Fler wifi klienter till Routern

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av putta, 20 dec 2020.

1. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Det blev an ac lr till slut :-)...

Har nu installerat den till slut...mina kunskaper är väl bristfälliga ...
    Lyckades att få den som stand alone via appen och mobilen...ej controller.
    Har fortfarande min router via 2,4 och 5 ghz med en massa klienter fortfarande och nu även ac lr 2,4 och 5 ghz med två klienter...en klient har den hittat själv en har jag lagt in...skall man lägga in själv eller hittar den själv klienter?
    Routern har jag valt 20 mhz och på på ac lr valt 40 resp 80mhz..är det rätt?...tittade och i min router om det går att stänga ner wifi men hittar inget om det .
    Skall jag köra ac lr wifi eller samsas dem båda?

Har routern på övervåningen och ac lr i källaren där jag tänkte den skall avlasta och ta över några wifi klienter...men på vilken wifi kör man på egentligen...är det routerns eller ac lr eller som sagt samsas dem eller är det bara ac lr man skall använda?...behöver jag då Konfigurera om mina övriga klienter till ac lr?

Börjar så här så kanske ni har bättre tips på hur jag skall ställa in allt novis som man är lite i ämnet....eller hur fungerar allt?

Glad att jag nått så här långt :-)

Last edited: 21 dec 2020
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Nu är mitt svar för sent inkommet antagligen, med hänsyn till TS inlägg ovan. Men jag minns att Artem Russakovskii som står bakom sajten androidpolice.com skrev för några år sedan, att han hade ungefär så många enheter som du skriver att du har, och att han hade skaffat Google Wifi och att det var den första routern han haft som funkade problemfritt med så många enheter. Så det finns nog konsument-routrar som hanterar det bra, behöver inte vara någon företagslösning för att klara många enheter. Och vet inte om hans upplevelse är generell, eller om han överdrev något. Någon som har erfarenhet om detta stämmer, är Google Wifi bra på den punkten?

Hoppas TS blir nöjd med lösningen han införskaffat.

Någon som har erfarenhet av att ha gjort den grejen i Europa/Sverige, har det orsakat problem på något sätt (för personen själv eller för andra grejer som använder radio i samhället, privata, offentliga eller kommersiella)? Och är det olagligt tekniskt sett i Sverige?

3. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Dins enheter kommer inte automatiskt gå över till ett annat wifi. Din accesspunkt blir ju precis som "grannens nätverk" (alltså helt skilt ditt tidigare). Eller har jag fel? AP delar ju ut eget ssid med eget lösenord...

4. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Jag gjorde så först och då föll det inte så väl ut men sedan gav jag ac lr samma ssid och lösen som min router och då började det falla in klienter på ac lr samtidigt som jag har kunnat lägga till ett 10 tal nya wifi klienter utan problem och dem har fått vara kvar utan att falla bort, en del har lagt sig på ac lr och en del på routern...faktiskt har det varit stabilt i flera timmar nu med alla wifi klienter gamla som nya...kanske har jag fått till det rätt men jag är luttrad och avvaktar utfallet efter ett par dagar.

Rätta mig om jag har fel :-)

5. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ja, så kan man ju göra, smart :)

6. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Har idag provat att använda enbart ac lr som wifi och stängt/disabla wifi i routern (hittade det till slut)och det fungerar det ochså som tipset ovan.
    Vad är för och nackdel med den lösningen?

Det har hållt sig stabilt sedan igår när jag körde både ap och router samtidigt som jag la till ytterligare wifi klienter bara för att prova begränsningarna men när jag började lägga till idag så började det att falla bort klienter som tidigare och även är det så om jag bara kör ap med klienter och har wifi disable på routern.
    Är det då routern som begränsar antalet klienter även om jag kör via ap?...eller hur fungerar det?...det nämndes att ap skall klara 250 klienter och nu är jag närmare 90 st.
    Är mina inställningar fel?

