Flasha rom

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av svettipung, 14 maj 2012.

1. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Kan man flasha rom utan cwm till desire?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tror inte det. Du behöver en recovery för att göra det. Men det behver inte vara just cwm, går ju bra med en annan recovery också, fast det var nog inte svaret på din fråga.. ;)

Fördelen med en recovery är ju att du kan göras en backup om något skiter sig..

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

3. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Med CWM menas alltså ClockworkMod?

ClockworkMod är ett exempel på en "recovery image"? Kan ni nämna några till?

Var lever en "recovery image"? Lever den inuti firmware/ROMen? Eller lever den utanför? Är det liksom en programkomponent som är en del av ROMen och som sparas till samma minne i telefonen som ROMen?

Är Hboot detsamma som ClockworkMod, alltså en recovery image?...

Ledsen om det inte är svaret på din fråga OP, jag försöker få ett bättre grepp om det här med rootning.

4. Moonwall

Moonwall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, CWM Är ClockworkMod. CWM Recovery är ett exempel på en recovery, andra exempel är 4EXT Recovery eller RMD Recovery som jag använder som bygger på AmonRA recovery. Det är inte en del av ROMen, det är en del av telefonen som används för uppdateringar mm, den skiftar inte om man byter ROM.

Hboot är inte detsamma som recovery, det är mobilens grund, det som gör att mobilen startar. Den bestämmer hur mobilens interna minne är uppdelat, och du kan flasha en ny hboot (partitionstabell) för att till exempel ge mer plats åt appar men i och med det mindre plats åt systemet.