Diskussion: Flyga med lågprisflyg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 11 aug 2024.

1. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Personligen tycker jag att det är viktigt att inte stirra sig helt blind på omdömen online. Majoriteten av Wizzairs kunder är faktiskt nöjda, men det är oftast de som är mest missnöjda som skriver recensioner på sidor som Trustpilot och Tripadvisor. Det krävs ganska mycket för att en nöjd kund ska ta sig tid att skriva ett omdöme, till skillnad från en kund som haft en negativ upplevelse.

Min egen erfarenhet av Wizzair är att du får vad du betalar för, varken mer eller mindre. Det är dock viktigt att ta priset för flygstolen i beaktande och justera sina förväntningar därefter. Tänk på att eventuella tillval, som bagage och platsval, kan få priset att skjuta i höjden. I vissa fall kostar även incheckning på flygplatsen extra, så det är bra att kontrollera detta i förväg, eftersom det kan kosta upp till 600 kr per person.

Om det uppstår problem har alla flygbolag inom Europa samma skyldigheter att lösa dessa, till exempel ombokning och utbetalning av ersättning enligt EU261/2004. Det är dock värt att notera att Wizzair har en ganska hög avgift för att ringa deras kundtjänst—15 kr per minut, samt en extra avgift på 15 euro om ärendet kan lösas på egen hand på deras hemsida.

Jag tror inte att du kommer att ha några större problem med Wizzair, men det är bra att vara medveten om nackdelarna med att boka med den här typen av flygbolag.

Buzz, jnsson, Zooklubba och 2 andra gillar detta.
  2. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Min erfarenhet. Ryanair funkar svinbra när allt funkar, har flugit med dem många gånger. MEN när det blir trubbel så är supporten typ obefintlig. Men den risken ingår liksom i priset. Man får helt enkelt väga risken mot priset.

mattihp gillar detta.
  3. bras_7

bras_7 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Tykcker inte det spelar någon roll med vem man bokar med supporten är ingen höjdare hos någon , . Flyger 10-15 gånger med Norwegian och Ryanair per år och har tills nu inte haft några dilemmma det som är viktigt är att man bokar sittplats om det skulle komma till att planet är överbokat så ryker de som inte har bokat sittplats först . Har haft mer problem med British Airways förseningar missade anslutnings flyg men man har ju rätt till ersättning även om det är en del jobb att fylla i en del dokument men ersättningen kommer .

bernard gillar detta.
  4. joker1976

joker1976 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

MINA ENHETER

Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Jag gillar Wizzair, inte bara för att jag bor nära Skavsta utan även för att de har låga biljettpriser och faktiskt även ganska humana priser om man vill köpa något att äta eller dricka ombord. Fullservicebolagen är numera näsan lika dåliga på att ta hand om en om någon komplikation tillstöter under resan, så tycker du gott vågar åka med Wizz.

bernard gillar detta.
  5. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 111
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ryanairs system bygger på att man bokar själv, med sitt eget konto hos Ryanair med sin egen kontaktinformation. Bokar man med SAS, KLM, etc., genom en resebyrå så har resebyrån tillstånd för det och tillgång till bokningssystemet. För Ryanair har resebyråer använt script för att boka folk via den vanliga hemsidan, med resebyråns egna konton och kreditkort, o.s.v.

Vanliga resebyråer, typ Ticket, som har tillgång till bokningssystemen för traditionella flygbolag brukar ha tillgång till lite lägre priser, så man kan tjäna på att boka med en resebyrå. Med Ryanair så har inte tredjeparter haft tillgång till lägre priser, så man har inte sparat något på det. Tvärt om så kan man få betala ett högre pris för resebyrån tar ut sin egen avgift.

Ryanair försöker hålla nere priserna på biljetterna och tjäna extra på att uppsälja tilläggstjänster, och anser att resebyråer som säljer deras biljetter blåser Ryanair och berövar flygbolaget möjligheten att få sälja på kunden tillägg.

Ryanair har också problem att kontakta kunden, om något händer, när resan inte är bokad av kunden själv med sin kundprofil och kontaktinformation. Finns fall med avgångar som som ställts in och betalats tillbaka, och Ryanair har betalat resebyrån men resebyrån har inte betalat till konsumenten utan behållit pengarna. Skrevs mycket om det under corona när många flyg ställdes in.

Ryanair har stämt sånna här bokningssidor i domstol - och vunnit.

U.S. court rules against Booking.com in Ryanair screen-scraping case

https://www.reuters.com/legal/us-co...gcom-ryanair-screen-scraping-case-2024-07-19/

Finns dock någon eller några aktörer som får sälja Ryanairs biljetter, som kiwi.com. Men tror det är nytt från i år. Tror alla bokningssidor förut bokade utan tillåtelse.

RYANAIR AGREES NEW PARTNERSHIP DEAL WITH OTA KIWI.COM – Ryanair's Corporate Website

Last edited: 13 aug 2024
    Asawi gillar detta.
  6. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 199
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Aldrig haft problem med Norwegian eller Ryanair, betydligt oftare krångel med SAS och AirFrance. Bokar direkt via flygbolaget om inte annat innebär besparing på 25% eller mer. Jag läser dock igenom reglerna för sagda flygbolag riktigt noga för att undvika problem. Det är värt 15min läsning för att spara pengar.

Jag tror vi haft lite av den här diskussionen i resetråden (där diskussionen också hör hemma) också!

Last edited: 13 aug 2024
    mange76 gillar detta.
  7. Melicia

Melicia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Lågpris flyg = icke säkra bolag!

8. SwedeWhite

SwedeWhite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Det får stå för dig. Jag håller inte alls med. Jag har flugit ganska mycket, både kort och relativt långt med s k "lågprisflyg" och för MIG har det fungerat väldigt väl
    Senast för någon månad sen till Storbritannien med EasyJet och hem med Norwegian. Fungerade utan anmärkning

Så jag skulle akta mig att säga att något inte är säkert bara för att det är "billigt".. eller prisvärt

mattihp gillar detta.
  9. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Underlag för detta?

mattihp gillar detta.
  10. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Haha va, dummaste jag läst någonsin, gäller möjligtvis i Ryssland, Afrika och inre asien men i Europa är allt hårt regulerat.

Ryanair är Europas största flygbolag av en anledning.

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Ryanair har aldrig haft någon dödsolycka eller "hull loss" (totalavskrivning av ett flygplan).
    Lycka till att hitta någon enda "legacy carrier" som uppfyller det.

Det närmaste en sådan händelse Ryanair haft är väl händelsen nedan, skämt åsido ;-)
    Ryanair Flight 4978 - Wikipedia

En av Sveriges mest kända piloter, Petter från youtube-kanalen Mentour Pilot, jobbade för övrigt för Ryanair som flygkapten innan han tog uppehåll från sitt jobb häromåret. Med andra ord, det är knappast så att "de sämsta" piloterna i en årskull väljer lågprisbolagen.

mattihp gillar detta.