Fler wifi klienter till Routern

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av putta, 20 dec 2020.

  1. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det kan vara andra "wifi" nät som stör dina grejor.. Radiovågor på samma kanal kan störa klenare enheter... kanske din Samsung telefon som exempel.

    Testa att göra en RF environment scan på din accesspunkt via controller programvaran...
    Den kommer visa vilka "kanaler" som används i din närhet av andra ev wifi nät.
    Ändra dina 2,4 resp 5Ghz kanaler till en mindre använda kanaler om om möjligt.
    1,6 resp 11 är grundkanaler för 2.4Ghz bandet.. försök använd någon av dem.. 20 Mhz bredd till att börja med..
    På 5Ghz så välj en ledig bara ... välj 20 eller 40 Mhz bredd

    Ett annat sätt är via Controller programvara, kika på din Samsung telefon under "Clients" - där ska finnas en "wifi experience" graf .. Bör ligga på stabil och hög nivå = >90%
     
    Last edited: 26 dec 2020
  2. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Prova stäng av dessa

    UniFi - Fast Roaming

    ................
    You can disable the Auto-Optimize Network feature under the site settings.

    Settings > Site > Auto-Optimize Network
     
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Sätt din channel width (inställningar för din AP som finns under devices) till 20 MHz.
     
  4. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Skall prova det ni nämner ovan men har nu även märkt att jag inte kan varken ringa eller ta emot samtal på mobilen heller...tillfällighet eller är det något som hör ihop?
     
  5. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Har nu gjort det ni nämner ovan...

    Såg nu under klienter att allt ligger över LAN och switchen UTAN mobilen som ligger över AP...är det något som ställer till det
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är väl att väntas, såvida du inte har lyckats kabelansluta din mobiltelefon till switch visa kompatibelt USB-C RJ45 nätverkskort. [emoji4]
     
  7. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Absolut är det så :-)...bara undrade varför inget annat går över APn?...som plugg och kameror.

    Har nu provat att koppla bort 5ghz på AP och kör enbart 2,4ghz och då har mobilen hållt sig stabilt uppkopplad mot unifis wifi samtidigt som jag gjort dem inställningar ni nämnt ovan som 20 mhz resp 40 mhz...samt att samsung som client låg på 100%...använder även bara 2g och 3g på mobilen och ej 4g men det kanske inte betyder något.

    Undrar nu bara varför jag inte kan ringa eller ta emot samtal med mobilen men sms och surf fungerar...kanske är något helt annat problem:-)
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det skulle vara om du har Telia mobilabonnemang och har aktiverat wifi samtal och att mobilen har problem att ta sig ut den vägen genom routern. Men det är ju bara att du testar att stänga av wifi samtal under mobilnätsinställningarna.
     
    tpalsson och EricG gillar detta.
  9. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Det verkar vara något fel på simkortet eller annat...har försökt på en annan telefon men det går inte ringa eller svara via den heller....sms fungerar dock utmärkt.

    Dem ändringar jag gjorde igår har fått det stabilt med wifi uppkopplingen mot mobilen iaf ....sen vilken av ändringarna som gjorde verkan det kan inte jag svara på.

    Tack
     
    EricG och tpalsson gillar detta.
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Efter att ha adopterat in switch och accesspunkt i kontrollern så kan det ibland krävas att du startar om kontrollern för att den ska snappa upp nät-topologin korrekt. Så testa detta och gå in under emheter igen och filtrera på trådlösa enheter så dyker förhoppningsvis alla enheter som sitter trådlöst absluteb till UniFi accesspunkten upp i listan.
     
    bernard gillar detta.
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Norsk reset - Nr1 goto
     
  12. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Startade om controllern men ingen skillnad...allt fungerar ju trots allt ändå.

    Norsk reset är ej gjord dock,kan det bli några konstigheter efter det eller ett vanligt strömavbrott?

    Något som blev knas var att jag tappat inloggningen till unifi security gateway routern...skrev upp inloggningen men när den används så står det bara fel inloggning?...Controllerns inloggning har jag däremot.
    Har jag nytta av att kunna gå in i routern?...i så fall behöver jag återställa den helt och börja om för att få ordnat nytt lösen...är det enda lösningen?
     
  13. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    I och med att du adopterar enheterna i kontrollern så adopterar de även SSH-inlogg från kontrollern så standard ubnt/ubnt ersätts med admin och det som står under SSH password i kontrollern.
     
  14. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Hmmm...hur ser jag lösenordet?....har hittat admin under Enhets-autentisering och även Lösenord men den är märkt med "stjärnor".

    Känner mig oerhört offside i det här :-)
     
  15. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om du använder nya "Settings" menyerna så skriver du bara ssh i sökrutan när du gått in på kugghjulet. Med "Classic" inställningsmenyerna så måste du aktivera Advanced Settings för att du ska se SSH-inställningarna under huvudmenyn under inställningarna längst ner där. Det är lite rörigt nu när UniFi är i ett mittemellanläge mellan ett helt nytt utseende på kontrollern och det gamla där alla inställningar inte finns under vare sig det ena eller det andra meny-läget. [emoji4]
     
  16. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Vad hade jag gjort utan all er hjälp....tusen tack åter igen,fann ssh och nu är jag inne i routern:-).

    Appropå mobilen...det är inte bara jag som har problem ..då det är en jobbtelefon så är det fler med samma konstighet så nu släpper jag det ämnet...
     
    EricG och tpalsson gillar detta.
  17. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Funderar på hur jag med säkerhet vet att ingen annan ser mina kameror och annat på mitt nätverk....vad ser jag det eller hur fungerar det med säkerheten utåt?

    Verkar rulla på nu utan konstigheter i alla fall...
     
  18. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Vad menar du? Kopplar man upp sig på nätverket som kamerorna ligger på så är det bara kamerorna egen säkerhet som hindrar andra... Men du kan skapa fler ssid så kan du ha ett för "vanlig surf".
     
  19. putta

    putta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2019
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    21
    Hur säkert är det nätverket man har som jag nu har via Unifi?...andra kan väl se mitt nätverk men det krävs inloggning och det är det enda som håller dem utanför?
     
  20. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Japp, det är precis som med husnyckeln, man kan se dörren och nyckelhålet men är du säker att ingen redan har tagit sig in i huset. Så länge du har en vettig WPA-nyckel så inte folk kan hitta nyckeln i kellogs-paketet så är det relativt lugnt. WPA2 har förvisso sårbarheter, men det ska mycket till. [emoji4]
     
    EricG gillar detta.