Fler wifi klienter till Routern

Discussion in 'Smartprylar och det smarta hemmet' started by putta, Dec 20, 2020.

1. putta

putta Kid Droid Medlem

Tack,det går alldeles utmärkt...det är stabilt på alla vis även om något kan falla bort någon gång men det hittar tillbaka väldigt snart och så var det absolut inte förr så det rullar på så som man kan önska så tack för hjälpen av alla och rekommendationen för den här produkten.
    Det jag fortfarande har kvar att göra när tid finns är att få in homepluggen under gemensamt nätverksnamn och sedan få wifi klienterna till detsamma...det finns fortfarande klienter som pratar med det gamla nätverksnamnet som är kvar på homepluggen.
    //P

EricG likes this.
  2. putta

putta Kid Droid Medlem

Hej igen,

Tar upp tråden igen då det känns som att jag har kört fast med alla inställningar som kan göras ...och ni alla hjälpte mig fantastiskt fint förra gången och hoppas att ni än en gång kan vägleda mig.

Som nämnts tidigare så har Unifi varit ett jättelyft för mig och det har fungerat klanderfritt i det stora hela...har behövt starta om USG'n nångång men inte mer.
    Sedan en vecka så införskaffade jag mig ytterligare två AP AC LR för garaget och gäststugan men tycker att det inte lirar perfekt och undrar då över alla inställningar man kan göra om jag missar något.

HAR LÖST FLERA AV PROBLEMEN NEDAN...EN HOMEPLUG SOM STÖRDE UT MOTTAGNINGEN,FICK BYTT DEN OCH NU SER JAG ALLA KLIENTER IGEN OCH DET ÄR STABILT IGEN

-Har nu 4st AP AC LR där dem övriga två är på vardera våning
    -Wifi 2.4 ghz är det som utnyttjas mest med smarta hem produkter som plug kameror och sensorer och det är en bit över 100st...man har väl blivit en missbrukare
    -Har massa clienter som fungerar i deras resp app men visas offline i controllern? LÖST
    -Har även en Homey installerad där jag har en överblick på alla prylar men tycker mig ha svårare att installera om div prylar som faller bort som tex shelly där jag läst på en del forum att man skall lägga dem i static ip samt ha ett öppet protokoll istället för wpa-2 tex ?...och att man kan använda ett gästnätverk istället...vad innebär allt det här och hur gör man?LÖST
    -Fast roaming av
    -Optimize IoT av eller på ?
    -Uplink -Downlink ?
    -Channel width 20 , Channel 1 6 och 11 , transmitt power medel eller annat ?
    -Kan man starta om hela unifi systemet igen eller varje enhet för sig för att se om dem olika clienterna placerar sig till närmsta ap för nu tycker jag att en del hittar längre bort än närmsta?...eller styra dem till lämplig ap ?
    -Hur får man dem klienter som visas offline men som fungerar i resp app att bli online i Unifi?LÖST
    -Hur får man dem olika ap att lira med varandra i mesh så att jag skulle kunna ta bort mina homeplugg i en förhoppning?...mellan den jag har i kök till garage är ett ungefär 14m kan dem lira ihop tex så att jag slipper homepluget i garaget som nu ger ap nätverk via elledningen?
    -Någon med bra tips för shelly ihop med unifi installations mässigt tänker jag då...har lyckats med tex en 3em och en 2,5 relay att ha online i unifi och egna appen men faller bort i homey?...har gett dem en static ip i unifi men behövs det i shelly appen ochså för att homey skall bli nöjd?LÖST

Finns mycket som snurrar i huvudet nu men hur får jag ihop allt det här i rätt ordning?

Kan bara hoppas att det finns någon vänlig själ som kan ge goda tips hur jag kan gå vidare och fler funderingar kommer säkert på vägen

God jul ocj god fortsättning
    //P

Last edited: Dec 29, 2021
  3. putta

putta Kid Droid Medlem

Hej igen,
    Ingen som har något tips på ovan?

HAR LÖST PROBLEMET NEDAN...EN HOMEPLUG SOM STÖRDE UT MOTTAGNINGEN,FICK BYTT DEN OCH NU SER JAG ALLA KLIENTER IGEN

Har ytterligare en fundering som är prio nu och det är hur jag får dolda/offline clienter synliga då jag behöver göra lite inställningar på shelly prylar och ge dem ett static ip men så länge dem är dolda/offline så kan jag inte göra något...dem är enbart offline pga av att dem går via en homeplug innan det går vidare till en ap men dem homeplugen har jag ställt som kända i Controllern men det räckte inte.
    Eller kan jag göra något med homeplugen så att dem blir ett med unifi?

//P

Last edited: Dec 29, 2021