan återinföra problemet efter en full wipe.
    Ibland beror boot loop på att man har något som Android inte klarar starta upp i booten, sen avslutar den och försöker på nytt.
    Om det är startknappen som hänger sig är det en annan historia.

Ett litet tillägg här, har också läst att SD kortet har skapat boot loop i KitKat på några lurar. Prova ta det ut i fall.

Steps to fix boot loop issues on stock Android
    1. First of all remove the battery from your phone or tablet, and wait for almost 2 to 3 minutes. What if your device does not have removable battery? Well, then you can power off it for almost 4 to 5 minutes.
    2. Now you need to boot into Stock Recovery Mode by Pressing and Holding the Volume Up+Home+Power buttons at the same time for a few seconds until you see the Android System Recovery menu on your screen.
    3. You’ll be using the Volume Up/Down to switch between different options and Power button to select your desire option.
    4. Now select the Wipe data/Factory Reset option and confirm it.
    5. Additionally, take also the following actions:
    - Wipe cache partition
    - Go to Advance and Wipe dalvik cache
    6. Now Go back to the main Recovery menu and Select the option Reboot System Now to Reboot your phone.
    Hopefully once your phone reboots, you should have successfully got recovered from Bootloop.

Last edited: 13 maj 2014
    ravenshield gillar detta.
  10. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok, precis det jag gissade på. Tack för svaret.

11. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om man flashar om CSC:en till NEE, måste man "formatera" om luren i samband med det?

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jag är lite osäker på vad du menar med ”flashar om CSC:en”. Om det är att flasha en ROM med en annan CSC än den du för illfället har, så nej, behöver inte formatera. Om du menar att använda en CSC changer, så vet jag inte, men jag har läst att det är ganska risky mht. att bricka luren.

13. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

1. Menar om jag vill ändra från "COV" till NEE. Har fortfarande inte fått uppdateringen.

2. Tror du den kommer om jag provar med KIES?

14. Adde.k

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det blir ingen skillnad om du provar med kies... Kör in NEE, så slipper du tele2s appar med :-)

15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jag vill beskriva vad jag gjorde.

Laddade ner 4.4.2 NEE från SamMobile, http://www.sammobile.com/firmwares/1/?model=GT-N7105&pcode=0#firmware

Odin 3.09 från här http://odindownload.com/

Flashade 4.4.2 NEE över 4.3.3 TLA utan någon reset eller wipe. (Reset gjorde jag då jag installerade 4.3.2 från 4.1).

När 4.4.2 var färdig så var allt precis som i 4.3.2, Appar, inställningar och personliga filer helt intakt. Jag har inte gjord någon fabriksåterställning efter flashen.

Ett par grejor att nämna dock, jag har inte SD kort i luren under flashingen. Har läst att några kort kan skapa problem. Använd orginala USB ledningen från Samsung. Om du inte känner till hur du använder Odin måste du läsa noga i instruktion på SamMobile när du laddar ner ROM:en. Håll nerverna under kontroll när flashen har startad så du inte gör något som inte skal göras.

Efter flashen vill KIES fortfarande ange att du har din gamla CSC, men om du dialer *#1234# på luren, vill du se att du har NEE.

KIES är den sista i världen som vill meddela deg om att där är en ny update.

cinko gillar detta.
  16. cinko

cinko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för informationen.

Kan jag uppdatera från 4.3 COV direkt till 4.4.2 NEE via denna metod och samtidigt ha kvar mina appar, filer etc.?

Last edited: 14 maj 2014
  17. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Som jag skrev i mitt förra inlägg, "När 4.4.2 var färdig så var allt precis som i 4.3.2, Appar, inställningar och personliga filer helt intakt. Jag har inte gjord någon fabriksåterställning efter flashen."

Jag skulle tro att det också gälder 4.3 COV till 4.4.2 NEE.

cinko gillar detta.
  18. infinite222

infinite222 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu har jag kört 4.4.2 ett par dagar och gillar det mesta men....

Telefonen har gjort ett par spontana omstarter. Wifi kopplar upp och ner HELA tiden nu, riktigt irriterande.

Någon annan som har liknande problem?

Jag gjorde en total återställning när jag installerat.

19. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jag har kört 4.4.2 i en vecka nu, men har inte upplevd de problemen du beskriver, men jag har läst mycket om dem. Det skal vara endel bugs i KitKat, och dessa är välbekanta för Android. En ytterligare bug är Camera appen, om man använder kameran eller någon app som berör kameran, t.ex. Skype, så får man en batteriförbrukning ungefär som att tömma ut en hink med vatten. Den bugen har jag.

Det har redan kommit en uppdatering till 4.4.2 för Nexus 5 som skal lösa dessa och endel andra problem, 4.4.3. Denna uppdatering kommer tydligen till endel andre apparater också så småningom. Gör ett Google sök på Android 4.4.3, och du vill få upp en hel del info. om dessa problem.

Vad menar du med en "total återställning"? Fabriksåterställning eller wipe data, cache och Dalvik cache i Recovery Mode?

infinite222 gillar detta.
  20. infinite222

infinite222 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag gjorde en "fabriksåterställning" inne i vanliga settings, inte wipe cash, dalvik etc ute i recovery mode.

Läste någonstans att resultatet var samma.