Problem: Fixa till en gammal Desire efter alla dessa år?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av rootmoose, 11 maj 2017.

  1. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hallå! Jag har sparat min kära gamla Desire (originalet, innan efterföljande bokstäver, siffror och trams) - mest av sentimentala skäl - och har nu tagit fram den igen då jag för tillfället har dubbla abonnemang. Det är som att träffa en gammal flört och inse att man fortfarande är dödskär, men den där gamla flörten har blivit lite gammaldags sedan Androids vagga ... Så nu är frågan, hur får jag ut det mesta av den? Kan man kanske till och med använda den regelbundet (förutom att jag inte förväntar mig fullt appstöd)?

    Jag letade fram mina gamla rootfiler och -instruktioner och satte igång för att flasha in senaste möjliga stabila mod, men upptäckte att något gick fel i processen. Jag har googlat runt och testat olika varianter av samma process, men inget fungerar. Det verkar framförallt som att Windows (10) inte accepterar drivrutinerna som ska användas i de olika rootguider som finns. Desiren är okänd/oidentifierbar på PC:n när den är i uppstartad i fastboot och när man försöker uppdatera den okända enhetens drivrutiner i enhetshanteraren menar Windows att Android USB-drivern är korrupt och vägrar installera. På grund av detta kan program som unrEVOked inte göra sitt jobb för att roota Desiren.

    Vad gör jag nu? Har någon ett svar? Har jag missat någon forumtråd någonstans? Jag hittar bara, som senast, 3-4 år gamla trådar med varianter av samma instruktioner, som för mig resulterar i samma problem. Hjälp!
     
    bernard och Spaderess gillar detta.
  2. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är samma bekymmer med HTC One M7 där stödet försvann i och med Windows 8. Däremot går det att använda adb för att kopiera över filer till den partition du vill, kommandot skrivs "dd". Det du behöver veta för att göra det är vad partitionen som recoveryt ligger på heter. Sedan kan du dd:a filen från datorn till telefonen via adb. Observera att när man gör det så är det superviktigt att man har koll på partitionerna och filerna då ett misstag där kan skrota hela telefonen.
     
  4. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Tyvärr verkar man ha hamnat i en endless "Installing driver software..." - men det kanske kan räknas som en framgång jämfört de som ansågs vara korrupta? :P
     
  5. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Kan du skicka en skärmdump?