Fråga: Flasha Stock ROM via Odin

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av anvaendarnamn, 11 feb 2014.

  1. anvaendarnamn

    anvaendarnamn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Jag kör just nu 4.4.2 Kitkat genom slimkat 2.6 på min lur, men har tröttnat på det och vill gå tillbaka till stock Samsung 4.3 firmware.

    Det jag undrar är om det är så enkelt som att flasha rätt firmware via odin, eller om det finns andra saker jag måste göra innan, som att flasha en annan bootloader eller något.

    Vill verkligen inte riskera att bricka min telefon, då jag har lång tid kvar på mitt abonnemang och inte vill behöva sitta av tiden med en totalt ickefungerande telefon.

    Baseband är N7105XXUEMJ9 om det gör någon nytta.

    Tack på förhand!
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är lite nyfiken på varför du har tröttnat på KitKat? Jag har själv hatt planer om att lägga inn någon custom ROM med KitKat. Det med risken att bricka din lur vid nergradering från 4.4.2 till 4.3 är det nog inte många som kann svara på, det är nog inte många som har gjort det, men jag har sett på olika engelskspråkliga forum att det varnas mot nergtradering generellt pga risk för brickning.
     
  3. anvaendarnamn

    anvaendarnamn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska jag vara ärlig så är det mest småsaker. Till exempel fungerar inte videofunktionen i snapchat eller Instagram. Sedan saknar jag Samsungs extragrejer för S pen, som är lite tråkigt att inte kunna ha. Och vad jag har förstått så finns det inga Note 3-ROMs på 4.4 heller...

    Nej det var väl det jag var orolig för, får väl stå mitt kast helt enkelt :)
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ok, got you! Jag skulle åxå saknat S pen funktion, funkar cameran normalt? Jag väntar nog med 4.4.2 tills en oficiell version är tillgänglig.

    Om jag vore i din sits så skulle jag väntat tills en 4.4 TLA eller NEE variant är klar, och flasha den med Odin. Du har väl Knox åxå på 4.4.2? Det gör det isåfall svårare att nergradera utan problem.
     
    Last edited: 11 feb 2014
  5. anvaendarnamn

    anvaendarnamn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, kameran funkar utmärkt! Ja jag får väl hoppas på det, klarar ju mig på cm osv men hade varit gött med stock!

    Fattar inte riktigt vad du menar angående knox?
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Knox är Samsungs säkerhetsprogram som introduserades i 4.3. Ett problem det ställer till med är när man har rootad, bl.a. skall det visstnok vara svårt att unroota luren när man går tillbaka till stock.
    Jag har själv ingen erfarenhet med Knox och installation av custom ROM, men som jag förstår det så är det Knox som förorsakar risken att bricka luren när man nergraderar. Det ligger en hel del info. ute på nätet, och ett par snuttar på YouTube. Här är en relativt detaljerat beskrivning, http://omegadroid.co/wanted-knox-void-warranty-0x1/

    Har du tur så kommer det ut en 4.4 TLA eller NEE, som båda är stock, och att det funkar med att återställa din telefon till stock. Hur som hälst, TriangleAway funkar inte, men garantien är vel körd i allafall.(?)

    Så här beskrivs Knox kortfattat på en site:
    Samsungs säkerhets- och affärslösning Knox är en smula kontroversiell för vissa Androidanvändare eftersom den försvårar för de som vill få full kontroll över sina enheter, med rootaccess och installation av inofficiellt firmware. Tanken är dock att användare och företag ska få en säkrare mobil.
    Delar av Knox är exempelvis ”säker boot” som gör att bara verifierad mjukvara kan köras på enheten, en modifierad Linux-kärna och diverse säkerhetstillägg i Android. Mer information om Knox finns på Samsungs hemsida.
     
  7. anvaendarnamn

    anvaendarnamn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu när 4.4.2 NEE är ute, tror ni att det går att köra in den via Odin utan problem? Kör CM11 för tillfället.