Eller skall man satsa på ytterligare en ap och ny router eller bara en router eller bara en ap?...vad finns det för alternativ då som passar min ap ac lr?...gärna en enkel och smidig lösning för rimlig peng...wifi klienter,sonos,apple tv och lite streaming är allt jag använder idag...ingen gaming...inga tunga filer åt något håll...

Tack för hjälpen ni tar er tid för

7. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag vet inte, men jag skulle sätta mina pengar på att routern inte pallar.. Jag hade köpt en USG (unifi router). Vänta några fler svar så du inte slänger pengar i sjön.

6150 gillar detta.
  8. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Hur många klienter klara USG att hantera för det är det jag behöver...plats för många wifi klienter.

9. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det kan inte vara så enkelt att DHCP-intervallet är maximerat så det inte finns fler IP-adresser? De flesta routrar brukar köra DHCP-intervallet från .100-199 vilket t.ex endast tillåter 100 klienter. Men om du konfigurerar DHCP till att börja vid t.ex .10-254 så kommer du kunna ha 244 klienter i samma subnät. Det kan ju vara så enkelt. [emoji16]
    Om routern inte är för begränsad så kan det kanske till och med gå att sätta upp ett så kallat superscope subnät som sträcker sig över flera IP-subnät, t.ex 192.168.0.1/23 vilket då tillåter IP-adresser i 192.168.0.2-192.168.1.254 eller 507 IP-adresser/enheter.

tpalsson gillar detta.
  10. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Hmmm...det får jag undersöka med en gång,kan det vara så enkelt?
    Se vart jag hittar det i min router?

11. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
  12. pitrus-

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du får dock ta den bilden med en nypa salt. Jag tror inte dina IoT enheter räknas som en hel klient i det sammahanget då dessa genererar så pass få sessioner normalt sett. Och med USG är det inga problem att sätta upp superscope-nät. [emoji4]

Du kan nog räkna med att du kommer kunna köra allt från 500-1000 enheter på den routern, förutsatt att du kör ett /22 superscope dvs, t.ex 192.168.0.1/22 för totalt 1022 unika IP-adresser (DHCP 192.168.0.2-192.168.3.254).

Last edited: 22 dec 2020
    EricG gillar detta.
  13. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Ni får det att låta så enkelt det här med nätverk och all inställningar :-)...skulle min d-link dir-3060 kunna få åtminstone 200 klienter med utökade ip-adresser...någon som vet?

14. pitrus-

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är bara att du testar att ändra start IP och sista IP-adress under DHCP-inställningarna och se hur många enheter som håller sig anslutna. Det enda som är säkert är att du inte kan ansluta mer enheter än vad det finns IP-adresser i IP-poolen.

15. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Har nu hittat vart man kan ändra IP-adresser och utökade mellan .100 - .250 till att börja med för att se vad som händer...något mer man bör tänka på med det här?
    Vad innebär IP-poolen?

16. pitrus-

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nipps, that's that. [emoji106]

17. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    La till 5st klienter direkt,får se om det håller i sig :-)..

En fråga gällande placering av ac lr...igår hade jag den ganska centralt i källaren på taket och då var routern igång samtidigt centralt på övervåningen nu när jag bara provar mig fram så har jag den liggandes på en hög byrå centralt där jag har routern placerad men då är wifi disable i routern.

Vilken är bästa placeringen?

18. pitrus-

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är svårt att svara på då väggar på alla plan samt radiomässig reflektion är mer eller mindre omöjligt att räkna på. Bästa är att prova sig fram. [emoji4]

19. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Tänkte ochså om det är ett måste att ha den i tak eller på vägg eller om den kan vara liggandes bara på rygg som jag nu har på byrån?

20. putta

putta Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Ser nu en klient på plats .225 men tyvärr så verkar det vara begränsningar i just routern ändå då det faller bort klienter som sedan kommer tillbaka men då försvinner en annan...så är det just nu iaf så det är kanske en ny router med större kapacitet som krävs.
    Skall man då fortsätta med unifi eller finns det någon annan router som rekommenderas/kan användas ihop med just den ap lr som jag nu har?